فتنه بنزینینیامده ناکام شد

نویسنده
اردلان صیامی

» کشف فتنه توسط تازه دولتی ها

یک مقام اقتصادی دولت از ناکام ماندن فتنه ای به نام “فتنه بنزینی” خبر داد؛ به این ترتیب فهرست انواع “فتنه”هایی که مقامات جمهوری اسلامی در طول یک سال گذشته ردیف کرده اند، بلند تر شد با این تفاوت که این یکی “ناکام” ماند.

معاون وزیرنفت دیروز خبر دادکه: “دشمنان برای تحریم بنزین ایران از دوسال پیش نقشه کشیده بودند که با تحت فشار گذاشتن ایران فتنه به پا کنند.”

به گفته وی البته “با خودکفا شدن ایران در تولید بنزین این فتنه خنثی شد.”

 به گزارش مهر، عبدالحسین بیات معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی دیروز  در یک گردهمایی نفتی با بیان اینکه “دشمن با برنامه ریزی 2 ساله قصد داشت با تحریم بنزین ایران را فلج کند”، در ادامه گفت: “اهمیت خودکفایی در تولید بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی حتی در خود مجموعه وزارت نفت هم به خوبی تبیین نشده است.”

این در حالی است که چندی پیش یک نماینده همسوی دولت در مجلس، خبر از واردات بنزین داده بود. اسدالله قره خانی برخلاف ادعای مسئولان دولتی در مورد توقف واردات بنزین، گزارش رویترز را تایید کرده و به اکونیوز گفته بود: “ما هرگز اعلام نکرده ایم که از دنیا بنزین خریداری نمی کنیم بلکه کشورهای غربی فروش بنزین را تحریم کرده اند. در شهریورماه ایران، یک میلیون لیتر واردات بنزین داشت.”

اظهارات نماینده علی آباد کتول در تناقض آشکار با ادعای وزیر نفت است که دقیقا از 16شهریور به این سو از خودکفایی بنزین سخن میگوید

.

 فتنه ای بسیار دقیق

به گزارش مهر، معاون وزیر نفت با بیان اینکه “برنامه‌ریزی دشمن برای تحریم بنزینی ایران بسیار دقیق بود”، تصریح کرد: “دشمنان طوری برنامه‌ریزی کرده بودند که با تحریم فروش بنزین به ایران و پایان ذخایر بنزین از ابتدای فصل بازگشایی مدارس ایران با بحران کمبود بنزین روبرو شود.”

به گفته وی، “دشمنان برنامه ریزی رسانه ای برای ایجاد تشنج در کشور را نیز انجام داده بودند.”

وی با بیان اینکه “به مدت سه هفته تولید بنزین در صنایع پتروشیمی در سکوت رسانه ای انجام شد و اجرای این طرح بدون هیچ گونه مشکلی نتیجه داد”، افزود: “در این مدت تمام تلاش شد که ضمن تولید بنزین مشکلی در تولید محصولات پتروشیمی پیش نیاید و صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز بدون خوراک نمانند.”

 این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اشاره به گذشت 100 روز از آغاز طرح تولید بنزین در صنایع پتروشیمی، اظهارداشت: “در حال حاضر صنعت پتروشیمی آمادگی تولید روزانه بیش از 17 تا 20 میلیون لیتر بنزین را دارد.”

 

آلوده بودن بنزین

نکته جالب سخنان بیات آنجا بود که به طور تلویحی آلوده بودن بنزین های تولید شده  را هم تایید کرد و با تاکید بر اینکه “با حذف بنزین از چرخه تولید بنزین در برخی مجتمع ها مشکل آلودگی آن هم به سرعت مرتفع شده است”، بیان داشت: “با این اقدام از ظرفیت خالی مجتمع پتروشیمی نوری هم به طور کامل استفاده شده است.”

اظهارات این مقام دولتی در شرایطی است که پیش از این یک نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس به صراحت از سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده و گفته بود: “بنزینی که در پالایشگاه ها به شکل غیر استاندارد تولید میشود سرطانزا است واگر این بنزین سرطان‌زا در اختیار مردم قرار بگیرد مردم را به صورت حاد تری درگیر می‌کند و هزینه تمام شده آن برای کشور نیز بالاتر است.”

به گزارش کلمه عسگر جلالیان اضافه کرده بود: “اگر با کمبود بنزین مواجه شویم به مردم فشار می‌آید و با نارضایتی آنها مواجه خواهیم شد. اما بحران نارضایتی مردم قابل مدیریت و کنترل است و نهایتا با عصبانیت آن ها رو به رو هستیم که خطرش کمتر از این است که مردم را در معرض خطر سرطان و مرگ قرار دهیم.

همچنین غلامعلی میگلی‌نژاد، عضو دیگر کمیسیون انرژی مجلس هم از ماموریت مرکز پژوهش های مجلس و دیوان محاسبات برای تهیه گزارشی در خصوص احتمال سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل خبر داده بود.

 این گفته ها در میانه آبان ماه با واکنش روابط عمومی وزارت نفت مواجه شد. گردانندگان این روابط عمومی ضمن تکذیب سرطان زا بودن بنزین تولید شده در مجتمع های پتروشیمی، ترویج این سخنان را درراستای بد خواهان دانستند که “با خودکفایی بنزین کشور مخالفند”

این مخالفت اما فقط محدود به چند نماینده نشد که به صورتی گسترده تر رییس کمیسیون انرژی مجلس را نیزدربر گرفت. به گزارش ایلنا حمیدرضا کاتوزیان در این مورد گفت: “هزینه تمام شده برای هر لیتر بنزین، از بهای بنزین سبد خلیج فارس که در بنادر جنوب تخلیه می‌شود خیلی بیشتر است. از طرف دیگر، بخش‌هایی از پتروشیمی که با هدف خودکفایی در تولید بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد، دچار مشکل تعمیر و نگهداری، فرسودگی و کمبود منابع می‌شوند.”

 به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس “مراکز پتروشیمی از قبل تعهداتی برای تولید برخی محصولات دارند که باید بتوانند به آن عمل کنند. اما استفاده از مجتمع‌های پتروشیمی برای تولید بنزین، مانع از اجرای این تعهدات می‌شود”.

اما علیرغم نگرانی کاتوزیان از قطع تولیدات وصادرات پتروشیمی، معاون وزیرنفت، بنا به گزارش مهر، خلاف این نظر را دارد. وی با بیان اینکه “در هفت ماهه امسال بیش از 9 میلیون تن محصول به ارزش 5.3 میلیارد دلار صادرات انجام شده است”، می گوید: “صادرات محصولات از نظر ارزشی 52 درصد و از نظر وزنی 27 درصد رشد داشته است.”

معاون وزیر نفت ادامه می دهد: “علاوه براین، میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی در مهر ماه به 650 هزار تن رسید که 55 درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.”

البته این گفته های آقای بیات در آذر ماه  است؛ وی اما در اواخر شهریور ماه از توقف صادرات پتروشیمی خبر داده بود.به گزارش روزنامه جام جم وی در آن مقطع گفته بود: “با اجرای طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی بخش عمده ای از صادرات محصولات پتروشیمی کشور قطع شده است، ولی هم اکنون امکان تولید بنزین در 6 مجتمع پتروشیمی فراهم شده است”.

 دویچه وله هم دراین خصوص نوشت: “شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ادعای بی‌نیازی کامل از واردات بنزین دست‌کم در شرایط حاضر، بیش از آنکه واقعی باشد به منظور بی‌اثر خواندن تحریم‌های غرب تکرار می‌شود. سخنان دیروز و امروز برخی از مقام‌های ارشد دولت از آن حکایت دارد که رسیدن به خودکفایی واقعی در تولید بنزین هنوز میسر نشده. همچنین به نظر می‌رسد با این «طرح ضربتی» فعالیت مجتمع‌های پتروشیمی و صادرات محصولات آنها دچار اختلال و رکود شده است.”