حداد، قالیباف و غرضی چه می‌گویند؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تحلیل واژگانی کاندیداهای ریاست جمهوری

سومین و آخرین بخش از تحلیل واژگانی برنامه تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری، تلاشی برای رسیدن به پاسخ این سئوال است که کاندیداهای این دور ریاست جمهوری چه می‌گویند؟ شاید پیگیری برنامه‌های تلویزیونی و مطالعه متن صحبت‌ها هم از حد حوصله خارج باشد و خیلی هم به کار نیاید. برای تحلیل برنامه‌های تبلیغاتی هر کاندیدا راه‌های متفاوتی وجود دارد که از زبان بدن کاندیدا تا ادبیات و واژگان مورد استفاده او را هم مورد توجه قرار می‌دهد. در اینجا تحلیل واژگانی و شمارش ابر واژگان حضور کاندیداها در برنامه “با دوربین” شبکه یک، ارائه شده ودر مورد سایر کاندیداها هم انجام خواهد گرفت. شمارش واژگان، مسلما بهترین و کامل‌ترین راه برای تحلیل نیست اما می‌تواند کارگشا باشد. در بخش اول به محسن رضایی و سعید جلیلی و در بخش دوم به علی‌اکبر ولایتی، حسن روحانی و محمدرضا عارف پرداختیم.

 

غلامعلی حداد عادل

تاریخ تولد: اردیبهشت ۱۳۲۴

محل تولد: تهران

سمت فعلی: رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، نماینده تهران در مجلس نهم، مشاور عالی رهبری جمهوری اسلامی

سمت‌های قبلی: نماینده تهران در مجالس ششم، هفتم و هشتم، معاون وزیر آموزش و پرورش از ۱۳۶۱ تا ۱۳۷۲، معاون وزیر ارشاد در سال ۱۳۵۸

تحصیلات: دکترای فلسفه از دانشگاه تهران

سابقه حضور در انتخابات:

چهار دوره انتخابات مجلس

رسانه‌های تحت حمایت و همسو: نامشخص

وبسایت رسمی: http://www.hadadadel.ir/

موارد جنجالی:

دختر حداد عادل، همسر مجتبی خامنه‌ای، فرزند مشهور و خبرساز رهبر جمهوری اسلامی است.

او اولین رییس مجلس غیر روحانی در جمهوری اسلامی است که برخی معتقدند این ریاست به واسطه پیوند فامیلی با آیت‌الله خامنه‌ای میسر شده است.

در انتخابات مجلس ششم، با ابطال بسیاری از صندوق‌های رای در تهران، غلامعلی حداد عادل توانست به رتبه ۲۸ ارتقا پیدا کند و در این دوره مجلس، ریاست فراکسیون اصولگرایان را برعهده بگیرد.

حداد عادل، از نخستین افرادی است که پس از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸، موضعی تند علیه معترضان به نتیجه انتخابات گرفت و از آن پس همواره از صحت انتخابات دفاع کرده و بر معترضان تاخته است. برخی مفسران سیاسی، او را ناقل غیررسمی اظهارات رهبر جمهوری اسلامی می‌دانند.

حداد عادل، یکی از تاثیرگذارترین افراد در تغییر کتاب‌های درسی مدارس پس از جمهوری اسلامی بود و در چهار سال اخیر نقشی مشابه را در تغییر و تحول مورد نظر رهبری در علوم انسانی تدریس شده در دانشگاه‌ها ایفا می‌کند.

بررسی واژگانی برنامه تلویزیونی غلامعلی حداد عادل که در تاریخ نهم خرداد ماه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد به قرار زیر است؛ متن مورد استناد از خبرگزاری فارس استخراج شده است.

 

موارد قابل ذکر:

حداد عادل بیش از هر کلمه‌ای از “مردم” و “دولت” استفاده کرده و البته تاکید ویژه‌ای هم روی “اسلامی” و “اسلام” دارد.

حداد عادل مانور زیادی روی کارنامه خود داده و از افعال “هستم”، “دارم” و “می‌کنم” نسبتا زیاد استفاده کرده است.

او به واسطه سابقه دانشگاهی و مجلسی خود به “دانشگاه” و “مجلس” هم توجه زیادی نشان داده و “مشکلات” و “اقتصادی” هم از جمله واژگان پرکاربرد توسط اوست.

 

محمد‌باقر قالیباف

تاریخ تولد: شهریور ۱۳۴۰

محل تولد: طرقبه

سمت فعلی: شهردار تهران

سمت‌های قبلی: فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۴، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء از ۱۳۷۳ تا ۱۳۷۶

تحصیلات: دکترای جغرافیای سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس

سابقه حضور در انتخابات:

انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۴

رسانه‌های تحت حمایت و همسو: روزنامه تهران امروز، خبرگزاری مهر، روزنامه همشهری و نشریات زیرمجموعه سازمان انتشاراتی همشهری(به صورت نامحسوس)

وبسایت رسمی: http://www.ghalibaf.ir/

http://www.havadar.ir/

http://www.mardeamal.com/

موارد جنجالی:

محمدباقر قالیباف، یکی از فرماندهانی است که در جریان حوادث تیر ۱۳۷۸، پای نامه خطاب به خاتمی، رییس‌جمهور وقت را امضا کرد. در آن نامه تهدید شده بود که ممکن است کاسه صبر این فرماندهان لبریز شده و خود وارد عمل شوند.

قالیباف، در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۸۴، به عنوان شانس اول اصولگرایان شناخته می‌شد و با تبلیغاتی گسترده و متفاوت، خبرساز شده بود. اما در نهایت اصولگرایان به جای او، محمود احمدی‌نژاد را برگزیدند.

او بلافاصله پس از انتخابات، راه محمود احمدی‌نژاد را در پیش گرفت و به مقام شهرداری تهران رسید.

قالیباف توجه ویژه‌ای به حوزه رسانه دارد و در سال‌های گذشته وبسایت‌ها و نشریات چاپی بسیاری از سوی او و تیم انتخاباتی‌اش متولد و یا به خدمت گرفته شده‌اند.

شهردار تهران در جریان تبلیغات انتخاباتی‌اش در عرض چند روز دو موضع کاملا ضد و نقیض گرفت. یک بار از حضور شخص خود در سرکوب دانشجویان سخن گفت و یک بار از مخالفتش با مجوز دولت خاتمی برای سرکوب دانشجویان معترض.

بررسی واژگانی برنامه تلویزیونی محمدباقر قالیباف که در تاریخ هشتم خرداد ماه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد به قرار زیر است؛ متن مورد استناد از وبسایت قالیباف استخراج شده است.

 

موارد قابل ذکر:

قالیباف بیشتر از هرچیز از “مردم” و “دولت” گفته و “کار”. او البته از “حرف” هم زیاد حرف می‌زند.

او تکیه زیادی بر سوابق کاری خود دارد و در جریان توضیح این موارد از افعال “کردم”، “کردیم”، “گرفتیم” زیاد استفاده کرده است. از دیگر افعال پرکاربرد “کنم” و “ندارم” است.

شهردار تهران از مجموعه واژگان گسترده‌ای استفاده کرده که “ملت”، “کشور”، “حق”، “برنامه”، “احساس” و “تهران” در آن بین بیشتر به چشم می‌آید.

 

سید محمد غرضی

تاریخ تولد: ۱۳۲۰

محل تولد: اصفهان

سمت فعلی: رییس هیات مدیره شرکت مشانیر، وابسته به وزارت نیرو

سمت‌های قبلی: رییس سازمان نظام مهندسی کشور از زمان تاسیس تا ۱۳۸۹، نماینده دور اول شورای شهر تهران از ۱۳۷۷ تا ۱۳۷۸، وزیر پست و تلگراف و تلفن از ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۶، وزیر نفت از ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۴، نماینده دور اول مجلس از ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰، یکی از گروه چهار نفره فرماندهی سپاه پاسداران در بدو تشکیل

تحصیلات: فوق لیسانس الکترونیک از دانشگاه تهران

سابقه حضور در انتخابات:

انتخابات میاندوره‌ای دور اول مجلس ـ– انتخابات دور اول شورای شهر تهران ـ– انتخابات مجلس ششم

رسانه‌های تحت حمایت و همسو: ندارد

وبسایت رسمی: http://gharazi.com/main/

موارد جنجالی:

غرضی یک چهره فراموش‌شده در عرصه سیاسی ایران و تایید صلاحیتش توسط شورای نگهبان دور از انتظار بود.

او فعالیت سیاسی خود را در دهه ۵۰ با عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران آغاز کرد اما سپس به اطرافیان آیت‌الله خمینی ملحق شد.

غرضی سابقه استانداری کردستان و خوزستان را در سال‌های نخست جمهوری اسلامی برعهده دارد و برخی از او به عنوان یکی از عوامل مهم سرکوب در این مناطق نام می‌برند. همین طور نقش او در تاسیس سپاه پاسداران و برخی تندروی‌ها در آن زمان مورد سئوال و انتقاد قرار گرفته است.

غرضی یک بار از سوی سید علی خامنه‌ای، رییس‌جمهور وقت برای پست نخست‌وزیری به مجلس معرفی شد اما رای اعتماد نگرفت.

غرضی یکی از وزرای مهم دولت هاشمی بود که تلاش برای گسترش خطوط تلفن از سوی او به یکی از نقاط برجسته کارنامه دولت هاشمی تبدیل شده بود.

بررسی واژگانی برنامه تلویزیونی سید محمد غرضی که در تاریخ دوازدهم خرداد ماه از شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی پخش شد به قرار زیر است؛ متن مورد استناد از خبرگزاری فارس استخراج شده است.

موارد قابل ذکر:

غرضی به “کشور”، “دولت” و “انقلاب” بسیار می‌پردازد.

“تورم” و “مردم” از دیگر واژگان مورد علاقه او هستند که اولی در سایر برنامه‌های تبلیغاتی‌اش هم به کرات استفاده شده است.

“سال” کلمه‌ای است که از فراوانی بالایی برخوردار شده و از علاقه غرضی به مرور تاریخ ناشی می‌شود. “دولت‌های” و “دولت‌هایی” هم به دلیل تکرار اشاره به دولت‌های گذشته پرتعداد شده‌اند.