و اینک فیس بوک

نویسنده

» نگاه لوموند به فعالیت های اینترنتی رهبر:

رهبر علی خامنه ای صفحه ای در فیس بوک ایجاد کرده. این خبر باعث تعجب همگان شد، زیرا این شبکه اجتماعی از زمان تظاهرات اعتراض آمیز علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در ایران فیلتر شده است. ایجاد این صفحه روز شنبه ۱۵ دسامبر در توئیتر، شبکه اجتماعی دیگری که آن نیز در ایران فیلتر شده، اعلام شد. رهبر انقلاب از سال ۲۰۰۹ در شبکه توئیتر دارای یک حساب کاربری است.

 در فیس بوک، برخی از کاربران شوخ طبع اظهارنظرهایی درباره ورود رهبر انقلاب به صفحه فیس بوک نوشته اند. یکی از کاربران اینترنتی می نویسد: “آیا رهبر هم برای دور زدن سانسور از فیلترشکن استفاده می کند؟” اشاره او به “شبکه خصوصی مجازی” است که ایرانیان برای دور زدن سد فیلترینگ از آن بهره می برند. کاربر دیگری می نویسد: “به جمع فیلترشکن ها خوش آمدید.”

براساس آخرین گزارش منتشر شده ازسوی سازمان غیردولتی فریدوم هاوس، ایران به همراه چین و کوبا یکی از حکومت هایی است که به شدت اینترنت را تحت کنترل خود دارند. دولتمردان جمهوری اسلامی براین باورند که فیس بوک، توئیتر و یوتیوب با سازمان سیا همکاری می کنند و به شکلی فعالانه در تلاش اند تا “ارزش های منحط” غرب را در کشور اشاعه دهند. علی خامنه ای همواره در سخنرانی های خود از شبکه های اجتماعی انتقاد کرده. او در سپتامبر ۲۰۱۰ با انتقاد از اینکه توئیتر زیر سلطه آمریکاست گفت: “پارسال در همان بحبوحه‌ جریان فتنه سال ۸۸ [تظاهرات اعتراض آمیز سال ۲۰۰۹] شنیدید که یکی از شبکه‌های اجتماعی اینترنتی [توئیتر] در ارتباط با معارضین فعال بود: خبرهای اینجا [ایران] را ببرند، دستورهای آنجا [ایالات متحده] را برسانند، همین طور شلوغ کنند. این شبکه می خواست موقتاً برای تعمیرات کارش را تعطیل کند، دولت آمریکا مانع شد، گفت شما اگر الان، ولو برای تعمیرات تعطیل موقت بکنید، این به معارضین داخل ایران ضرر می زند. جلویش را گرفتند. یعنی تعطیلی موقت را به این شبکه‌ اجتماعی اجازه ندادند.”

این موضع گیری باعث نشد که اکیپ توئیتر رهبر انقلاب بیش از ۳۲۰۰ بار به نام او توئیت و بیش از ۷۰۰۰ آبونه جمع کنند. علی خامنه ای از دوشنبه شب در صفحه فیس بوک خود نیز بیش از ۲۰۰۰ پیرو جمع کرده است.

 

پشت خطوط دشمن

در یکی از مصاحبه های چاپ شده در همشهری در سال ۲۰۱۰، مدیر سایت رسمی رهبر که به ۱۰ زبان منتشر می شود توضیح داد که تصمیم برآن شده که از سال ۲۰۰۹ فعالیت ها در شبکه های اجتماعی کاهش یابد. او نگفت که آیا این تصمیم قبل از تظاهرات اتخاذ شده یا در خلال آن. او به ویژه به “سرعت انتشار” در این گونه شبکه ها اشاره کرد.

از دید سازمان رسانه های کوچک، که از فعالان ایرانی در اینترنت حمایت می کند، اظهارات رهبر انقلاب دو جنبه دارند: “زمانی که او می خواهد استفاده خود از شبکه های اجتماعی ای که مدام آنها محکوم می کند را توجیه کند، توضیح می دهد که استفاده از ابزارهای مترقی غرب برابر است با مبارزه در پشت خطوط دشمن.”

امروز رهبر انقلاب در سایت تصویری اینستاگرام نیز عضویت دارد. و در ماه اکتبر گذشته در زمان سفر به خراسان شمالی، اطرافیان او مسیر حرکت وی را در نقشه گوگل علامت گذاری کرده بودند.

منبع: لوموند، ۱۷ دسامبر