نا امیدی مخالفان تشدید تحریم های ایران

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست

جنیفر روبین

چهل و نه سناتور، طرح تشدید تحریم های ایران را امضا کرده اند و تعداد دیگری نیز به این فهرست افزوده خواهند شد. سناتور های دموکرات طرفدار اسرائیل از جمله تیم کائن، از ایالت ویرجینیا، کریس مورفی، از کانکتیکت، دبی استیبناو از ایالت میشیگان و بیل نلسون از ایالت فلوریدا هنوز این طرح را امضا نکرده اند. در بین جمهوریخواهان سناتور راند پل از ایالت کنتاکی این طرح را امضا نکرده است.

کسانی که با تحریم ها مخالف هستند، دموکرات هایی هستند که تحت تاثیر کاخ سفید قرار دارند. آنها نیز مانند گروه اول وقتی بر مواضع ضد اسرائیلی خود پافشاری می کنند، شروع به فرستادن ایمیل به شکل افراطی می کنند که در آن متذکر می شوند تشدید تحریم ها منجر به جنگ می شود و آنها تلاش می کنند که از این اتفاق جلوگیری کنند. این اتهام نامربوطی است که ملاهای ایران هم از آن استفاده می کنند. سناتور های دموکرات مثل چاک شومر، کریستن جیلیبراند، بن کاردین و رابرت مندس که این طرح را به سنا داده اند می گویند تحریم ها برای جلوگیری از برنامه های اتمی ایران موثر بوده است.

درست قبل از رای گیری به سود تحریم ها، گروه کوچکی از کارمندان وزارت امورخارجه و ماموران اطلاعاتی نامه ای منتشر کردند که در آن از سناتور منندس خواسته بودند طرح را مطرح نکند. سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، جان بولتون و برخی از مقامات آمریکایی که از سیاست های اوباما در قبال ایران انتقاد می کنند، می گویند تنها کاری که دولت اوباما باید انجام می داد، مذاکره با ایران بود. منندس نیز در پاسخ به کسانی که از تحریم ها انتقاد می کنند می گوید آنها دائما از تحریم ها انتقاد می کنند اما همین تحریم ها ایران به پای میز مذاکره کشاند.

وزارت امورخارجه که کورکورانه از کاخ سفید اطاعت می کند،وهمچنین چپ هایی که به شکلی افراطی از اسرائیل نفرت دارند، با سرعت زیاد تلاش می کنند تا مانع از آن چیزی بشوند که ترس بزرگ ایران است: تحریم هایی که مانع از بیرون آمدن ایران از وضعیت وخیم اقتصادی اش می شود و این امید را در آنها زنده نگه می دارد که بتوانند به غنی سازی اورانیوم دور از چشم بازرسان سازمان ملل، ادامه بدهند. آیا دموکرات ها و جمهوریخواهانی که خود را کنار کشیده اند، در کنار این افراد قرار نمی گیرند؟

منبع: واشنگتن پست، ۷ ژانویه