کارگردان خوشحال ایرانی، مبتکر رنگ بنفش

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» ساسان سلیمانی همچنان زندانی است

حالا دیگر کلیپ خوشحال‌های ایرانی در سراسر دنیا معروف است و دست‌اندرکارانش به واسطه بازداشت و اعتراف تلویزیونی، جهانی شده‌اند. کارگردان اثر اما هنوز در زندان است، همانی که نامش در تیتراژ کلیپ SOL ذکر شده بود. حالا مشخص شده که کارگردان اثر، همان پیشنهاد دهنده رنگ بنفش برای کمپین انتخاباتی حسن روحانی است؛ ساسان سلیمانی.

 

بنفش، رنگ شادی عمومی

روز سه‌شنبه هفته گذشته ۶ جوان دست‌اندرکار ساخت نسخه ایرانی کلیپ HAPPY(خوشحال)، در یک “عملیات” پلیسی دستگیر و وادار به اعتراف شدند.

“اقدامات مجرمانه” آنها از سوی فرمانده انتظامی تهران بزرگ، “پخش کلیپ مبتذلی در فضای مجازی” و “جریحه‌دار شدن عفت عمومی” عنوان شد و به گفته او دستگیر شدگان اعتراف کردند که فردی با وعده خوانندگی و هنرپیشه شدن آنها را فریب داده و کلیپ هم بدون اطلاع شان پخش شده است.

دستگیرشدگان فردای روز بازداشت با قید وثیقه آزاد شدند اما گویا قرار نیست کار برای ساسان سلیمانی، -همان کسی که پلیس می‌گوید بقیه را فریب داده- به این راحتی‌ها باشد. کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گزارش داده که سلیمانی در زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد و با وجود اینکه برایش وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تعیین شده و خانواده نیز برای ارائه وثیقه اقدام کرده‌اند اما از آزادی او خودداری می‌شود.

همچنین عنوان شده که در طی مدت بازداشت سلیمانی، مانع خوابیدن او شده‌اند و هم اکنون از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیست.

ساسان سلیمانی، ۳۱ ساله و دانش‌آموخته کارگردانی است. در گزارش کمپین آمده که او پیش از این هم سر و کارش به بازداشت و زندان افتاده است؛ آن هم وقتی که کلیپ بسیار معروف “سوسن خانوم” را برای گروه “بروبکس” کارگردانی کرد. اما در شناسنامه رسمی این کلیپ، هیچ نامی از او نیست. این کارگردان جوان که جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی فیلم کوتاه را از فستیوالی در سانفرانسیسکو در کارنامه دارد، مبتکر رنگ تبلیغاتی آخرین رییس‌جمهوری اسلامی است و بنفش را وارد سیاست ایران کرده.

او پیش از این در مصاحبه‌ای در مورد رنگ بنفش و روحانی گفته بود: “اسفند ۹۱ دوستانی از ستاد تبلیغاتی آقای روحانی خواستند پروزه عکاسی از ایشان را کارگردانی کنم.قراربود عکس های اتلیه ای از ایشان گرفته شود تا بتوانند در بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی شان ازآنها استفاده کنند. قراربود عکاسی در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شود. چند روز قبل از این، یکی از مشاوران ایشان برای هماهنگی های لازم با من در تماس بود و از من خواست رنگی را به عنوان رنگ تبلیغاتی ایشان پیشنهاد بدهم. من همان موقع رنگ بنفش را پیشنهاد کردم و شماره دقیق رنگ را هم چندساعت بعد به دستشان رساندم.”

در نهایت گفت‌وگوی او با شخص حسن روحانی منجر به انتخاب رنگ بنفش برای کمپین تبلیغاتی وی می‌شود. سلیمانی در این گفت‌وگو که مربوط به نخستین روزهای پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات است، رنگ بنفش را “رنگ شادی عمومی” توصیف کرده که می‌تواند کار گروهی را پررنگ‌تر کند: “ با پیروزی های خوب در میادین فوتبال و والیبال به نظر می رسد پاقدم دکتر روحانی خوب بوده که شادی عمومی به کشور برگشته است.” و حالا ساسان سلیمانی برای کارگردانی اثری با موضوعیت شادی و خوشحالی در زندان است. اگرچه در توییتر منسوب به حسن روحانی در همان روز نخست بازداشت‌ها به زبان انگلیسی تاکید شد که “ شادی و نشاط حق مردم است. خیلی سختگیری نکنیم.”

 

واکنش فضای مجازی به برخورد با خوشحال‌های ایرانی

نسخه اصلی کلیپ “خوشحال” توسط فارل ویلیامز، خواننده آمریکایی به بازار ارائه شد و فراخوانی جهانی برای بازخوانی این ترانه و ساخت کلیپ شکل گرفت. در نسخه اصلی مردم در خیابان‌ها و محل زندگی خود به رقص و شادی می‌پردازند، اما نسخه ایرانی که می‌خواست پیام شاد بودن مردم ایران را برساند، به دلیل محدودیت‌های پوشش و ممنوعیت رقص در اماکن عمومی، بالای پشت بام و در داخل خانه فیلمبرداری شد. البته پس از ارائه این نسخه، چند کلیپ ایرانی دیگر هم تهیه و منتشر شد(لینک یوتوب) که به لحاظ حضور در فضاهای باز جسورانه‌تر بود اما نسخه اول معروف‌تر شد. پس از دستگیری سازندگان این کلیپ، فرصتی پیش آمد تا آمار بازدید سایر نسخه‌ها هم بالاتر برود و حتی در فضای مجازی از آن تعبیر به اعتراض و همبستگی بشود.

هشتگ freehappyiranians هم که از همان ساعات اولیه بازداشت ۶ جوان، جهانی شده بود همچنان پرکاربرد است و هشتگ‌های مشابه دیگری هم به آن اضافه شده است. صفحات فیس‌بوکی بسیاری هم ایجاد شده که شعار آنها حمایت از سازندگان “خوشحال” ایرانی و حمایت از شادی است. یک صفحه از ایرانیان درخواست کرده تا عکس‌های “هپی” خود را ارسال کنند و فیلمی از یک مادر و دختر که بدون مشخص شدن چهره‌شان با این آهنگ رقصیده بودند هم پربیننده شد.

برخی از کاربران هم به بازنشر فیلم‌هایی از شادی در اماکن عمومی روی آوردند و از جمله پرطرفدارترین‌ها، رقص در نانوایی، رقص یک رهگذر در رشت، تانگو مقابل مسجد جهان بود. بسیاری هم گزارش پحش شده از صدا و سیما را به شوخی گرفتند(لینک یوتوب) و یا اینکه مانند یک هنرمند با آهنگ هپی، اشک ریختند(لینک یوتوب). ساخت انواع کلیپ از تصاویر عزاداری‌های حکومتی و نام بردن آنها به عنوان نسخه‌های مطلوب و ارزشی هپی، از دیگر فعالیت‌های کاربران ایرانی فضای مجازی در روزهای گذشته بود.