رامین پرچمی دنبال رای گمشده خود است

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» یکی از نزدیکان هنرمند زندانی در مصاحبه با روز:

یکی از نزدیکان رامین پرچمی، بازیگر سینما در مصاحبه با “روز” اعلام کرد این هنرمند مثل سایر مردم ایران به دنبال رای گمشده خود و آزادی است.وی همچنین گفت رامین در دو سال گذشته با مردم معترض همراه بود و در جریان اعتراضات مردمی در روز 25 بهمن بازداشت شده و ادعای برخی رسانه های حکومتی مبنی بر حمل مواد مخدر از سوی رامین پرچمی را کذب محض خواند.

رسانه های حکومتی طی روزهای گذشته مدعی شده اند که رامین پرچمی به دلیل قاچاق مواد مخدر بازداشت شده و در حال سپری کردن دوران محکومیت خود است.

اما یکی از نزدیکان خانواده آقای پرچمی که تحت فشارهای شدیدی هستند به “روز” می گوید : کسی که معتاد باشد یا قاچاق مواد مخدر کرده باشد به “اقدام علیه امنیت ملی” و “اخلال در نظم عمومی” متهم نمی شود.

رامین پرچمی، بازیگر 38 ساله سینما و تلویزیون، روز 25 بهمن و در جریان تجمعات اعتراضی مردمی بازداشت شد. او اکنون در بند 350  اوین زندانی است و از سوی دادگاه انقلاب به یکسال حبس تعزیری محکوم شده است.

برخی گزارش ها از نحوه بازداشت آقای پرچمی حاکی از این بود که ماموران لباس شخصی، او رادر جریان راهپیمایی ۲۵ بهمن شناسایی کرده و به او تذکر داده بودند که محل تجمع را ترک کند اما بعد از مقاومت این هنرمنداو را بازداشت کردند:رامین هم مثل سایر مردم است، هیچ فرقی با سایر جوانان مردم ندارد؛ وقتی برخوردها با مردم را دیده، طبیعی بود که همراه مردم بماند. حالا چون هنرمند و شناخته شده بود که دلیل نمی شود بی تفاوت باشد. او آدمی است که پای عقاید خود می ایستد و دردسر را هم به جان می خرد.

او می افزاید: رامین ماسکی بر صورت داشته اما با این حال ماموران او را شناسایی کرده بودند.

روز 25 بهمن، مردم ایران به دعوت میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای حمایت از جنبش اعتراضی مردم تونس و مصر به خیابان ها آمدند اما این تظاهرات به درگیری با نیروهای حکومتی و کشته شدن دو جوان دانشجوو ضرب و شتم صدها تن از مردم منجر شد.

خبر بازداشت رامین پرچمی تا پیش از انتقال او به بند 350 اوین با ابهاماتی مواجه بود که سکوت خانواده این هنرمند بر آن می افزود. چرا: “پدر و مادر رامین، حدود دو سال و نیم پیش در یک حادثه  فوت کردند و خانم رامین هم برای درس خواندن از ایران خارج شده.یعنی خیلی منابع خبری نبود و متاسفانه اطلاع رسانی چندانی درباره بازداشت رامین صورت نگرفت. از طرفی چون رامین بازیگر به هر حال شناخته شده ای بود ماموران خیلی فشار آوردند که ما سکوت کنیم.آنها می ترسند رسما اعلام شود چهره های شناخته شده ای چون هنرمندان و ورزشکاران و… همراه مردم هستند و به وضعیت فعلی اعتراض دارند. احساس میکنم از روحیه ای که از این طریق به مردم تزریق می شود هراس دارند”.

از او می پرسم آیا رامین در سایر تجمعات هم همراه مردم شرکت میکرد؟ می گوید: رامین از ابتدا احساس میکرد رای اش گم شده و در تمام این مدت سعی میکرد در هر فرصتی که پیش می آید برای این قضیه کاری انجام دهد، منتهی گرفتاری های دیگری داشت به دلیل فوت پدر و مادر و گرفتاری های طبیعی فوت آنها، خیلی فرصت اینکه بتواند کاری انجام دهد پیش نیامد. خانواده رامین گیلانی هستند و پدر و مادرش را که در سانحه از دست رفتند در گیلان به خاک سپرده اند؛ رامین هم درگیر مسائل خانواده و فوت پدر و مادر بود ولی 25 بهمن تهران بود و کاری را که فکر میکرد باید انجام دهد انجام داد و به خیابان رفت. خود او تعریف کرهد که از قضا پارچه سبزی که همیشه دستش بود آن روز نبوده اما تا حضور مردم را دیده سریع مچ بندی از مردم گرفته و به دستش بسته و سعی کرده همراهی خودش با مردم و وفاداری اش به آزادیخواهی را با حضورش اعلام کند.

دست خطی از رامین پرچمی منتشر شده که این هنرمند 9 اسفند 89 در زندان اوین برای یکی از هم بندی هایش نوشته است: ما دلیرانه به تاریکی شب تاخته ایم، طرح نابودی شب تا سحر انداخته ایم.

این عضو خانواده پرچمی می گوید : او هیچ اعتراض عجیب و غریبی ندارد؛ هیچ چیز عجیب و غریبی نمیخواهد و طرفدار هیچ جریان یا آدم خاصی نیست بیشتر آزادی برای او مهم است، اینکه دیکتاتوری نباشد، اینکه آزادی ای که هر فردی باید داشته باشد، وجود داشته باشد. می گفت باید بتوانم در کشور خودم آنطور که میخواهم زندگی کنم، نه اینکه خط قرمز های اطراف هر روز بیشتر و بیشتر شود و مرا در حصار تنگ تری بگیرد.

از او درباره وضعیت فعلی این هنرمند می پرسم. می گوید:ظاهرا ملاقات کابینی دارد؛ وضعیت اش هم بغرنج نیست ولی گفته هنرمند باید همراه مردم و با دردهای مردم زندگی کند.

او می گوید: رامین روحیه بالایی دارد؛در آخرین ملاقاتی که داشته گفته این زندان و این قضایا یک خوبی داشت و آن اینکه وقتی بقیه زندانیان او را دیدند خوشحال شدند که جنبش زنده است و افرادی که به نحوی چهره ای محسوب می شوندهم همراه جنبش هستند. او گفته: از این مساله حس خوبی دارم.  وقتی آمدم کسانی که از مدتها پیش اینجا هستند، چون اخبار خیلی به داخل زندان نمی رسد، این حس را داشتند که جنبش سرد شده ولی جریان 25 بهمن و دستگیری کسانی مثل من در زندان این حس را در آنها به وجود آورد که جنبش هست و زنده است.

او می افزاید: رامین از اینکه امید و حس خوبی را با حضورش در زندان ایجاد کرده خوشحال است.

رامین پرچمی، دارای کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری تئاتر است و مردم او را با فیلم هایی چون “ضیافت، مهمان مامان، تلفن، خاکستری، اخراجی های 2” وهمچنین سریال های تلویزیونی چون “در پناه تو، همسایه ها و زیر آسمان شهر” می شناسند.

او مدتی سردبیر هفته نامه فرهنگی هنری نقش “آفرینان” بود و فیلم کوتاهی با عنوان “راه حل” را نیز کارگردانی کرده است.

رامین پرچمی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی، فیلمبرداری و اخلال در نظم عمومی از سوی شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده‌ است.