تندروهای ایران در مقابل معترضان

نویسنده

» گزارش ایندپندنت از شرایط سیاسی کشور

فردریک دال

تندروهای ایران مخالفان اصلاح طلب خود را به تلاش برای ویرانی پایه های اصلی نظام جمهوری اسلامی، از جمله پایگاه مقام رهبری و نیز اهانت به بنیانگذار فقید کشور، متهم کردند.

روحانیون محافظه کار چند روز پس از رویاروئی دانشجویان طرفدار اصلاحات با نیروی انتظامی در تهران، به سخنرانی علیه مخالفان پرداختند. این رویاروئی در ادامه تلاش دانشجویان برای مبارزه خود با محمود احمدی نژاد بود که شش ماه پیش و در جریان انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری، دوباره به این مقام رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت الله احمد خاتمی در مراسم نماز جمعه شهر مقدس قم گفت: «چیزی که آنها به دنبالش هستند، باقی ماندن تنها نشانی از جمهوری اسلامی است.»

به گزارش این خبرگزاری، طلاب مکتبی علیه «هتک حرمت» به آیت الله روح الله خمینی رهبر فقید انقلاب، دست به راهپیمائی در قم، تهران و سایر نقاط کشور زدند.

تلویزیون دولتی ایران تصاویری از آنچه پاره کردن تصویر خمینی در جریان تظاهرات 16 آذر از سوی دانشجویان مخالف خواند، به نمایش گذاشت.

تظاهرات سراسری روز دانشجو که در گرامیداشت سه دانشجوی کشته شده توسط رژیم شاه برپا شده بود، پس از رویاروئی دانشجویان با نیروهای امنیتی مجهز به باتون و گاز اشک آور، به خشونت کشیده شد. این بزرگترین تظاهرات در نوع خود، ظرف چند ماه گذشته محسوب می شود.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران با اشاره به آیت الله خمینی، گفت: «در برابر کسانی که به امام هتک حرمت کردند، هیچ رحم و عطوفتی درکار نخواهد بود.» آیت الله خمینی در سال 1357 رژیم آمریکائی شاه در ایران را سرنگون کرد و از آن پس در ایران از احترام عمومی برخوردار است.

طرفداران میرحسین موسوی، رهبر مخالفان و چهره میانه روئی که در انتخابات خردادماه در رتبه دوم قرار گرفت، می گویند در انتخابات به منظور تمدید یک دوره چهار ساله دیگر برای احمدی نژاد، تقلب صورت گرفته است.

رهبران ایران اتهام تقلب انتخاباتی را رد کرده اند و تظاهرات گسترده طرفداران موسوی در دوره پس از انتخابات را دسیسه تحت حمایت خارجی ها برای تخطئه نظام اسلامی خوانده اند.

آیت الله احمد خاتمی با اشاره به نهاد منصوب رهبری و 12 عضو قدرتمند شورای نگهبان گفت: «آنها به دنبال جمهوری اسلامی بدون مبانی اسلامی و بدون شورای نگهبان هستند.»

این اظهارات از سوی آیت الله محسن مجتهد شبستری روحانی ارشد در شهر تبریز، نیز تکرار شد. به گزارش ایرنا، وی گفت مقصود مخالفان، «کنار گذاشتن رهبر عالی نظام» است.

تظاهرات روز دوشنبه مخالفان در تهران و سایر نقاط کشور در ابعاد کوچکتری نسبت به تظاهرات روزهای اولیه پس از انتخابات 22 خرداد بود.

بااین حال، به نظر می رسید تظاهرات، رنگ و بوی رادیکال تری به خود گرفته بود و تظاهرکنندگان به سر دادن شعارهائی علیه نهادهای دینی و نه فقط پیروز خوانده شدن احمدی نژاد مشغول بودند.

یک روز پس از تظاهرات 16 آذر، یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه گفت ایران به تظاهرکنندگان مخالفی که تهدیدی علیه امنیت ملی باشند، «هیچ رحم و شفقتی» نخواهد کرد. این اظهارات در روز شنبه با تأیید یک مقام سپاه پاسداران ایران همراه شد.

ایوب حسن زاده، یک  روحانی که سمت نمایندگی خامنه ای در نیروی هوائی سپاه را برعهده دارد، گفت: «هرچند ما امروز به فرمان رهبری ساکت مانده ایم، اما به اشاره انگشت ایشان، آماده رویاروئی سخت با دشمنان اسلام و ضد انقلابی ها هستیم.»

تلویزیون دولتی نیز در همین حال، به نشان دادن تصاویری از راهپیمائی طرفداران دولت در شهرهای مختلف مشغول شد. شرکت کنندگان در این راهپیمائی ها چنین شعار می دادند: «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر ضد ولایت فقیه».

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت آقای موسوی «اهانت» به خمینی را محکوم کرده است. این روزنامه به نقل از موسوی نوشت: «هیچ انسان منصفی به خودش اجازه نمی دهد چنین عملی را مرتکب شود.»

انتخابات خرداد ماه ایران، این کشور را به صحنۀ یک کشمکش عمیق سیاسی و آشکار شدن اختلافات در حال گسترش در تشکیلات نظام تبدیل کرد. 

هزاران نفر از طرفداران موسوی، از جمله اصلاح طلبان ارشد کشور، در روزهای پس از انتخابات دستگیر شدند. اکثر آنها آزاد شده اند اما حدود 80 نفر از آنها با احکام زندان تا 15 سال محکوم شده اند. 5 نفر دیگر نیز بر سر مسائل متعاقب انتخابات در ایران، به مجازات اعدام محکوم شده اند.

 

منبع: ایندپندنت- 12 دسامبر