ده ها دستگیری جدید در سرتاسر کشور

نویسنده
حسین محمدی

» آغاز دور جدید برخورد با دانشگاه

بعد از اعتراضات دانشجویان در 16 آذرماه امسال – روز دانشجو – دورجدیدی از برخورد  با دانشجویان معترض آغاز شده است. اعتراضات 16 آذر که در بسیاری از شهرهای ایران – از جمله تهران، شیراز، اصفهان، قزوین، کرج، رشت، کرمانشاه، سنندج و… – با حضور گسترده دانشجویان و مردم همراه بود، آغازگر  دور جدیدی از برخورد با دانشجویان بوده است.

 

احکام جدید برای دانشجویان دانشگاه زنجان

سال گذشته، اتفاقی در دانشگاه زنجان به وقوع پیوست که باعث شد تا دانشجویان دانشگاه زنجان چند روزی به اعتراض در محیط دانشگاه پرداختند. جریان ازاین قرار بود که حسن مددی – معاونت فرهنگی دانشگاه – یکی از دانشجویان دختر را تهدید کرده بود که در صورت عدم ایجاد رابه جنسی با وی، برایش در کمیته انضباطی مشکل ایجاد خواهد کرد. دانشجویان دانشگاه زنجان، با تهیه فیلم از قصد تجاوز مددی به این دانشجو، وپخش فیلم، چند روزی به اعتراض علیه مسوولاندانشگاه پرداختند که منجر به بازداشت عده ای از آنان شد. در همان زمان دادگاه انقلاب علیرضا فیروزی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام برای برگزاری تجمع غیر قانونی و اقدام علیه نظام جمهوری اسلامی به یک سال و چهار ماه زندان، سورنا هاشمی، بهرام واحدی، حسن جنیدی، آرش رایجی و پیام شکیبا به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و اقدام برای برگزاری تجمع غیرقانونی به تحمیل یک سال حبس محکوم کرده بود.

اکنون احکام بعضی از اتهامات این افراد که بررسی آنها در صلاحیت دادگاه عمومی بود نیز صادر شده است. بر اساس این احکام، سورنا هاشمی و علیرضا فیروزی به یک سال و نیم حبس، بهرام واحدی به یک سال حبس همراه با یک و نیم میلیون ریال جزای نقدی، آرش رایجی و محمد حسن جنیدی به یک سال حبس و حسین صارمی به خاطر معاونت در اتهامات  به پرداخت یک میلیون پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم شده اند. پیام شکیبا نیز از اتهامات وارده تبرئه شده است.

گفتنی است سورنا هاشمی، از جمله اعضای دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران است که پیش از 16 آذر، به همراه 6 عضو دیگر این گروه بازداشت شده بود.

 

یک بازداشت دیگر در دانشگاه گیلان

آغاز دور جدید اعتراضات در استان گیلان باعث شده است تا ماتموران امنیتی دست به بازداشت و احضار گسترده افراد فعال در این اعتراضات بزنند. پیش از این ودر روز 14 آذر، سه تن از دانشجویان دانشگاه گیلان که در زمان سخنرانی محمدحسین صفار هرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد دولت نهم، به اعتراض علیه وی پرداخته بودند، بازداشت شدند. خبرهای جدید حاکی ازاین است که روز یک شنبه، 15 آذرماه، آرمین رجب پور نیکنا، دانشجوی رشته مهدسی مکانیکدانشگاه گیلان نیز، بعد از احضار به اداره کل اطلاعات استان گیلان، بازداشت شده است. ماموران امنیتی بعد از بازداشت وی، به منزل پدری این دانشجو مراجعه کرده و ضمن تفتیش منزل، کامپیوتر و وسایل شخصی وی را ضبط کرده اند. به پدر آرمین رجب پور اعلام شده است که وی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد نخواهد شد. هنوز از محل بازداشت و اتهامات وارده به این دانشجو اطلاعی در دست نیست. وی در این مدت هیچ گونه تماسی نیز با منزل خود نگرفته است.

همچنین گفته می شود بعد از مراسم 16 آذر، حدود 50 نفر از شهروندان رشت به اداره اطلاعات احضار شده اند. ماموران اداره اطلاعات، با نشان دادن پرینت متن پیام های کوتاه (SMS) ارسال شده توسط این افراد قبل و بعد از 16 آذر، آن ها را تهدید کرده اند که در صورت ارسال مجدد پیام های کوتاه یا شرکت در هرگونه تجمع غیرقانونی بازداشت شده و به اشد مجازات محکوم خواهند شد.

 

احکام سنگین برای دانشجویان و اساتید دانشگاه شیراز

دادگاه انقلاب شهر شیراز اقدام به صدور حکم برای 8 دانشجو و یکی از اساتید این دانشگاه که دراعتراضات 13 آبان حضور داشته اند کرده است. بنا بر اعلام “خبرنامه امیرکبیر”، براساس احکام صادر شده،  دکتر مسیح الله حقیقت جو استاد علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ۵ سال حبس تعلیقی، کاظم رضایی به ۵ سال و ۸ ماه حبس تعزیری، نظری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی به ۴ سال حبس تعزیری، یحیی طاووسی دانشجوی دانشگاه شیراز به ۳ سال حبس تعزیری، احسان کاووسی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی به ۳ سال حبس تعزیری، علی جلالی دانشجویی دانشگاه پیام نور به ۶ ماه حبس تعلیقی و پرداخت ۱ میلیون تومان جریمه نقدی، مجتبی حسینی دانشویی دانشگاه شیرازبه ۶ ماه حبس تعلیقی، سعید رضایی دانشجویی دانگاه علوم پزشکی به ۶ ماه حبس تعلیقی و خیبر حسن پور دانجوی دانشگاه شیراز به ۶ ماه حبس تعلیقی محکوم شده اند. این در حالی است که از سرنوشت بنایی، علی جلالی، سعید رضایی، زاهدی، ظهوریان، احمد عارف، ایوب پورفتحی، طاهری، صفرپور، پورسلطان، علی صالح پور، کاظم رضایی، یحیی طاووسی، ندا اسکندری، خدیجه قهرمانی، نظری، شیروانی و باقری که از جمله دانشجویان بازداشت شده در روز 13 آبان بوده اند و تاکنون نیزدر بازداشت به سر می برند، اطلاعی در دسترس نیست.

همچنین خبردیگری از شیراز حکایت از آن دارد که سعید لطفی و راضیه جعفری از فعلان دانشجویی دانشگاه شیراز و سعید آگنجی از فعلان دانشگاه آزاد، بعد از احضار به اداره کل اطلاعات استان فارس بازداشت شده اند. پیش از این اعلام شده بود که قرار است جلسه محاکمه سعید آگنجی روز شنبه در دادگاه انقلاب شیراز برگزار شود  که تاکنون خبری در این باره مخابره نشده است.

 

بی خبری از وضعیت دانشجویان کرد

در حالی که تاکنون اعلام شده است 15 دانشجوی کرد در اعتراضات 16 آذر بازداشت شده اند، از وضعیت دو تن از این دانشجویان، سجاد و علی رضا مرادی، که هر دو با فاصله یک سال با رتبه ۳ کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه تهران شده و  ۱۷ آذر ماه در مقابل خوابگاه دانشگاه دستگیر شدند، خبری در دست نیست. این دو تاکنون هیچ تماسی با خانواده خود نگرفته اند.