جمع مستان

نویسنده
پرستو سپهری

همراهی مردان در دفاع از حق مسلم زنان

ماجرا از آنجا آغاز شد که خبرگزاری فارس که از ارکان رسانه ای دولت کودتا به حساب می آید، عکسی از مجید توکلی دانشجوی در بند ایرانی را با لباس زنانه به چاپ رسانید تا بنا بر روایت اجتماعی امروزین ایران، دست به “ تحقیر ” این دانشجوی مبارز زده باشد.  در پی چاپ همین عکس بود که طی کمتر از یک روز، کمپنی در اعتراض به این حرکت خبرگزاری فارس شکل گرفت. آری، برای نخستین بار پس از اجباری شدن حجاب در ایران، مردهای ایرانی در حرکتی هوشمندانه حجاب به سر کردند تا اقدام زشت رسانه های کودتا چی را با دو نشان پاسخ داده باشند. دفاع از حق مسلم زنان در حق پوشش اختیاری و اعتراض به بازداشت مجید توکلی هم. تنها چند ساعت از انتشار این پیشنهاد و تشکیل این کمپین گذسته بود که عکس محجبه ی مردان بسیاری در حمایت از این کمپین روانه ی سایت های اینترنتی شد و از پی آن هم نوشته های بسیاری در این مورد قلمی. اینگونه بود که اهالی اندیشه از چهارسوی دنیا همراه این کمپین اعتراضی شدند… هنر روز در صفحه ی جمع مستان این هفته، نوشته ای از نیک آهنگ کوثر دارد که باب همین موضوع نوشته شده و دیگر از این عکس هایی از اهالی فرهنگ و ادب که با انتشار عکس های با حجاب خود دست به این اعتراض سمبلیک زده اند.

مردان همراه زنان…

 

نیک آهنگ کوثر

چه عیبی دارد؟ چه از ما مردها کم می‌شود؟ آیا با روسری سر کردن خوستگار برایمان می‌آید؟ بنیان خانواده از هم می‌پاشد؟ نه جان من چه اتفاقی می‌افتد؟

اینکه گروهی از مردان از فیس‌بوک برای اعتراض علیه آنچه بر مجید توکلی رفته استفاده کرده‌اند، شاید تحولی باشد که نباید به این راحتی‌ها از کنارش گذشت! مطمئنا برای ما مردان برآمده از جامعه مردسالار، چنین کاری بسیار سخت و حتی ناشدنی است! اما چه ایرادی دارد؟ مگر نه آنکه بسیاری از ما معتقدیم ظلمی که بر مجید رفته، خارج از قاعده است؟ چرا باید بر اساس قواعد بازی دستگاه پروپاگاندای حاکم رفتار کرد؟ مگر نه اینکه بهترین راه به شکست کشاندن بازی خبرگزاری فارس و همسانانش، شکستن قاعده بازی باشد؟

مسیح علی‌نژاد دارد از یک رسانه فردی، یک رسانه شهروند روزنامه‌نگارانه برای شکستن این جو استفاده می‌کند. مردانی در فیس‌بوک دارند از این شبکه آنلاین اجتماعی بهره می‌گیرند تا نشان دهند که حتما نباید بر اساس دستورات بازی کرد.

داشتم به این فکر می‌کردم که چند سال پیش، به فکر هیچیک از ما نمی‌رسید که می‌توان با ابزارهای خانگی، پاسخی با این سرعت به بازی‌های تبلیغاتی دستگاه حاکم داد.

الان کافی است بخش خبر ۲۰:۳۰ سیما حرف نامربوطی بزند (که البته به جز این هم کار دیگری نمی‌کند!)، و ساعتی بعد در بالاترین با ده‌ها پاسخ و نقد بازی روانی ضرقامی روبرو نشویم. ممکن است بعضی از قدما تامل و صبر را تجویز کنند، اما در روزگار بازی‌های آنلاین، معطل کردن یک گناه کبیره به حساب می‌آید.

اینجاست که تقویت شبکه‌های اجتماعی روز به روز مهم‌تر می‌شود.

از فردا هر ازگاهی این کاراکتر کارتونی من روسری به سر می‌کند، من هم می‌خواهم عکسی با روسری بیاندازم. شما چطور؟

 

نیک آهنگ کوثر( کارتونیست و روزنامه نگار)

 

علی رضا رضایی( وبلاگ نویس)

 

شاهین نجفی( خوانده ی رپ)

 

احمد باطبی( روزنامه نگار و فعال سیاسی)

 

دکتر محمد توکلی (استاد دانشگاه تورنتو)

 

 

دکتر آرش نراقی (استاد دانشگاه در آمریکا)