کردستان با خشونت همصدا نیست

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» روایت اجلال قوامی از انفجار بمب در سنندج

در پنجمین اقدام نظامی در کردستان طی یک ماه گذشته دو بمب صوتی حوالی ساعت 21:40 دقیقه شنبه شب، 26 فرودین، در میدان آزادی شهر سنندج منفجر و باعث شکستن شیشه ساختمان های اطراف این میدان شد. همزمان خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی به علت آنچه  پوشش اخبار “تروریستی” کردستان خوانده شده، از سوی افراد “ناشناس” بازداشت شد.

حادثه انفجار بمب صوتی تلفات جانی به دنبال نداشته، اما آنگونه که فعالان کرد به روز گفته اند تعدادی از عابران بر اثر این انفجار زخمی شده و سپس در مراکز پزشکی سنندج تحت مداوا قرار گرفته اند.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، پیش بینی می کند این اقدام از سوی گروه های افراطی مذهبی و در انتقام درگیری های چند روز گذشته نیروی های نظامی جمهوری اسلامی صورت گرفته باشد.

 

تهدید سلفی ها

به نوشته خبرگزاری مهر، حوالی ساعت 21:40 دقیقه شنبه شب، 26 فرودین، دو بمب صوتی در میدان آزادی شهر سنندج منفجر شد. بنا به گفته مسئولان فرماندهی انتظامی کردستان کسی در این حادثه آسیب ندیده است.

این دو بمب صوتی با فاصله ای کمتر از یک دقیقه از یکدیگر منفجر شد؛ به دلیل صدای مهیب ناشی از این انفجارها شیشه ساختمان های اطراف میدان آزادی و ابتدای خیابان حسن آبادشکست.

آنطور که خبرگزاری های رسمی اعلام کرده اند، نخست بمب های کارگذاشته شده در داخل محوطه میدان آزادی سنندج و بعد از گذشت ثانیه هایی، دومین بمب نیز که در دستگاه خودپرداز بانک کشاورزی شعبه حسن آباد کار گذاشته شده بود، منفجر شدند و صدای انفجار به حدی بود که در صدها متر دورتر از حادثه شنیده شد.

هر چند بسیاری از رسانه ها از جمله خبرگزاری ایرنا به نقل از فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده اند که این حادثه تلفاتی به دنبال نداشته است، اما فعالان حقوق بشری و روزنامه نگاران ساکن سنندج به روز می گویند که بر اثر این انفجار چند نفر زخمی شده اند.

اجلال قوامی، سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، در این زمینه می گوید: “در اثر این انفجار شیشه های ساختمان های مجاور و خودروهای محل شکسته شده و چند نفر هم زخمی شدند که به صورت سرپایی مداوا شدند.”

تا کنون مسئولیت این حادثه را هیچ فرد یا گروهی به عهده نگرفته، اما آقای قوامی می گوید که این گمانه به صورت قوی مطرح است که گروه سلفی ها به تلافی درگیری های چند روز گذشته با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که  دو نفر از آنها کشته شده اند، مبادرت به این اقدام کرده باشند.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می افزاید: “در مواردی از اقدام های مسلحانه ماه گذشته کردستان، مقامات امنیتی و انتظامی، گروه سلفی ها را مسئول این گونه حوادث معرفی کرده اند، اما مورد اخیر را تا این لحظه هیچ جریانی به عهده نگرفته است.”

 اشاره قوامی به یک خبر خبرگزاری دولتی ایرنا در روز سه شنبه، 16 فروردین است که  از کشف “یک خانه تیمی تروریستی سلفی در سنندج” خبر داده بود.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام آگاه نوشته بود که این خانه تیمی توسط نیروهای امنیتی استان کردستان در روستای برازان، از توابع سنندج، شناسایی و کشف شد و در جریان این عملیات، هشت تروریست سلفی نیز دستگیر شدند.

به نوشته این خبرگزاری از این خانه مقادیر زیادی اسلحه، مهمات و مواد منفجره کشف و ضبط شد و: “توان تخریبی این میزان مواد منفجره برای نیمی از سنندج کفایت می کرده است.”

با این حال آقای قوامی می افزاید: “بر اساس شواهد چند روز گذشته نیروهای سلفی از طریق پخش سی دی تهدید کرده بودند که از روزنامه نگارها، فعالان حقوق بشری و مدنی که به نوعی منتقد فعالیتهای آنها هستند انتقام خواهند گرفت.”

 

مسئولان پاسخ دهند

انفجار بمب صوتی در شهر سنندج، پنجمین عملیات نظامی  در کردستان طی یک ماهه گذشته است. بر اساس اخبار و گزارش خبرگزاری های رسمی عملیات نظامی در مناطق کردنشین در طول ماه گذشته افزایش چشم گیری پیدا کرده است.

در آخرین مورد بر اثر حمله افراد مسلح به یک پاسگاه مرزی نیروی انتظامی در شهر مریوان در کردستان ایران، ۴ نفر کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

این حمله در ساعت ۲ بامداد شنبه، ۱۳ فروردین ماه به یکی از پاسگاه های فرماندهی مرزبانی در استان کردستان صورت گرفت، اما خبرگزاری های رسمی خبر آن را با یک روز تاخیر منتشر کردند.

مسئولیت انجام این حمله را پژاک، حزب حیات آزاد کردستان به عهده گرفت.

پژاک یک حزب کرد مخالف جمهوری اسلامی است که در طول سالهای گذشته در نوار مرزی مناطق کردنشین درگیریهایی با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی داشته است. این گروه هدف خود را “حمایت از حقوق ایرانیان کرد در چارچوب یک نظام دموکراتیک در کشور” اعلام کرده است.

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، به روز می گوید: “این گونه اقدامات تروریستی  باعث ایجاد رعب وحشت بین شهروندان سنندج شده و آنها بیم آن را دارند که در مکان های عمومی حضور پیدا کنند و به نوعی این اقدامات امنیت روانی را از شهروندان سلب کرده اند.”

او می افزاید: “مردم منطقه هیچگونه همدلی و همگامی با جریانات خشونت ورز ندارند و در واقع اکنون یک نوع بیزاری و انزجار نسبت به حرکت های تروریستی را در منطقه شاهد هستیم. از نظر ما هر نوع جریانی اعم از مذهبی یا غیر مذهبی که در صدد تقدیس خشونت برآید و بخواهد افراد جان افراد بی گناه را هدف قرار بدهند مردود و محکوم است.

به گفته آقای قوامی افکار عمومی منطقه به شدت نگران این قضیه است که این گونه حوادث که تا دیروز به شکل حمله به نیروهای نظامی و حمله به پاسگاه وجود داشت بیش از این افزایش پیدا کند. او می گوید: “خواسته ما از مسئولان امنیتی و انتظامی این است که با ریشه یابی این گونه حوادث و  معرفی عاملان پرسش های بسیاری را که در ذهن افکار عمومی وجود دارد پاسخ دهند.”

 

خبرنگار ایرنا تهدید شده بود

همزمان با انفجار دو بمب صوتی در سنندج، خبرگزاری جمهوری اسلامی در اقدامی کم سابقه  از بازداشت یک خبرنگار خود در این شهر خبرداد.

به نوشته این خبرگزاری، صبح روز یکشنبه، ۲۷ فروردین، شش نفر از عوامل ناشناس با حضور در منزل منوچهر تمری خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در سنندج وی را بازداشت کردند. این گزارش می افزاید بازداشت کنندگان بدون ارائه هرگونه توضیح و یا معرفی خود، پس از بازرسی منزل تمری کامپیوتر و لب تاپ او را نیز با خود بردند.

ایرنا ادعا کرده که خبرنگاران این خبرگزاری در کردستان در ماههای اخیرنقش مهمی در اطلاع رسانی به موقع از حوادث کردستان داشته اند.

در زمینه خبر این خبرگزاری  تاکید شده است که منوچهر تمری در هفته‌های گذشته برای ادای برخی توضیحات به اداره کل اطلاعات کردستان احضار و به آنها گفته شده بود از پوشش اخبار اقدامات “تروریستی” صورت گرفته در استان خودداری کنند.

اجلال قوامی از جمله آخرین افرادی بوده که قبل از بازداشت با خبرنگار خبرگزاری ایرنا در سنندج تماس گرفته است. او در این زمینه به روز می گوید: “در آخرین ساعات شب گذشته که اینجانب با آقای تمری صحبت می کردم گفت که پوشش خبری آخرین حادثه سنندج به عهده وی نبوده و گویا خبرنگار دیگری مسئولیت پوشش آن را به عهده داشته است. آقای تمری گفت که به دلیل اینکه از سوی مقامات امنیتی تهدید شده این خبر را پیگیری نکرد، بلکه از طریق سایر همکاران خود در شهر سنندج متوجه این حادثه شده است. با این وجود در رابطه با اینکه این خبرنگار به چه اتهامی و در چه ارتباطی دستگیر شده است اطلاعی در دست نیست.”

سخنگوی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در خصوص تلاشهای این سازمان برای پیگیری وضعیت این خبرنگار بازداشتی می گوید: “ما به عنوان یک نهاد حقوق بشری وضعیت آقای تمری را از طریق پدر وی که خود او نیز سرپرستی چندین نشریه را در کردستان به عهده دارد، پیگیری کردیم و کماکان هم تلاش های ما برای اطلاع از آخرین وضعیت ایشان در جریان است و امیدواریم با مساعدت مسئولان و پیگیری های دفتر خبرگزاری در کردستان این خبرنگار هر چه زودتر آزاد شود.”

ایرنا تاکید کرده است که این خبرنگار توسط “افراد ناشناس” دستگیر شده، در حالیکه اجلال قوامی در خصوص هویت بازداشت کنندگان می گوید: “معمولا فردی که بازداشت می شود تا چند روز مشخص نیست که از سوی چه نهادی بازداشت و در کدام محل نگهداری می شود. بعد از چند روز در صورت تشخیص مصلحت مسئولان خود آنها اعلام می کنند که شخص بازداشت شده در چه وضعیتی به سر می برد. اما معمولا این گونه اقدامات با مجوز رسمی دستگاه قضایی صورت می گیرد.”

خبرگزاری ایرنا، اعلام کرده است مدیریت این خبرگزاری همچنان پیگیر وضعیت خبرنگار است و از مراجع مسئول انتظار دارد ضمن پایان دادن به سوء تفاهم ایجاد شده نسبت به آزادی وی اقدام نمایند.