دولت پاریس خواستار آزادی زن فرانسوی شد

نویسنده

» گزارش فیگارو :

والری سامسون و دلفین مینویی

 

روز دوشنبه برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در واکنش نسبت به دستگیری و بازداشت یک شخصیت دانشگاهی فرانسوی، خواستار آزادی وی شد و خاطرنشان کرد که دولت تهران نباید این موضوع را دستمایه “مسایل بین دولتی” قرار دهد.

روز دوشنبه وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که یک زن جوان فرانسوی از تاریخ اول ژوئیه به جرم جاسوسی در ایران بازداشت شده است. کلوتیلد رایس ۲۳ ساله، که در دانشگاه فنی اصفهان به تدریس زبان فرانسه مشغول است، روز اول ژوئیه در حالی که قصد عزیمت به فرانسه از طریق بیروت را داشت در فرودگاه تهران دستگیر شد.

برنارد کوشنر دوشنبه شب در شبکه ۳ فرانسه اظهار داشت که این زن جوان بی گناه است و خواستار “آزادی هرچه سریعتر” وی شد. او افزود: “آن طور که فهمیده ایم، این زن جوان را به جاسوسی متهم کرده اند و دلیل آن ارسال عکس از طریق تلفن همراه بوده است. این موضوع به هیچ وجه جزو مسایل جاسوسی طبقه بندی نمی شود و این اتهام کاملاً غیرمنطقی است.”

او در ادامه اظهار داشت: “ما امیدواریم که این مسأله روشن شود و دولتمردان جمهوری اسلامی این زن را آزاد کنند، زیرا هیچ دلیلی وجود ندارد که کلوتیلد در بازداشت بماند. ما خواهان آزادی او هستیم.”

وزارت امور خارجه فرانسه که کمی زودتر از پخش این برنامه تلویزیونی، موضوع بازداشت این شخصیت دانشگاهی را اعلام کرده بود، خاطرنشان ساخت که بلافاصله سفیر جمهوری اسلامی در پاریس را فراخوانده است.

با توجه به اطلاعات به دست آمده، کلوتیلد رایس دانشجوی مقطع پیش دکترا در مؤسسه علوم سیاسی شهر لیل است. وی که بورس مؤسسه پژوهش و تحقیقات فرانسوی در ایران را داراست، از ۵ ماه پیش تاکنون در این کشور اقامت دارد.

به گفته یک منبع دیپلماتیک نزدیک به این پرونده، دولتمردان جمهوری اسلامی این زن جوان را در مورد شرکت در تظاهرات اصفهان مورد بازخواست قرار داده اند. این تظاهرات پس از انتخاب مجدد و جنجال برانگیز محمود احمدی نژاد آغاز شد. کلوتیلد رایس تصاویری را از این گردهمایی برداشته و آنها را ازطریق پست الکترونیکی برای یکی از دوستانش در تهران ارسال کرده است. به گفته این منبع، این زن جوان امروز در زندان اوین در تهران زندانی است.

برنارد کوشنر با اشاره به این اتهامات اظهار داشت: “کلوتیلد رایس یک مدرس کاملاً معمولی است که کار خود را انجام می دهد و تنها گناه او این است که شاهد شرکت میلیون ها ایرانی در تظاهرات بوده. این درحالی است که وی در هیچ یک از این تظاهرات شرکت فعال نداشته است.”

دولت تهران از انتخابات ۱۲ ژوئن مواضع سخت تری نسبت به کشورهای غربی اتخاذ و آنها را به مداخله و حمایت از اعتراض های داخلی متهم کرده است. تاکنون چندین روزنامه نگار و همچنین ۹ نفر از کارمندان ایرانی سفارت انگلستان در تهران مورد بازجویی قرار گرفته اند. ولی از زمان وقوع درگیری ها، این اولین باری است که یک شهروند فرانسوی به دام دولتمردان جمهوری اسلامی گرفتار آمده است.

منبع: فیگارو، ۶ ژوئیه ۲۰۰۹