تشدید دستگیری، شکنجه و اعدام

نویسنده

» گزارش سازمان ملل از نقض حقوق بشر در ایران

استفانی نیبهی

بنا به گزارش روز پنجشنبه سازمان ملل، ایران اعدام زندانیان از جمله افراد زیر سن قانونی و همچنین دستگیری مخالفانی را که اغلب در زندان، گاهی تا حد مرگ، شکنجه می‌شوند، افزایش داده است.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل و همچنین احمد شهید، بازرس ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، هر دو نگرانی خود را از آن‌چه افزایش واضح آزار و اذیت در ایران خواندند ابراز کردند.

بان گفت: “دبیرکل از افزایش گزارش‌های مبتنی بر آمار اعدام از جمله اعدام نوجوانان، اعدام در ملاء عام، ادامه قطع عضو و شلاق؛ بازداشت و زندان، دادگاه‌های ناعادلانه، شکنجه و بدرفتاری و محدودیت شدید برای خبرنگاران، مدافعان حقوق بشر، وکلا و فعالیت مخالفان و همچنین اقلیت‌های مذهبی عمیقا نگران است.”

طبق گزارش احمد شهید، جمهوری اسلامی که تحت فشار تحریم‌های بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای خود قرار دارد نتوانسته به “نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر” رسیدگی کند.

وی خواستار “آزادی فوری و بدون شرط” وکلای حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و وکلا شد.

شهید گفت، رهبران مخالف مهدی کروبی و میرحسین موسوی که تحت بازداشت خانگی قرار دارند، از جمله صدها زندانی سیاسی هستند که به جرم گفتن حرف خود هنگام اعتراضات پس از انتخابات زندانی هستند.

شهید گفت، ده‌ها روزنامه‌نگار، وبلاگ‌نویس و فعال سیاسی ظرف چند ماه گذشته بازداشت شده‌اند. وکلایی که از چنین شخصیت‌هایی دفاع کرده‌اند خود مورد حمله قرار گرفته‌اند، از جمله عبدالفتاح سلطانی که در سال 2011 بازداشت شد و اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت 13 ساله خود است.

در یک مورد که محکومیت بین‌المللی را به دنبال داشت، ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، در ماه اکتبر گذشته پس از تهدید به مرگ بازداشت شد و چند روز بعد در زندان جان سپرد.

مقامات ایرانی هفت نفر مظنون به دست داشتن در قتل او را دستگیر کردند و مقامات قضایی پس از بررسی اعلام کردند که روی بدن او جای جراحات به چشم می‌خورده است.

شهید گفت: “یک منبع مطلع گفته است که آقای بهشتی شکنجه شده است تا شناسه کاربری و کلمه عبور فیسبوک خود را در اختیار بازجویان بگذارد و طی بازجویی بارها تهدید به مرگ شده و با باتون به صورت و بدن او ضربه وارد شده است.”

وی افزود، ابزار شکنجه مختلفی از ایران گزارش شده است، از جمله باتون، تجاوز و شوک الکتریکی.

هر دو این افراد در گزارش خود می‌گویند، مقامات ایرانی باید اعدام نوجوانان را که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع است متوقف کنند.

شهید هشدار داد که نرخ اعدام در ایران بسیار بالا رفته است و مجازات اعدام برای مواردی اعمال می‌شود که با استانداردهای بین‌المللی همخوانی ندارد. از جمله مصرف الکل، زنا و قاچاق مواد مخدر.

محمد مهدی آخوندزاده، معاون وزیر امور خارجه ایران بدون اشاره به این دو گزارش روز پنجشنبه به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفت: “تعهد ایران به حمایت و ترویج حقوق بشر پابرجاست… شواهد روشنی وجود دارد که کشور من به رعایت حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعهد است.”

شهید، وزیر امور خارجه پیشین مالدیو، اجازه ورود به ایران را نیافته است. گزارش اخیر او بر پایه 169 مصاحبه با افرادی در داخل و خارج از ایران نوشته شده است.

وی می‌گوید، سال گذشته دولت تهران گزارش داد که 297 نفر را اعدام کرده است اما تعداد واقعی به 500 نفر نزدیک است.

منبع: یورونیوز - 2 مارس 2013