چه کسانی در قتل دانشمندان هسته ای نقش دارند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» تناقض گویی درباره قتل داریوش رضایی نژاد

درحالی که حیدر مصلحی اعلام کرده دستگاه اطلاعاتی کشور هنوز درباره دست داشتن سرویس های اطلاعاتی وامنیتی کشورهای دیگر در ماجرای قتل داریوش رضایی نژاد به نتیجه قطعی نرسیده، وزیر دفاع  ضمن اعلام “افزایش اقدامات حفاظتی” برای “تامین امنیت دانشگاهیان” ابراز امیدواری کرده است که “تروریست های موساد و دیگر دستگاه های اطلاعاتی خارجی” مرتبط با این پرونده بزودی شناسایی شوند.

 سرتیپ پاسدار احمد وحیدی با بیان اینکه “اقدامات حفاظتی برای تأمین امنیت دانشگاهیان کشور توسعه می‌یابد” گفته است:“مسئولان امنیتی کشور مطمئنا تلاش‌های خود را برای امنیت دانشمندان و دانشگاهیان کشور توسعه خواهند داد و امیدواریم هر چه زودتر تروریست‌های وابسته به موساد و یا دیگر دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی شناسایی و مورد برخورد قرار گیرند.”

 وی در عین حال درباره اقداماتی که تاکنون برای حفاظت از دانشمندان ایرانی صورت گرفته است نیزگفته:” دوستان ما در مسئولیت‌های حفاظتی به این موضوع توجه دارند اما حجم بالای دانشمندان و نخبگان کشورمان به گونه‌ای است که برای تک‌تک آنان حفاظت فیزیکی خاص شاید نتوان گذاشت، البته دشمن با در بسته مواجه شده و در واقع به سنگ می‌کوبد که دانشمندان و دانشجویان کشورمان را از ما می‌گیرد.”

البته وزیر دفاع و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران هم مانند مقامات دیگر بر “دانشجو” بودن داریوش رضایی نژاد تاکید و اضافه کرده:” دشمنان تاکنون ترور اساتید دانشگاه‌های کشورمان را دنبال می‌کردند امام امروز ترورهای خود را به حوزه دانشجویان کشورمان رسانده‌اند و این اقدامات نشان می‌دهد که آنان با یک ملت مواجهند. طبیعتاً دشمن تلاش دارد در کشور ایجاد رعب و وحشت کند و از دسترسی به پیشرفت‌های علمی در ایران اسلامی مانع شود.”

اتهام دست داشتن اسراییل و آمریکا در ترور داریوش رضایی نژاد درشرایطی از سوی مقامات جموری اسلامی مطرح می شود که هفته گذشته ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی دست داشتن در ترور این چهره دانشگاهی ایرانی را تکذیب کرده بود. مقامات اسراییلی اما تاکنون نسبت به این مساله واکنشی نشان نداده اند.

اعلام افزایش اقدامات حفاظتی برای تامین امنیت دانشگاهیان کشور و گرفتن انگشت اتهام به سوی کشورهای غربی و اسراییل در حالی است که ماه گذشته نیز محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران از “راه اندازی موج جدید ترورها توسط دشمنان انقلاب” خبرداده بود.

فرمانده کل سپاه به خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی همچنین گفته بود: “هم اکنون در مقطعی هستیم که احساس می شود دشمنان ما در برنامه هایی که از قبل  تعیین کرده بودند به شکست رسیده اند و در این مقطع طبیعی است که این اقدامات ترور فیزیکی و ناامنی را توسعه دهند.البته اطلاعات و شواهدی هم از این حرکت های اخیرا بدستمان رسیده است که راه آن هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی و همه مسئولان بخش های مختلف است.”

محمدعلی جعفر همچنین در این اظهاراتش با اعلام اینکه “مسئولیت حفاظت از دانشمندان هسته ای کشور از سال 1389 را سپاه بر عهده گرفته است” افزوده بود: “با این حال در این زمینه هوشیاری بیشتر، آماده باش و توجه خاص به موارد مشکوک مورد نظر است.”

 

به سرنخ رسیدیم

 اظهارات  وزیر دفاع در شرایطی بیان می شود که حیدر مصلحی وزیر اطلاعات روز پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که “ پرونده آقای رضایی نژاد در دست پیگیری است و سرنخ‌هایی نیز به دست آمده است اما هنوز به اینکه سرویس‌های اطلاعاتی پشت این حرکت هستند، نرسیده‌ایم.”

وی همچنین با اشاره به ماجرای قتل مجید شهریاری، از دیگر افراد و چهره های دانشگاهی مرتبط با برنامه هسته ای کشور که آذرماه سال 1389 براثر انفجار بمب جاگذاری شده بر خودروی شخصی اش کشته شد نیز گفت: “در این رابطه خبرهای خوبی را اعلام خواهیم کرد.”

گفته های متناقض دو وزیر دولت محمود احمدی نژاد درباره عوامل دخیل در کشته شدن داریوش رضایی نژاد در شرایطی است که درباره رشته ، درجه تحصیلی و ارتباط وی با برنامه  هسته ای جمهوری اسلامی نیز گزارش های متضاد و متناقضی منتشر شده است.

داریوش رضایی نژاد عصر روز شنبه 1 مردادماه  مقابل در منزل خود در تهران توسط دو فرد موتور سوار مسلح به ضرب گلوله به قتل رسید و همسرش نیز که گفته می شود از همکاران وی بود مجروح شد.

طی دوسال گذشته چند تن از چهره های دانشگاهی کشور که اخبار متناقضی درباره همکاری آنها با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی منتشر شده  به قتل رسیده اند. از جمله مسعود علی محمدی استاد فیزیک دانشگاه تهران در 22 دی ماه 1388بر اثر انفجار بمب کشته شد. مجید شهریاری از اساتید دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در 8 آذر 1389 به صورتی مشابه بر اثر انفجار بمب کشته شد.  فریدون عباسی رییس کنونی سازمان انرژی اتمی کشور نیز همزمان با ترور مجید شهریاری مورد تهاجمی مشابه قرار گرفت که البته تنها به جراحت وی منجر شد. او از اعضای سپاه پاسداران و از اساتید فیزیک دانشگاه امام حسین، وابسته به این نهاد نظامی است.

ماجرای قتل و مرگ  چهره های دانشگاهی کشور که مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی بوده اند تنها به همین چند مورد خلاصه نمی شود. پیش از این در بهمن ماه سال 1385 نیز با مدتی تاخیر اعلام شد اردشیر حسین پور، یکی از دانشمندان هسته ای جمهوری اسلامی و از محققان دانشگاه مالک اشتر (وابسته به وزارت دفاع و نیروهای مسلح) نیز بر اثر “گازگرفتگی” در منزل خود در شیراز فوت کرده است.

 

انتشار مشخصات دانشمندان هسته ای

قتل یا ترور دانشمندان مرتبط با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی در شرایطی طی سال گذشته افزایش یافته که ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو ریاست‌جمهوری، بانک اطلاعاتی 15هزار و 268 دانشمند، پژوهشگر،‌ استاد، دانشجو و مخترع حوزه فن‌آوری نانو،‌ فیزیک هسته‌ای و شیمی کشور را شامل مشخصات و نشانی محل خدمت و سکونت  روی پایگاه اینترنتی این ستاد منتشر کرد که مورد انتقاد شدید رسانه ها قرار گرفت.

این ستاد در مقدمه گزارش بانک اطلاعاتی خود نوشته بود: “بانک اطلاعاتی، افراد فعال، جزئیات فعالیت‌ها و دستاوردهای متخصصان داخلی را در کنار همدیگر جمع آوری می‌کند تا با ارائه مستندات موجود، به نوعی افراد فعال داخلی را معرفی کند. برخی از اطلاعات قابل دریافت درباره افراد موجود در این بانک عبارتند از: نام و نام خانوادگی، پست الکترونیک، زمینه تحقیقاتی، رشته تحصیلی، شغل، محل اشتغال، تصویر چهره، مقالات، پایان نامه‌های دانشجویی، کتب منتشره، نحوه تماس.”

روزنامه تهران امروز با انتقاد از این مساله در 22 آذرماه 1389، یکماه پس از ترور مجید شهریاری و فریدون عباسی دراین باره نوشت: “اکثر قریب به اتفاق افرادی که مشخصات آنها در این بانک اطلاعاتی قابل دسترسی است در بخش‌های مختلف مربوط به فن‌آوری هسته‌ای و نانو کشور مشغول فعالیت هستند و جالب اینکه سمت و محل اشتغال و نشانی و تلفن و ایمیل تمامی آنان در این بانک اطلاعاتی قابل بهره‌برداری برای دشمنان کشور است که از جمله آنان می‌توان به 9 تن از استادان و دانشجویان فیزیک، نانو و شیمی دانشگاه امام حسین(ع) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد.”

البته پس از افزایش انتقادات از انتشار عمومی این بانک اطلاعاتی، مسئولان این ستاد توسعه فن‌آوری نانو ریاست‌جمهوری متن مشخصات و اسامی دانشمندان همکار در پروژه های هسته ای جمهوری اسلامی را حذف کردند اما همچنان تصاویری از این آمار و اطلاعات در اینترنت موجود است. (تصویر)