شهر در دست نظامیان بود

جلال کیهان منش‏
جلال کیهان منش‏

» گزارش روز از تجمع مردم در بهارستان

در همان حال که مراسم تحلیف محمود احمدی نژاد در مجلس برگزار می شد، مردم تهران در پنجاه و سومین روزاز اعتراضات خود به کودتای انتخاباتی، در خیابان های اطراف بهارستان فریاد می زدند: “کوتوله، بیا بیرون” و “مرگ بر دیکتاتور.”

همزمان با برگزاری مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی، و در حالیکه منطقه بهارستان در اشغال کامل نظامیان بود، در خیابان های اطراف بهارستان و دیگر نقاط پایتخت، زد و خورد بین مردم و مامورین جریان داشت. نیروهای امنیتی و بسیجی از حدود ساعت 7 صبح در میدان بهارستان، مجلس و خیابان های اطراف آن تجمع کرده بودند. با این حال، تا ساعتی پس از آن نیزدسته دسته مامورین به وسیله اتوبوس، ون و تویوتای لندکروز از پادگان ها و دیگر مراکز نظامی به میدان بهارستان منتقل می شدند.

ماموران چهار دسته بودند:نیروی انتظامی با لباس پلیس، نیروی انتظامی با لباس ضد ضربه و کلاه کاسکت، بسیجی ها با لباس پلنگی و لباس شخصی ها با چماق.

تعداد لباس شخصی ها که عموما داد کمی کشیدند و دستور می دادند حدود 100 نفر بود اما تعداد ماموران و بسیجی ها قابل شمارش نبود. آنها تمام سطح میدان بهارستان، خیابان مجاهدین اسلام، خیابان بهارستان، خیابان جمهوری و کوچه پس کوچه های اطراف را پر و حتی مسیر اتوموبیل ها را هم مسدود کرده بودند تا

هیچکس نتواند وارد منطقه شود.

همچنین تعدادی اتومبیل “ون” چینی با نام “دلیکا”هم که اخیرا وارد کشور شده و نیروی انتظامی از آنها استفاده می کند در اطراف مجلس پارک شده بود تا بازداشتی های احتمالی را به زندان جانشین کهریزک منتقل کنند. این اتومبیل ها گنجایش 11 نفر، همراه با راننده رادارند.

در میدان بهارستان و مناطق اطراف خطوط موبایل قطع بود. ورود به منطقه ای که از سه راه جمهوری در غرب، پل چوبی در شمال، چهارراه سیروس در جنوب و میدان شهدا در شرق را در بر می گرفت خود به خود به معنای قطع تلفن های دستی بود.

ماموران همچنین به تمام مغازه داران و واحدهای تجاری اطراف میدان و حتی ماهی فروشان سرچشمه اعلام کرده بودند که تا ساعت 12 حق بازکردن مغازه های خود را ندارند.از این رو این میدان برخلاف هر روز، همچون روزهای تعطیل بود.

ماموران زیادی هم در پاساژهای میدان و در مدارس و مساجد اطراف، به ویژه “سپهسالار” یا شهید مطهری مستقر شده بودند تا در صورت لزوم وارد عمل شوند.

این وضعیت در منطقه وسیعی، از میدان توپخانه تا بازار نیز حکمفرما بود؛ چرا که روز گذشته معترضان به تحلیف احمدی نژاد اعلام کرده بودند “تجمع خود را با راهپیمایی به سمت بازار ادامه خواهند داد”؛ امری که ماموران را بر آن داشته بودتا تدارکی گسترده برای مقابله با تظاهر کنندگان بچینند. از جمله صدها مامور صبح دیروز همزمان با بهارستان در بازار نیز حضور یافتند و از مغازه داران خواستند از مغازه های خود بیرون نیایندو در های مغازه را ببندند؛ هر چند مغازه داران از داخل مغازه ها اقدام به گفتن الله اکبر کردند.

متروی تهران هم اگر چه تحت ریاست قالیباف و محسن هاشمی است، اما به دستور شورای تامین استان تهران، صبح دیروز ایستگاه های بهارستان و ملت را تعطیل کرد تا مانع انتقال تجمع کنندگان به میدان بهارستان شود.

مامورانی که صبح در بهارستان(مرکز اصلی تجمع مردم و مامورین) گرد آمده بودند بسیاری شان به لحاظ ظاهر و لباس با نیروهای سابق تفاوت داشتند. آنها اینبار نه از ماسک های معمولی ضد گاز بلکه از ماسک های جنگی استفاده می کردند. از سه روز قبل شایع شده بود پلیس ضد شورش برای مقابله با تجمع مردم از گاز اشک آور جنگی و  گاز فلفل مخصوص شلیک با تفنگ استفاده خواهد کرد.

اما در حالی که در اطراف میدان بهارستان و مجلس در اشغال کامل مامورین بود، محمود احمدی نژاد حدود ساعت 9 باهلیکوپتر هلال احمر وارد محوطه مجلس شد.؛این خبر را یکی از نمایندگان عضو فراکسیون اقلیت مجلس داد.هر چنددفتر احمدی نژاد با عنوان اینکه “احمدی نژاد نیاز به هلیکوپتر ندارد” آن را تکذیب کرد. آن هم در حالیکه خبرنگاران و مردم کاروان اتومبیل های حامل همراهان احمدی نژاد، اعضای دفتر آیت الله خامنه ای و اعضای کابینه را دیدند اما از اتومبیل احمدی نژاد خبری نبود.مردم نیم ساعت پس از نشستن هلیکوپتر در مجلس بود که متوجه شدند مراسم آغاز شده و احمدی نژاد در داخل مجلس است.

مامورین تلاش می کردند مردم را متفرق کنند. آنها مردم را گاهی به سمت خیابان جمهوری و گاهی به سمت خیابان انقلاب و گاهی به سمت میدان شهدا  عقب می راندند اما آنها دوباره جمع می شدند و شعار می دادند “مرگ بر دیکتاتور”، “کوتوله بیا بیرون”.در لحظه ای هم که ماموران مردم راتا میدان شهدا یا میدان ژاله سابق عقب راندند، آنها در جا شعار دادند: “ژاله هنوز خونین است”.

آنها همچنین با گفتن الله اکبر، مرگ بر دیکتاتور، جمهوری اسلامی دیگر شعار ما نیست، ننگ بر این دولت مردم فریب و.. اعتراض خود را به دولت کودتا نشان می دادند.

در ساختمان های اطراف و در پشت بام ساختمان اداری مجلس که در کنار خیابان مجاهدین اسلام و روبروی روزنامه جمهوری اسلامی قرار دارد، تعداد زیادی مامور حضور داشتند که لباس سیاه رنگی پوشیده بودند و عینک مخصوصی به چشم داشتند که در هر زاویه در آن تابش صبح گاهی و افقی خورشید رنگ خاصی داشت(رنگین کمانی) بطوریکه از خیابان مجاهدین اسلام زرد رنگ و از خیابان مصطفی خمینی بنفش بود. آنها همچنین تفنگ هایی در دست داشتند که به نسبت اسلحه سازمانی نیروی انتظامی و سپاه یعنی تفنگ های “ژ3”، “کلاشینکف” و “ام پی 4” بسیار دراز تر  و باریک تر بود. از این رو به نظر می رسید آنها تک تیرانداز هستند؛برای همین عینک ها و تفنگ های مخصوص دوربین دار در دست داشتند. جالب آنکه برآمدگی دوربین بالای تفنگ آنها یز به راحتی قابل تشخیص بود.

تعداد زیادی از این افراد نیز در محوطه مجلس و پشت دیوارهای نرده ای آن مقابل مردم مستقر شده و آنان را زیر نظر داشتند. آنها تا قبل از عقب راندن مردم از محوطه چمن کاری شده مقابل مجلس بسیار مشوش به نظر می رسیدند، اما پس از اینکه نیروهای ضد شورش و بسیجی توانستند مردم رااز مقابل مجلس و خیابان مجاهدین اسلام دور کنند تحرک آنان نیز کاهش یافت.

 

دیگرنقاط شهر

علاوه بر تجمع در مقابل مجلس، عصر دیروز در میدان ونک، ولی عصر و خیابان تخت طاووس هم تجمع های پراکنده ای برگزار شد. در تمام این تجمعات تعداد مامورین بسیار زیاد بود. در میدان ونک در حالی که حدود چند هزار نفر تجمع کرده بودند، تعداد ماموران در ساعت 7 عصر به حدی بود که تمام پیاده روهای میدان و دو طرف خیابان ولی عصر به سمت جنوب را پر کرده بود.

در خیابان تخت طاووس هم حدود چند هزار مامور مستقر بودند، در حالیکه تعداد مردم از آنان کمتر بود؛مردمی که به ظاهر در حال آمد و رفت بودند، اما در فرصت های مختلف فریاد می زدند: “مرگ بر دیکتاتور” و “الله اکبر”.

تجمع مامورین در اماکن دولتی اطراف میدان ونک  نیز بسیار چشمگیر بود. در چهار راه پارک وی و مقابل صدا وسیما صدها مامورمستقر شده بودند تا با هجوم احتمالی مردم مقابله کنند.در نقاط مختلف نیز بین مردم و نیروهای دولتی درگیری های فراوانی روی داد و تعدادی نیز بازداشت شدند؛در چنین شرایطی، سردار رادان که این روزها متهم به شکنجه زندانیان در بازداشت گاه “غیراستاندارد” کهریزک است به خبرگزاری فارس گفت: “امروز(چهارشنبه) هیچ تجمعی در تهران برگزار نشد”!