تظاهرات بی وقفه دانشجویان در ایران

نویسنده

» نگاه فاکس نیوز به ادامه بحران داخلی

تلویزیون دولتی ایران به دفعات تصاویری را نشان داد که ظاهراً در جریان تظاهرات مخالفان در روز 16 آذر ضبط شده و در آن، دستان شخصی ناشناخته، عکس آیت الله خمینی را به آتش می کشد. این اقدام برای اغلب ایرانی ها، حیرت انگیز بود.

به گزارش وب سایت اصلاح طلب موج سبز، صدها دانشجو در صحن دانشکده علوم و تکنولوژی دانشگاه تهران تجمع کردند و صحنه سازی صورت گرفته توسط عوامل دولتی برای بی اعتبار ساختن مخالفان را محکوم کردند.

دانشجوها در جریان این تظاهرات، تصاویری از خمینی، که هنوز چهره ای مورد احترام است، و نیز میرحسن موسوی رهبر مخالفان را به دست داشتند. تظاهرات مشابهی نیز در دانشگاه قم در 65 مایلی جنوب تهران برگزار شد.

در همین حال، خبرگزاری رسمی ایران گزارش داد 700 دانشجوی طرفدار دولت در دانشگاه آزاد واحد تهران تجمع کردند تا نسبت به هتک حرمت به تصویر خمینی اعتراض کنند. در آن سو نیز، 100 دانشجوی اصلاح طلب دست به گردهمائی زدند.

اقدامات دانشجویان نشان می دهد چگونه جنبش اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در 22 خرداد، تبدیل به یک چالش مستمرعلیه روحانیون حاکم بر ایران شده است.

تلویزیون دولتی ایران روز سه شنبه اعلام کرد، دانشجویان طرفدار دولت در سراسر کشور نسبت به اهانت صورت گرفته علیه خمینی دست به تظاهرات زده اند. 

اصلاح طلبان از جمله موسوی، نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری، بر سر این موضع ایستاده اند که سوزاندن تصویر خمینی هیچ ارتباطی به طرفداران آنها ندارد. آنها می گویند دولت از این ماجرا به عنوان حربه ای برای سرکوب های بیشتر استفاده می کند.

عباس جعفری دولت آبادی دادستان تهران روز دوشنبه هشدار داد، مسؤولان چندین نفر را به اتهام دست داشتن در اهانت به تصویر خمینی بازداشت کرده اند.

ضمناً به گزارش تلویزیون دولتی ایران، دولت آبادی روز سه شنبه گفت وی درصدد طرح شکایت از دو وب سایت و مدیران مسؤول آنها به اتهام اهانت به احمدی نژاد است.

این شکایت ها، دو وب سایت محافظه کار جهان نیوز و الف را هدف می گیرند. رئیس جمهور ایران به دفعات هدف انتقاداتی از سوی اردوگاه محافظه کار خود قرار گرفته است؛ کسانی که وی را در حال انحصاری کردن قدرت و سپردن مناصب به نزدیکان خود ارزیابی می کنند.

این شکایت ها، بخشی از موج سرکوب مخالفان توسط دولت محسوب می شود که از زمان انتخابات خردادماه گذشته به راه افتاده است. سرکوب ها عمدتاً طرفداران اصلاحات و چهره های مخالف را هدف گرفته است، کسانی که معتقدند احمدی نژاد انتخابات را با تقلب برده است.

وب سایت الف به احمدی توکلی تعلق دارد. وی گاه و بیگاه احمدی نژاد را مورد انتقاد قرار می دهد و سال گذشته حرکتی را برعلیه وزیر کشور احمدی نژاد به راه انداخت. وزیر کشور سابق دولت پس از فاش شدن تقلبی بودن مدرک دکترایش از دانشگاه آکسفورد انگلستان، از مقام خود برکنار شد.   

وب سایت جهان نیوز در ماه اکتبر ادعا کرد، احمدی نژاد با سخنان تحریک کننده خود علیه معترضان، به نآارامی های پس از انتخابات دامن زده است.

ایران سابقه طولانی در حمله به رسانه ها دارد. مسؤولان از سال 2000 تا کنون، صدها روزنامه، مجله و وب سایت را تعطیل کرده اند و ده ها روزنامه نگار و وبلاگنویس را بازداشت کرده اند.

 

منبع: فاکس نیوز- 15 دسامبر