اصرار ایران بر غنی سازی

نویسنده

علیرغم تهدیدهای شورای امنیت سازمان ملل، ایران همچنان برنامه خود را در زمینه تولید اورانیوم غنی شده پیش می برد. به نقل از یک گزارش محرمانه ازسوی آژانس اتمی که روز سه شنبه 14 نوامبر نسخه هایی از آن به دست برخی از آژانس های خبری افتاد، ایران تاکنون در حل مشکلات اصلی این برنامه هسته ای از هرگونه همکاری شفاف با آژانس سرباز زده است.

در این گزارش آمده: “آژانس تاکنون نتوانسته است در تلاش های به عمل آمده خود در پی بردن به وجود یا عدم وجود مواد هسته ای و فعالیت های اعلام نشده ایران پیشرفتی حاصل کند، زیرا عملکرد و همکاری های دولت تهران از شفافیت لازم برخوردار نیست.” در متن این گزارش همچنین آمده است: “در واقع این پیشرفت ها برای آژانس از اهمیت خاصی برخوردارند، زیرا به واسطه آنها می توان به ماهیت صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران پی برد.”

ایران بین 13 اوت و 2 نوامبر در حدود 34 کیلوگرم سوخت اورانیوم را به سانتریفوژهای سایت نطنز تزریق کرده است. به گفته آژانس اتمی، با استفاده از این مقدار سوخت می توان میزان کمی اورانیوم غنی شده تولید کرد. آژانس اتمی خاطرنشان می سازد که ایران نصب دومین زنجیره آزمایشی سانتریفوژهای خود را با 164 سانتریفوژ آغاز کرده است. به نقل از یک منبع ناشناس در سازمان ملل و درعین حال نزدیک به این پرونده، ایران اورانیوم را به میزان کمتر از 5 درصد غنی می کند که به عنوان سوخت برای یک مرکز هسته ای کاربرد دارد. کشورهای غربی از این واهمه دارند که تهران میزان غنی سازی خود را به بیش از 80 درصد افزایش دهد و بدین طریق به سوی دستیابی به سلاح هسته ای گام بردارد.

“خبر ناگهانی و فاش کننده”

رییس جمهور احمدی نژاد همان روز اعلام کرد: “ما می خواهیم سوخت هسته ای تولید کنیم و تعداد سانتریفوژها را باید به 60000 برسانیم. این اول راه است.” اظهارات رییس جمهور ایران با اظهارات محمدعلی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه، مغایرت فاحشی داشت. محمدعلی حسینی روز یکشنبه اعلام کرده بود که هدف ایران تا پایان سال رسیدن به تعداد 3000 سانتریفوژ است. به گفته تهران، این تعداد سانتریفوژ برای گذشتن از فاز تحقیقاتی به فاز صنعتی لازم است.

ولی از دید شان مک کورماک، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، دورنمای نصب و راه اندازی 60000 سانتریفوژ نشان دهنده خواست واقعی ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای است و ثابت می کند برنامه اتمی ایران صرفاً اهداف صلح آمیز را دنبال نمی کند. مک کورماک اظهار داشت که این “خبر ناگهانی و فاش کننده” سازمان ملل را بر ضرورت تصویب یک قطعنامه علیه مقامات ایرانی مجاب و متقاعد می کند. وی همچنین اظهار داشت کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه امریکا، این هفته با همتایان روسی و چینی خود در هانوی [پایتخت ویتنام] دیدار خواهد کرد.

حدود سه هفته است که پنج عضو دائمی شورای امنیت و آلمان درخصوص پیش نویس قطعنامه تنظیم شده توسط اروپا مجادله می کنند؛ قطعنامه ای که می تواند منجر به اعمال تحریم هایی علیه برنامه های هسته ای و بالستیکی ایران شود. ولی گروه شش کشور همچنان به دلیل مخالفت روسیه و چین در قسمتی از متن این پیش نویس توافق لازم را ندارند. چین و روسیه همچنان با حمایت از یکدیگر در تلاش هستند تا مفاد این قطعنامه را اصلاح کرده و مجازات های موجود در آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهند، درحالی که ایالات متحده تلاش می کند تا شدیدترین مجازات ها را اعمال کند.

بیش از دو ماه است که از تاریخ 31 اوت و در حدود 3 هفته است که از زمان تنظیم پیش نویس قطعنامه توسط کشورهای اروپایی می گذرد، ولی همچنان شاهدیم که شورای امنیت از توان کافی برای تصویب نهایی این قطعنامه برخوردار نیست.

به گفته ژان مارک سابلیر، سفیر فرانسه در سازمان ملل، گروه شش کشور هنوز در حال توضیح مواضع خود هستند و هنوز تا انجام مذاکره و رسیدن به یک توافق راه زیادی در پیش است. این درحالی است که روز یکشنبه دومینیک دوویلپن، نخست وزیر فرانسه، خواستار تصویب سریع قطعنامه ای از سوی شورای امنیت شده بود تا تحریم های قابل بازگشتی را علیه ایران اعمال کند. وی در این ارتباط اظهار داشت: “هدف ما تنها این است که ایران بر طبق تعهدات بین المللی خود عمل کند. یک ایران اتمی- نظامی در نزد جامعه ملل پذیرفته نخواهد شد.”

منبع: لوموند، 14 نوامبر 2006

مترجم: علی جواهرفروش