باند تحقیق و تفحص مجلس را رسوا می‌کنم

نویسنده
حسین محمدی

» مرتضوی، پس از افشای هدایا به صدا و سیما و ستاد نمازجمعه:

حاشیه‌های تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و اتهاماتی که به سعید مرتضوی وارد شده٬ تمامی ندارد. پس از افشای اسناد جدید در این زمینه٬ مرتضوی تهدید کرده است که دست به افشاگری پیرامون نمایندگانی خواهد زد که به گفته‌ی وی عضو “باند سیاسی” هستند.

رییس سابق سازمان تامین اجتماعی٬ در گفت‌وگویی با یک وب‌سایت حامی احمدی‌نژاد٬ گفته است:

 ”بنده از برگزاری دادگاه علنی درباره گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی استقبال می کنم و به یاری خداوند پشت پرده این تحقیق و تفحص را به صورت شفاف برای افکار عمومی تشریح خواهم کرد”.

به گفته مرتضوی “اگر جرمی متوجه من بود دیگر چه نیازی به این همه فضا سازی رسانه ای بود؟ طی روزهای گذشته عوامل یک باند سیاسی تمام توان خود را بسیج کرده اند تا با هیاهو و جنجال مطالبی را بر خلاف واقعیت به افکار عمومی القا کنند… دروغ پردازی و پرونده سازی عوامل این اقدامات علیه بنده در واقع پوششی برای انجام تغییرات گسترده در پست های کلیدی سازمان تامین اجتماعی و جایگزین کردن چهره های فتنه گر به جای نیروهای ارزشی و انقلابی بود. بنده در دادگاه علنی ماهیت عقبه این تحقیق و تفحص را برای مردم روشن خواهم کرد”.

سخنان مرتضوی در حالی بیان شده که طی روزهای گذشته٬ اسناد مختلفی از کمک‌های مالی سازمان تامین اجتماعی به افراد و نهادهای مختلف منتشر شده است. سایت الف - متعلق به احمد توکلی - خبر از استخدام‌های بی‌رویه در سازمان تامین اجتماعی داده و نوشته است: “پس از مراسم تودیع و معارفه اسدالله عباسی به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۵۰۰ نفر بدون طی تشریفات قانونی استخدام جذب سازمان تأمین اجتماعی شدند. موضوع استخدام ۵۰۰ نیرو در سازمان تأمین اجتماعی آن هم بدون طی تشریفات قانونی استخدام در زمان دولت دهم در حالی از سوی اسدالله عباسی تکذیب شده که اسناد موجود حکایت از جذب این تعداد نیرو در زمان تصدی مرتضوی بر سازمان تامین اجتماعی دارد. اسناد حاکی از آن است که این وزیر گیلانی سهمیه‌های استخدامی در سازمان تأمین اجتماعی را فقط بین اقوام و آشنایان خود تقسیم کرده است، در این لیست از بین ۵۰۰ نفر استخدام شده؛ ۱۲۰ نفر از چابکسر، ۵۲ نفر از کلاچای، ۴۸ نفر از رحیم آباد و ۶۰ نفر از املش هستند”.

در روزهای نخست هفته جاری٬ سایت خانه ملت٬ اسناد اعطای هدایای سعید مرتضوی به اعضای کابینه قبل را منتشر کرد. براساس این اسناد٬ سعید مرتضوی ۵۰ میلیون تومان به محمدرضا رحیمی، ۱۰۰ میلیون تومان به عبدالرضا شیخ‌الاسلامی و ۱۵۰ میلیون (یک‌بار ۵۰ و یک‌بار ۱۰۰ میلیون تومان) به اسدالله عباسی (سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) پول داده است. براساس نوشته این سایت، اهدای کارت هدیه به رحیمی “در حضور مرتضوی” صورت گرفته است.

سایت مجلس همچنین اقدام به انتشار اسنادی کرده که براساس آن مرتضوی قراردادی یک میلیارد و پانصد میلیون ریالی با شبکه سوم صدا و سیما برای ساخت برنامه منعقد کرده است. همچنین در مراسمی برای تجلیل از احمدی‌نژاد٬ برای اجرای مجری برنامه ۴۰ میلیون ریال و برای فیلم‌برداری، عکاسی و سایر تبلیغات مراسم ۳۲۰ میلیون ریال هزینه شده است.

در مراسم شصتمین سالگرد سازمان تامین اجتماعی٬ که در سه روز متفاوت و در سه مکان مختلف برگزار شد نیز اسنادی منتشر شده است. این مراسم‌ها ۲۵ تیرماه در سالن اجلاس سران، ۲۹ تیرماه در سالن وزارت کشور و ۳۱ تیر ماه در سالن هتل همای تهران برگزار شده است.

هزینه پذیرایی در سالن اجلاس سران ۶۰۴ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال بوده که فقط ۳۵ میلیون ریال آن صرف هزینه‌های گل‌آرایی مراسم شده و کرایه سالن‌های برگزاری مراسم در سالن اجلاس سران ۵۸۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بوده است. تندیس‌های اهدایی در این مراسم ۱۲۰ میلیون ریال و لباس نیرو‌های تأمین اجتماعی برای حضور در مراسم ۱۳۲ میلیون ریال هزینه داشته، همچنین قریب به ۸۰۰میلیون ریال هزینه رپرتاژ آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور برای درج پوستری با عنوان “شصت سال تلاش، امسال موسم حماسه” شده است. جمع کل مبالغی که برای اجرای مراسم در هتل همای تهران پرداخت شده ۱۰۶۸ میلیون ریال بوده است.

درگیری میان مجلس و سعید مرتضوی بر سر پرونده تامین اجتماعی٬ به تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی و شرکت‌های تابعه مربوط می‌شود.

نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی٬ هفته گذشته گفته بودند که در دوران ریاست سعید مرتضوی بر این سازمان٬ بیش از ۱۵ میلیون تخلف ثبت شده و افزایش سالیانه حقوق بین مدیران این سازمان٬ ۳۹ درصد بوده است.

اعضای این هیات در سه بخش مجزا به تحقیق و تفحص پرداخته اند: یک تیم در شرکت شستا به سرپرستی ده‌دشتی٬ یک تیم در بخش درمان به سرپرستی قاضی زاده و یک تیم در خود سازمان تامین اجتماعی به سرپرستی علی‌رضا محجوب.

علی‌رضا محجوب٬ رییس این هیات٬ درباره تخلفات رخ داده چنین گفته بود: “در سال ۸۶ هزینه‌های پرسنلی سازمان تامین اجتماعی ۸۹۸ میلیارد تومان بوده است در حالی‌که این هزینه‌ها در سال ۹۱ به ۲ هزار و ۴۶۴ میلیارد تومان رسیده، همچنین هزینه‌های اداری در سازمان از سال ۸۶ که ۱۹۹ میلیارد تومان بوده، به ۵۱۶ میلیارد تومان در سال ۹۱ افزایش داشته است در این میان میزان افزایش بدهی دولت نیز قابل توجه است که از سال ۸۶ با ۱۰ هزار میلیارد تومان به ۴۶ هزار میلیارد تومان در سال ۹۱ رسیده است”.

محجوب با اشاره به این‌که “مدیریت قبلی سازمان طی مصاحبه‌ای اعلام کرده بود که بدهی دولت به سازمان تأدیه شده در حالیکه تنها ۴ هزار میلیارد از این بدهی توسط دولت پرداخت شده است”٬ گفته: “طبق مصوبه ۴۵ جلسه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مورخ ۲۲ مرداد سال ۹۲ شصت هزار و ۲۴۳ میلیون ریال اعتبار برای پرداخت پاداش به مدیران سازمان تصویب شده و این مبلغ بین ۴۰ تا ۵۰ نفر قابل توزیع بوده است و از این تعداد حتی کسانی با پاداش ۴۰۰ میلیون تومانی وجود داشته اند، این موضوع یعنی ۹۲.۵ درصد پرداختی به هر نفر فقط مزایای آن مدیر بوده است… در این سازمان افزایش حقوق‌های سالیانه به جای ۶ درصد ۳۹ درصد بین مدیران بوده که این افراد باید در مقابل مردم سر به زیر بیاندازند ما نیز پرونده این تخلفات را به دادگاه ارسال خواهیم کرد”.

تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی و شرکت زیر مجموعه شستا در نیمه فعالیت مجلس هشتم قبل در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز و کمیته ای نیز تشکیل شد و قرار بود براساس قانون ظرف ۶ ماه عملیات تحقیق از این سازمان به پایان برسد اما اینگونه نشد و بیش از یکسال این موضوع به طول انجامید. اعضای تیم تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی در همان زمان از جمع آوری مدارکی برای اثبات تخلفات این سازمان خبر داد و گزارش اولیه‌ای درباره آن ارائه کردند و در نهایت قرار شد گزارش پایانی و جمع بندی اقدامات انجام شده در ماه‌های پایانی مجلس هشتم ارائه شود که به دلیل برخی مخالفتها امکان آن فراهم نشد و گزارش نهایی نیز هیچ وقت ارائه نشد.

تحقیق و تفحص مجلس از سازمان تامین اجتماعی در سال‌های گذشته حاشیه‌های زیادی را به خود دیده است. در مجلس هشتم٬ گزارش این هیات به دلایلی نامعلوم هرگز قرائت نشد و بعدها یکی از نمایندگان مجلس گفت که “دو هزار صفحه از اسناد مربوط به تحقیق و تفحص از این سازمان در کمیسیون اصل ۹۰ نگهداری می شود. این در حالی است که ۲۰ هزار صفحه دیگر از این اسناد در دولت گذشته که در سازمان تامین اجتماعی نگهداری می شد، مفقود شده است”.