معمای نورپردازی داخل خودرو خامنه ای

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» کشف رمز یا تقدس زدائی؟

سایت های خبری نزدیک به حکومت با تایید نورپردازی داخل خودروی رهبر جمهوری اسلامی به منظور افزایش روشنایی چهره آیت الله خامنه ای، هدف از این اقدام را “برقراری تعادل نور داخل و خارج ماشین برای تصویربرداری و عکاسی” عنوان کردند.

در هفته گذشته انتشار عکسی از پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای موسوم به “دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای” در وبسایت ها، وبلاگ ها و شبکه های ماهواره ای، خبرساز شد.
در این عکس مشخص است که درداخل خودروی حامل رهبر جمهوری اسلامی در سفر به قم، یک پروژکتور کار گذاشته شده که با تابش نور به تعدادی ورقه احتمالا فلزی که در سقف اتوموبیل قرار دارند، نور را به صورت آیت الله خامنه ای باز می گرداند.
به دنبال انتشار این عکس، بسیاری از منتقدان و مخالفان حکومت، دفتر و اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی را متهم کردند که با این کار به دنبال نورانی نشان دادن چهره آیت الله خامنه ای هستند.
اکنون وبسایت های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی می گویند این نظر اگرچه درست است اما آنگونه که مخالفان آیت الله خامنه ای می گویند، با هدف نشان دادن چهره ای قدسی از او نیست.
در نوشته ای که ابتدا وبلاگی با نام “طعم عسل” به نویسندگی فردی موسوم به “محمد آرمند” آن را منتشر کرد و سپس بسیاری از سایت های خبری طرفدار آیت الله خامنه ای آن را بازنشر دادند، با حمله به منتقدان رهبر جمهوری اسلامی عنوان شده که این نورپردازی با هدف بهبود کیفیت تصویربرداری از او انجام شده است.
نویسنده این مطلب افزوده است که: “هر آشنایی با نورپردازی و عکاسی می‌داند که وقتی نور فضای خارج از ماشین، بیشتر از داخل ماشین باشد، برای تصویر برداری از سوژه داخل ماشین، (چه فیلمبرادر یا عکاس، داخل ماشین باشد و چه از بیرون بخواهد تصویر بگیرد) بی‌شک دچار مشکل می‌شود.”
او در ادامه راه حل برطرف کردن این مشکل را اینگونه شرح داده است: “بهترین راه برای برقراری تعادل نور داخل و خارج ماشین، استفاده از نورپردازی است. نورپردازی‌ای که با استفاده از رفلکتور (ورق روی سقف) نور را به به صورت متعادل و غیر موضعی به تمام سوژه می‌تاباند.
نویسنده مطلب که مشخص است از مطلعان دفتر آیت الله خامنه ای است، با اشاره به اینکه این نورپردازی در سفر اخیر آیت الله خامنه ای به قم برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته، افزوده که: “در جریان سفر ایشان (رهبر) به یزد در سال 86 و سفر به شیراز در سال 87 به دلیل اینکه هوای این شهرها در روز استقبال ابری بود و اختلاف نور فضای بیرون و داخل ماشین کم بود، در نتیجه تصاویر بهتری از این مراسم ثبت شد؛ عکس‌های بیرون ماشین، در این دو سفر، نسوخته و به صطلاح، اُوِر نشده است.”
او در عین حال نوشته که “وی درباره قم که آٰفتاب مستقیم می‌تابید، وضوح و کیفیت عکس‌ها پایین‌تر از دو سفر قبلی بود. و اگر نورپردازی داخل ماشین انجام نشده بود، کیفیت عکس و فیلم، از این هم بدتر می‌شد.”
نویسنده این مطلب با “ابراز خوشحالی” از به کار بردن این تمهید برای آیت الله خامنه ای، افزوده: “با دیدن این عکس، خوشحال شدم که به فکر حل مشکل نور افتاده‌اند و از پروژکتور و رفلکتور استفاده میشود و امیدوارم که فکری هم برای نورپردازی مراسم‌های حسینیه امام خمینی(ره) شود تا دوربین‌ها، تصاویر ایشان را با تقریبی نزدیک به واقعیت ثبت کنند.”
در همین حال سایت خبری تبیان، با ارائه تحلیلی از واکنش های مخالفان به این عکس، واکنش ها را در راستای “ترور شخصیت” رهبر جمهوری اسلامی با هدف “کاهش مشروعیت ولایت فقیه” دانسته است.
به نوشته این سایت “به شهادت دوست و دشمن شخص رهبر معظم انقلاب و خانواده درجه اول ایشان زندگی ساده و طلبگی دارند. در جریان فتنه اخیر ستاد جنگ روانی دشمن با اتخاذ “تاکتیک” دروغ بزرگ کوشید چهره ایشان را مخدوش کند.”
سایت تبیان در ادامه با اشاره به انتشار گسترده این عکس در محافل رسانه ای، شبکه های مجازی و اینترنت نوشت: “مشروعیت رهبر هدف بعدی این جنگ روانی است و در فاز جدید جنگ روانی با ابزار پاره حقیقت گویی و تحریف جنس مشروعیت ولایت فقیه را تحریف کنند.”
این توضیحات درباره دلایل استفاده از پروژکتور در خودروی حامل رهبر جمهوری اسلامی در سفر به قم در شرایطی عنوان می شود که پیش از این یکی از سایت های اصولگرای طرفدار آیت الله خامنه ای نیز از به کار بردن “تمهیدات صوتی و تصویری” برای بخشیدن “حالتی ملکوتی و ماورایی” به او توسط صدا و سیما خبر داده بود.
سایت الف متعلق به احمد توکلی، نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس در نوشته ای به بهانه بررسی عملکرد صدا و سیما در جریان سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم، با انتقاد از “تملق و چاپلوسی” نسبت به رهبر، نوشته بود: “در سالهای گذشته صدا و سیما رویه ای را نسبت به رهبر انقلاب در پیش گرفته است که بر اساس آن، با تمهیدات صوتی و تصویری به رهبر معظم انقلاب حالتی ملکوتی و ماورایی می دهد و موضعی مداح درباره ایشان می‌گیرد.”
در همین حال آن دسته از سایت های طرفدار آیت الله خامنه ای که اقدام به تایید نورپردازی داخل خودروی رهبر جمهوری اسلامی کرده اند، با انتشار اشعاری در مدح او، به تمجید از وی پرداخته اند.
سایت جهان که زیر نظر علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای تهران در مجلس فعالیت می کند، با انتشار مطلب فوق این شعر را هم بر روی عکس آیت الله خامنه ای قرار داده است:
تقصیر دلم چیست اگر روی تو زیباست
حاجت به بیان نیست که از روی تو پیداست
من تشنه یک لحظه تماشای تو هستم
افسوس که یک لحظه تماشای تو رویاست