کنترل و نظارت بجای سانسور

نویسنده

» تحلیل تاگس سایتونگ:

جمهوری اسلامی قصد دارد شبکه های اجتماعی را با استفاده از یک نرم افزار ویژه تحت کنترل بگیرد. تاکنون فیس بوک، توئیتر و چند شبکه دیگر سانسور شده اند.

مقامات جمهوری اسلامی قصد دارند با استفاده از یک نرم افزار، دسترسی به سایت های اینترنتی از قبیل فیس بوک و توئیتر را محدود کنند و آنها را تحت کنترل داشته باشند. اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی دراین خصوص گفت: “کنترل هوشمندانه بر شبکه های اجتماعی بهتر از آن است که آنها را به طور کامل ممنوع کرد.” احمدی مقدم گفت با استفاده از یک “نرم افزار هوشمند” می توان از معایب یک شبکه اجتماعی دوری کرد و از مزایای آن استفاده نمود.

شبکه اجتماعی فیس بوک، سرویس پیام های کوتاه توئیتر و سایت ویدئویی یوتیوب به مانند ده ها هزار سایت دیگر در ایران فیلتر و از سوی دولت سانسور شده اند.

اینترنت به ویژه در زمان تظاهرات اعتراض آمیز ژوئن ۲۰۰۹ علیه انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد بسیار قدرتمند ظاهر شد، زیرا فیس بوک و توئیتر نقش بسیار مهمی در سازماندهی تظاهرات و اعتراضات برعهده داشتند. ازسوی دیگر، ایجاد پلیس اینترنتی باعث شده تا کنترل شدیدی بر وبلاگ های منتقد حکومت انجام شود. طی سه سال گذشته بسیاری از بلاگرها دستگیر، زندانی و حتی کشته شده اند.

بسیاری از ایرانیان با استفاده از نرم افزارها و فیلترشکن های غیرقانونی و یا با استفاده از شبکه مجازی سانسور دولتی را دور می زنند. در همین راستا، حکومت جمهوری اسلامی در صدد ایجاد شبکه ای ملی بر آمده تا استفاده از اینترنت جهانی را محدود سازد. و این درحالی است که از ۷۵ میلیون جمعیت ایران در حدود ۳۶ میلیون نفر از شبکه اینترنت استفاده می کنند.

با اینکه تمهیداتی ازسوی حکومت برای محدود کردن فیس بوک انجام شده، در اواسط ماه نوامبر صفحه ای در فیس بوک ایجاد شد که ظاهراً متعلق به آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

منبع: تاگس سایتونگ، ۶ ژانویه