ریاست ضرغامی پنج سال دیگر تمدید شد

نویسنده
سینا حسینی

» نتیجه اطاعت از فرمان رهبر برای تبلیغ بیشتر دولت

رهبر جمهوری اسلامی ریاست عزت الله ضرغامی در سازمان صدا و سیما را برای پنج سال دیگر تمدید کرد. این در حالی است که رهبر در دیدار سه هفته قبل خود با ضرغامی از عملکرد وی انتقاد کرده و هفته پیش نیز علنا از تبلیغات “ناکافی” صدا و سیما برای دولت احمدی نژاد گلایه کرده بود.

در حکم رهبر جمهوری اسلامی ایران آمده است: “برجستگیها و نقاط قوّت کنونی صداوسیما در کنار کمبودها و نقاط ضعف آن باید پیوسته در برابر چشم جنابعالی و دیگر مدیران آن سازمان و در معرض ملاحظه و مقایسه قرار گیرد و همت بر روند نقص زدائی، به هیچ رو کاهش و سستی نیابد.” حکم رهبر خطاب به ضرغامی با این جمله پایان می یابد که “انتظار دارد نشانه های…  تحول در اولین سال مسئولیت جنابعالی مشاهده شود.”

این حکم یک ماه پس از آن صادر می شود که روزنامه جام جم به مسوولیت ضرغامی اظهارات “یک منبع آگاه” در گفتگو با سایت “جهان” را در مورد اعلام قریب الوقوع تمدید حکم ریاست وی بازتاب داده بود. این مقام ضمن اشاره به “برخی مسایل و فضاسازیهای اخیر و تبعات آن” از “قطعی بودن تمدید ریاست ضرغامی” بر صدا وسیما خبر داده و اعلام کرده بود به “زودی حکم ضرغامی رسانه‌ای خواهد شد”.

اما “رسانه ای” نشدن این حکم تا مدت چهار هفته، تردید برخی محافل رسانه ای را در مورد تمدید دوره مسوولیت رییس صدا و سیما را به دنبال داشت.

در توضیح علت این تاخیر، جام جم  در 14 مهر ماه به نقل از سایت جهان نوشت: “عدم تمدید حکم دوره دوم ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما در موعد مقرر در حالی باعث بروز برخی ابهامات شده که تاخیر در تمدید ریاست سازمان امری مسبوق به سابقه بوده و در خصوص احکام برخی از میران قبلی صدا و سیما از جمله علی لاریجانی هم اتفاق افتاده است.”

این روزنامه یادآور شد: “در چند روز اخیر شایعات متعددی پیرامون تمدید یا عدم تمدید ریاست ضرغامی بر سازمان صدا و سیما شکل گرفته و گزینه های متعددی هم در این خصوص مطرح شده است  . بطوری که در آخرین مورد پای رحمانی فضلی رییس فعلی دیوان محاسبات به عنوان جانشین ضرغامی به میان آمد و شایعه تا بدان حد پیش رفت که حتی از معرفی معاونت ها ی سازمان از سوی رحمانی و برنامه آتی وی در سازمان صدا و سیما خبر داده شد.”

نام رحمانی فضلی بعنوان جایگزین احتمالی ضرغامی در حالی مطرح می شد که پیش از آن هم نام حداد عادل و سرافراز معاون صدا و سیما نیز نیز بر سر زبانها افتاده بود.

جام جم تاکید داشت: “اصرار بر چنین شایعاتی در حالی صورت می گیرد که این موج می تواند اثرات تخریبی و ناخوشایندی در فضای سازمان بویژه نیروهای شاغل در دستگاه عریض و طویل اطلاع رسانی و تبلیغاتی کشور داشته باشد و علاوه بر آثار سوء مدیریتی، باعث دلسردی و رخوت در بدنه اجرایی آن شود.”

هشت روز بعد از انتشار این مطلب بود که روزنامه جام جم، این بار با چاپ خبری تحت عنوان “دیدار رئیس رسانه ملی با رهبر انقلاب” به نقل از سایت “الف” نوشت: “تمدید ریاست ضرغامی قطعی شد”.

جام جم از سایت الف نقل کرد که “در پی دیدار روز گذشته سید عزت‌الله ضرغامی با رهبر معظم انقلاب و بیان رهنمودهای‌های رهبری در خصوص نقاط قوت و ضعف دوران مدیریت ضرغامی بر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، صدور حکم ریاست وی برای پنج سال دوم قطعی شد.”

روزنامه صدا و سیما افزود: “ضرغامی انتقادات رهبری را نسبت به عملکرد رسانه ملی دقیق و مصلحانه ارزیابی و عمل به آنها را راهگشای سازمان مطبوعش خواند.”

سه روز بعد، در 25 مهر، جام جم با چاپ سرمقاله ای تحت عنوان “ گزارش ضرغامی از دیدار با رهبر انقلاب” به نقل از خود وی نوشت که “این دیدار …  گرم، صمیمی و مشحون از محبت و عاطفه پدر فرزندی بوده و فرصتی فراهم آورده تا زوایای پنهان بعضی آسیب‌های موجود در تولیدات رسانه، پرتوافکنی شده و مسیر برای ادامه راه هموارتر شود.”

با وجود تمام این زمینه سازی ها، باز حکم تمدید ریاست ضرغامی منتشر نشد و سه هفته دیگر طول کشید تا آیت الله خامنه ای رسما وی را برای پنج سال دسگر به عنوان رییس صدا و سیمای جمهوری اسلامی منصوب کند.

صاحب نظران “انتقادات رهبری” به عملکرد صدا و سیما را، که در گزارش ضرغامی از دیدار خود با شخص اول نظام نیز مورد اشاره صریح قرار گرفته، دلیل اصلی تاخیر خبرساز آیت الله خامنه ای در صدور حکم مسوولیت مجدد رییس رادیو – تلویزیون حکومتی ایران دانسته اند.

اگرچه از ماهیت “انتقادات” رهبر در دیدار با ضرغامی تاکنون خبری منتشر نشده، اما برخی تحلیلگران موضوع این انتقادات را توقع همسویی بیشتر رادیو – تلویزیون با دولت احمدی نزاد عنوان کرده اند.

این گمانه زنی به ویژه پس از آن تقویت شد که در گزارشی که هفته پیش – 7 آبان – از جلسه دیدار تعدادی از دانشجویان با رهبر جمهوری اسلامی ایران توسط سایت  آیت الله خامنه ای منتشر گردید، ماهیت انتقادات شخص اول حکومت ایران از صدا و سیما شفاف تر و مشخص شد که به نظر وی، مشکل اصلی صدا و سیما آن است که به اندازه کافی برا دولت تبلیغات نمی کند.

سایت رهبری در همین ارتباط از قول آیت الله خامنه ای نوشت که وی در پاسخ به یک دانشجوی منتقد که گفته بوده “آیا صدا و سیما وضعیت واقعی کشور را نشان می‌دهد؟” پاسخ داده:  “نه، ناقص نشان می‌دهد. خیلی پیشرفت‌های برجسته و بزرگ هست که صدا و سیما نشان نمی‌دهد. دلیلش هم این است که شما مجموعه‌ مرتبط با حوادث گوناگون، از خیلی از حقائق کشور و پیشرفت‌های کشور مطلع نیستید؛ نقص صدا و سیمای ماست.”

به عقیده آیت الله خامنه ای: “ اگر صدا و سیما می‌توانست همان‌جور که تلویزیون فلان کشور غربی با یک سابقه و تجربه‌ فراوان و با استفاده‌های هنری دروغ‌های خودش را راست جلوه می‌دهد، واقعیات موجود کشور را درست منعکس کند، شما بدانید امروز امید نسل جوان، دلبستگی نسل جوان به کشورش، به دینش، به نظام جمهوری اسلامی‌اش، به‌مراتب بیشتر از حالا بود…”