ایران متحد سوریه باقی می‌ماند

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از سخنان روحانی

رئیس‌جمهور جدید ایران حمایت خود از ر‍ژیم بشار اسد را اعلام کرد و گفت هیچ نیرویی در جهان نمی‌تواند اتحاد ده‌ها ساله دو کشور را از بین ببرد. روحانی این بیانات را طی دیداری با وائل الحلقی نخست وزیر سوریه در تهران عنوان کرد. سوریه از انقلاب سال ۵۷ قویترین متحد تهران در جهان عرب بوده است.

از زمان شروع ناآرامی‌های این کشور، ایران یکی از حامیان بشار اسد بوده است. این اعتقاد وجود دارد که از زمان شروع بحران در سال ۲۰۱۱ تهران میلیاردها دلار به دولت اسد کمک کرده است. حزب‌الله تحت حمایت ایران نیز جنگجویانی را به منظور تقویت نیروهای اسد به سوریه فرستاده است.

روحانی در این دیدار گفته است: “جمهوری اسلامی قصد دارد روابط خود با سوریه را قوت بخشد و در مقابل تمام چالش‌ها در کنارش می‌ایستد. روابط عمیق، استراتژیک و تاریخی بین مردم سوریه و ایران توسط هیچ نیرویی در جهان متزلزل نخواهد شد.”

روحانی در ماه ژوئن به ریاست جمهوری انتخاب شد و رهبر ایران روز شنبه ریاست او را تنفیذ کرد و او روز یکشنبه در مجلس این کشور سوگند یاد کرد.

اسد روز یکشنبه گفت شورشیانی را که قصد سرنگونی او را دارند نابود می‌کند و گفت، سوریه دو راه دارد: “یا کشور قانون باشد یا کشوری باشد که توسط دزدان و راهزنان اداره می‌شود.”

اسد این سخنان را در مراسم افطاری که در آن اعضای دولت و رهبران مذهبی و اتحادیه‌ها و احزاب سیاسی شرکت داشتند عنوان کرد.

این دومین حضور اسد در این هفته در انظار عمومی بود. او روز سه‌شنبه به مناسبت روز ارتش با سربازان در حومه دمشق دیدار کرده بود.

وی گفت: “نمی‌توان با تروریسم از طریق سیاست طرف شد بلکه باید با مشت آهنین با آن برخورد کرد.”

سربازان اسد در دوماه گذشته پیروزی‌هایی در دمشق و استان‌های استراتژیک نظیر حمص، که پایتخت را به پایگاه‌های اسد در سواحل این کشور متصل می‌کند، بدست آورده‌اند.

رهبر سوریه کشورهای حاشیه خلیج فارس را مورد انتقاد قرار داد و گفت آنها در حالیکه در کشورهای خودشان حقوق بشر را نقض می‌کنند خواستار دموکراسی در سوریه هستند.

وی گفت:‌ «سیستم سیاسی آنها قرون وسطایی است و نه پارلمانی است و نه انتخاباتی.»

عربستان سعودی و قطر از مهمترین حامیان مخالفان رژیم سوریه بوده‌اند.

روحانی دخالت کشورهای خارجی در امور سوریه را محکوم کرد و گفت کشورهای عربی تلاش شکست‌خورده‌ای برای حمله به محور مقاومت و عدم پذیرش نقشه صهیونیستی، آمریکایی در پیش گرفته‌اند.

دمشق و تهران این ایده را که در سوریه قیام مردمی به راه افتاده رد می‌کنند و این بحران را ناشی از توطئه‌های اسرائیلی - آمریکایی می‌دانند.

الحلقی گفته‌ است که مردم سوریه دوستانی را که در مشکلات کنارشان ایستادند فراموش نخواهند کرد.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از زمان شروع قیام علیه ر‍ژیم سوریه در سال ۲۰۱۱ کشته شده‌اند. این درگیری‌ها به جنگ داخلی انجامید و باعث آواره شدن میلیون‌ها نفر شد.

بیانات اسد و روحانی زمانی عنوان می‌شود که سربازان رژیم و شورشیان روز یکشنبه در کوه‌های استان ساحلی لاتاکیا، از مراکز قدرت اسد، درگیری بسیار شدیدی با یکدیگر داشتند.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در انگلیس می‌گوید، درگیری در استان لاتاکیا از زمان طلوع آفتاب پس از حمله شورشیان به ایستگاه‌های نیروهای دولتی شروع شد. به گفته این سازمان هر دو طرف از تانک و خمپاره استفاده کردند و نیروهای دولتی هواپیمای جنگی نیز بکار بردند.

این دیدبان می‌گوید ۱۲ شورشی از جمله مبارزان خارجی در این درگیری کشته شدند و همچنین ۱۹ سرباز دو لتی نیز جان باختند.

منبع: واشنگتن پست - 4 اوت 2013