اوین فاجعه دیگری
می آفریند؟

لیلا طیری
لیلا طیری

» وضعیت وخیم سه زندانی سیاسی

وضعیت جسمانی نامساعد مریم شفیع پور در بند زنان زندان اوین و تداوم اعتصاب غذای هوتن دولتی و محمدحسن یوسف پوریوسفی بار دیگر نگاه ها را متوجه زندان اوین کرده؛ زندانی که سابقه جان باختن هدی صابر به علت عدم رسیدگی به موقع را در کارنامه خود دارد.

مریم شفیع پور، فعال دانشجویی و دانشجوی محروم از تحصیل، اولین دانشجوی بازداشت شده پس از روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور است. او ۵ مرداد ماه بازداشت و پس از دو ماه یعنی در ۸ مهر از بند ۲۰۹ به بند زنان زندان اوین منتقل شده است.

به گزارش وب سایت کلمه مریم شفیع پور در پی چندین بار احساس تپش شدید قلب که گاهی ضربان قلب وی را به ۱۴۰ در دقیقه رساند، در بند نسوان اوین بیهوش و به بهداری زندان منتقل شده.

براساس این گزارش، پزشک مقیم در بهداری زندان اوین پس از معاینه اولیه اعلام کرده که او نیاز فوری به “ام آر آی” دارد ولی دستور پزشک با بی توجهی مسئولان زندان مواجه شده است.

هیچ خبری از وضعیت فعلی مریم شفیع پور در دست نیست. او پیش از این و اواخر شهریور ماه نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی به بیمارستان منتقل شده بود. خانواده خانم شفیع پور همان زمان به “روز” گفتند که “ما خیلی انتظار داشتیم در فضای جدید کشور، که فضای امیدوار کننده ای شده زودتر وضعیت مریم هم تعیین تکلیف شود، اگر جرمی کرده بگویند اتهام و جرم چیست و براساس قانون قرار بازداشت را تبدیل کنند تا مریم آزاد شود. در این وضعیت بی خبری و نگرانی واقعا آزاردهنده است. حالا که فضا تغییر کرده، مردم امیدوارند ما هم امیدواریم با تغییر رویکردها و پایان برخوردهای تنگ نظرانه، این چنین برخوردهایی پایان یابد و نه فقط مریم که همه کسانی که صرفا به خاطراعتقادشان در زندان به سر می برند آزاد شوند”.

پرونده مریم شفیع پور در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب است و ۱۱ دی ماه جلسه دادگاه او تشکیل می شود؛ دادگاهی که پیشتر و در ۲۹ مهرماه یک جلسه آن برگزار شده است.

در بند ۳۵۰ زندان اوین نیز محمدحسن یوسف پوریوسفی و هوتن دولتی که از ابتدای آذرماه در اعتصاب غذا به سر می برند، از نظر جسمی در وضعیت مساعدی به سر نمی برند.

هوتن دولتی ، عضو سازمان دانش آموختگان جبهه ملی است که از ۲۶ اسفند ۹۱ در زندان به سر می برد. آقای دولتی از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام عضویت در جبهه ملی، تبلیغ علیه نظام و ساخت مستند برای شبکه تلویزیونی ایران فردا به یک سال و نیم حبس تعزیری، یک سال و نیم حبس تعلیقی و ۵ سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی و عضویت در احزاب سیاسی محکوم شده است.

هوتن دولتی در اعتراض به عدم توجه به خواسته های درمانی خود در اعتصاب غذا به سر می برد. به گزارش وب سایت کلمه این زندانی سیاسی از بیماری پرولاپس دریچه میترال رنج می برد و از سال ۸۰ تحت نظر پزشک قلب بوده که زندان ادامه درمان وی را با خلل مواجه کرده است. او همچنین دچار عرضه دیسک کمر و مشکل حرکتی در زانوی راست خود است.

محمدحسن یوسف پوریوسفی دیگر زندانی سیاسی است که در بند ۳۵۰ در اعتصاب غذا به سر می برد. وضعیت جسمانی او نیز وخیم گزارش شده. این زندانی سیاسی طی هفته گذشته دو نوبت در بیمارستان مدرس تهران تحت اسکن قلب قرار گرفته و به گفته پزشکان به دلیل وخامت گرفتگی عروق بایستی آنژیوگرافی شود؛عملی که هنوز انجام نگرفته.

او از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۵ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده و از سال ۹۱ در زندان به سر می برد.

روز گذشته ۲۶ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در نامه ای با ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی این دو زند انی سیاسی که در اعتصاب غذا به سر می برند اعلام کردند: ما همبندیان این دو زندانی سیاسی در ادامه هشدارهای پیشین در مورد عواقب و عوارض بی توجهی به حق قانونی درمان زندانیان بار دیگر اعلام خطر می کنیم و تاکید می نماییم: ایذاء فراتر از مجازات، جفاست. ما همچنین با درک شرایط دشوار این دو همبندی گرامی و اعلام حمایت از خواست قانونی و به حق آنها، درخواست می کنیم به اعتصاب غذای خود که می تواند عاملی در تشدید آلام ایشان باشد، در اسرع وقت پایان دهند.

آنها نوشته اند: اکنون ۲ تن از همبندیان ما روزهای حبس خود را توأم با درد می گذرانند و در اعتراض به عدم رسیدگی درمانی و مانع تراشی مسئولان ذی ربط اعتصاب غذا کرده اند. جناب آقای محمد حسن یوسف پور سیفی بیش از ۳ هفته است که به دلیل عدم رسیدگی کامل و به موقع به عارضه چشمی اش و نیز بیماری عروق قلب و دیسک کمر، اقدام به اعتصاب غذا کرده است. عارضه چشمی ای که در طول مدت محکومیت بینایی او را به ۴/۱۰ به شکلی غیرقابل بازگشت و پیش رونده، کاهش داده است. بعلاوه جناب آقای هوتن دولتی بیش از ۲ هفته است که در اعتراض به عدم رسیدگی به روند درمان قلب، مشکل حرکتی در کمر و زانو و نیز مخالفت مسئولان با درمان تحت نظر پزشک معتمد در خارج از زندان، دست به اعتصاب غذا زده است.