بازگشت قاطعانه به ایران

نویسنده

» تحلیل فیگارو از خیز شرکت های فرانسوی

فابریس نوده لانگلوا

جنبش مدف [ترکیبی شرکت های فرانسوی] روز یکشنبه هیأتی متشکل از صدها تن از رؤسای شرکت های بزرگ فرانسوی را عازم تهران کرد. به واقع تأثیر اقتصادی این اقدام چشمگیر خواهد بود.

چنین اقدامی طی ۳۰ سال اخیر بی سابقه بوده. بیش از صد تن از رؤسای شرکت های بزرگ فرانسوی روز یکشنبه با پرواز لوفت هانزا به تهران سفر کردند. آنان در ساعت دوازده و پنجاه دقیقه نیمه شب که برای استقبال ساعت مناسبی نیست، وارد تهران شدند. به علاوه، این مهم ترین هیأت اقتصادی خارجی از زمان انتخاب رییس جمهور حسن روحانی در ماه ژوئن است.

جنبش مدف این سفر را در چارچوب گشایش های مطرح شده در توافق نامه ژنو که در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ منعقد گردید سازماندهی کرده است. براساس این توافق، بخشی از تحریم های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه ایران به طور موقت ملغی خواهند شد. پیامدهای این سفر قابل توجه خواهد بود، زیرا ایران دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت را در جهان داراست.

و ازسوی دیگر، بازار ایران دارای ۸۰ میلیون مصرف کننده بالقوه است؛ یک جمعیت فزاینده شهرنشین که نیاز به تجهیزات و زیرساخت هایی دارند که شرکت های فرانسوی در آنها دارای برتری هستند. احتمالاً اقدام مدف با موفقیت روبرو خواهد شد، چرا که اکثر شرکت های مهم عضو بازار بورس فرانسه به تهران رفته اند. این اقدام در یک شرایط دیپلماتیک حساس انجام شده. وزارت خارجه فرانسه و همچنین واشنگتن از نزدیک بر این سفر نظارت دارند.

 

بازگشت رنو و پژو-سیتروئن

نمایندگان شرکت های فعال در زمینه انرژی نیز در این سفر مشارکت داشته اند: توتال، شرکت گاز ژ.د.اف. سوئز، و شرکت اشنایدر الکتریک. با این حال، یکی از اهداف مهم این سفر بجای نفت، اتومبیل است و پاتریک بلن، رییس کمیته سازندگان خودرو در فرانسه نیز در این سفر به تهران رفته. رنو و پژو-سیتروئن در میان مدعوین از موقعیت خوبی برخوردارند. این دو شرکت فرانسوی با سازندگان محلی، ایران خودرو و سایپا، تا یک سوم تولید داخلی خودرو همکاری داشته اند [یک ممیز ۶ میلیون خودرو در سال ۲۰۱۱].

البته این دو شرکت در نظر آیت الله ها از وجهه یکسانی برخوردار نیستند. پژو در سال ۲۰۱۲، حتی قبل از تحریم های اروپا، زیر فشار شریک آمریکایی خود، جنرال موتورز، به ناگهان ایران را ترک کرد، درحالی که رنو سال گذشته تنها فعالیت های خود را متوقف نمود و همچنان حضور خود را در ایران حفظ کرد. در نبود این دو شرکت، کره ای ها و چینی ها جای خود را باز کردند، ولی بازار خودرو تا حدود ۴۰ درصد سقوط کرد.

البته در این مرحله ابتدایی امضاء و عقد قرارداد در دستور کار نیست. فرانسوی ها صرفاً می خواهند بازار را ارزیابی و روابطی ایجاد کنند. به هرحال، جمهوری اسلامی برای آنها فرش قرمز انداخته. رؤسای این شرکت ها ازسوی محمد نهاوندیان، مشاور اقتصادی رییس جمهور روحانی، نعمت زاده، وزیر صنایع، و همچنین رفسنجانی، رییس جمهور سابق، مورد استقبال قرار خواهند گرفت. تیری کوویل، پژوهشگر در مؤسسه روابط بین المللی و استراتژیک، دراین خصوص می گوید: “روابط سیاسی در اقتصادی که ۸۰ درصد آن دولتی است، غیرقابل اجتناب است.”

البته احتیاط حرف اول را می زند. به عنوان مثال، یکی از مسؤولان شرکت سیسترا که در سال های ۱۹۷۰ مسؤولیت طرح ایجاد متروی تهران را برعهده داشت، می گوید: “با اینکه فعالیت ما مشمول تحریم ها نشده، ولی هیچ بانکی ریسک انجام مبادلات مالی از مبداً ایران را نمی پذیرد.” بسیاری از شرکت در انتظارند تا “افق پرداخت ها و مبادلات مالی با ایران روشن شود”.

تیری کوویل در ادامه می گوید: “با این تفاوت که دیگر کشورها منتظر ما نمی مانند. بریتانیایی ها اعضای مجلس خود را اعزام کردند، ایتالیا وزیر خارجه خود را به ایران اعزام کرد و وزیر کشاورزی ایران نیز اخیراً به آلمان سفر نمود.” تیری کوویل می افزاید: “با اینکه قاطعیت لوران فابیوس در زمان مذاکرات اتمی چندان خوشایند نبوده، ولی ایرانی ها در حوزه بازرگانی عملگرا هستند. اگر بحث منافع شان مطرح باشد، با شرکت های فرانسوی همکاری خواهند کرد.”

منبع: فیگارو، ۲ فوریه