یک فرمانده سپاه در کاخ سفید

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز از دیدار المالکی در واشنگتن

یک فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، که اف بی آی می گوید نقش مهمی در حمله تروریستی سال 1996، علیه آمریکائیان بازی کرد  که در آن 19 آمریکایی کشته شدند، نخست وزیر عراق را در جلسه ای در کاخ سفید همراهی می کند؛ این جلسه ای است که باراک اوباما رسما پایان جنگ عراق را اعلام می کند.

هادی فرحان امیری، وزیر ترابری نوری المالکی، نخست وزیر عراق جزو هیئتی است که در جلسه کاخ سفید برای گفتگو در باره آینده عراق و نفوذ ایران در این کشور شرکت دارد.

باراک اوباما در کنفرانس مطبوعاتی با نوری المالکی در کاخ سفید گفت آمریکا نسبت به اجرای نقشی مهم در منطقه متعهد است و همسایگان عراق هم باید این موضوع را بدانند. او نامی از ایران نبرد.

منتقدین نوری المالکی شیعه مذهب را به پیروی از دولت شیعه ایران متهم کرده اند. ولی اوباما به خبرنگاران گفت وی حرف نوری المالکی را مبنی بر “اولویت داشتن تمامیت ارضی عراق و جلوگیری در مداخله کشورهای دیگر” باور می کند.

او گفت: “المالکی نشان داده است که تصمیمات سختی را برای تامین منافع کشور عراق گرفته است؛ حتی اگر این امر باعث بروز مشکلاتی در روابط او با کشورهای همسایه شده باشد.”

سخنگوی کاخ سفید از تائید اینکه آقای امیری جزو هئیت نمایندگی عراق است خودداری کرد. او این مطلب را به دولت عراق محول کرد.

دفتر آقای المالکی آقای امیری را عضو هیئت نمایندگی عراق معرفی کرده است. سفارت عراق از اظهار نظر در باره نقش آقای الامیری در مذاکرات کاخ سفید خودداری کرد.

لوئیس فری، که در زمان ریاست جمهوری کلینتون ریاست اف بی آی را بر عهده داشت گفت تعجب می کند که آقای المالکی نام آقای امیری را جزو هیئت نمایندگی خود در واشنگتن قرار داده است.

وی گفت: “سپاه پاسداران ایران تعداد بیشماری عملیات تروریستی علیه آمریکا انجام داده است.”

 هادی امیری قبلا فرماندهی لشکر بدر، وابسته به سپاه پاسداران ایران، را در عملیات عراق برعهده داشته است. او در اواخر دهه 1980 و دهه 1990 با  همکاری خود با لشکر بدر به مقاومت علیه رژیم صدام حسین در عراق ادامه داد.

اف بی آی سپاه پاسداران را با حمله به برج های خبار در عربستان سعودی در ژوئن 1996 مرتبط می داند. درحمله به این برج 19 آمریکایی که با پرسنل نظامی آمریکا زندگی می کردند کشته شدند.

آقای فری گفت: “آقای امیری قطعا از عملیات خبار مطلع است و با احمد شریفی، که فرمانده سپاه پاسداران در این عملیات بوده است مرتبط بوده است.”

او افزود که “اف بی آی خیلی علاقه دارد با او صحبت کند و عکس هایی را به وی نشان دهد و درباره آن از او سئوال کند.”

سپاه پاسداران ایران همچنین به چندین عملیات تروریستی دیگر هم متهم شده است، از جمله حمله به مرکز فرهنگی یهودیان بوئنوس آیرس در سال 1994 که در آن 85 نفر کشته و زخمی شدند.

سپاه پاسداران از ناراضیان و پناهندگان شیعه حمایت کرده و آنان را در لشکر بدر، علیه رژیم صدام حسین در عراق بسیج کرده بود.

شورای عالی اسلامی عراق که قبلا به نام شورای عالی انقلاب اسلامی عراق شناخته می شد یکی از گروه هایی بود که در آن زمان از سوی ایران تامین مالی و نظامی می شد. بوش، سید عبدالعزیزالحکیم، رئیس این شورا را در سال 2006 در کاخ سفید ملاقات کرد.

پس از اشغال عراق به رهبری آمریکا در سال 2003 و سقوط صدام حسین، ایران به این نتیجه رسید که زمان قرار دادن عناصر شیعه در دولت جدید عراق فرا رسیده است.

کلیه افراد دولت فعلی عراق زمانی با ایران همکاری می کرده اند.

حتی جلال طالبانی، رئیس جمهور عراق و تعداد زیادی از سیاستمداران عراق قبلا در ایران پناهنده بوده اند. تحلیگران غربی می گویند این مقامات هنوز هم به شدت به ایران وابسته هستند.

روز دوشنبه در خارج از کاخ سفید گروه بزرگی از ایرانیان در حمایت از ساکنین اردوگاه اشرف در شمال بغداد که محل زندگی اعضای سازمان مجاهدین خلق است، دست به تظاهرات زدند.

دولت عراق به اعضای مجاهدین خلق، که از سوی دولت آمریکا در فهرست سازمان های تروریستی قرار دارد،  تا آخر ماه دسامبر مهلت داده است تا اردوگاه را ترک کنند. حامیان مجاهدین خلق نگران هستند که ساکنان غیر مسلح این اردوگاه به دلیل مخالفت با دولت ایران قتل عام شوند.

تعدادی از اعضای کنگره آمریکا و برخی از مقامات سابق عراق و مسئولان اردوگاه اشرف در این تظاهرات سخن گفتند.

ام ریج، مشاور امنیت ملی در زمان ریاست جمهوری جرج بوش از دولت اوباما خواسته است نام سازمان مجاهدین خلق را از فهرست سازمان های تروریستی خارج کند.

قرار است کلیه نیروهای رزمی آمریکا تا پایان دسامبر از عراق خارج شوند.

آقای فری نیز نسبت به احتمال “نسل کشی” در اردوگاه اشرف هشدار داده است.

مریم رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق هم از طریق کنفرانس از راه دور از پاریس تظاهر کنندگان را خطاب قرار داد. او گفت: “نوری المالکی عراق را به حیاط خلوت ایران بدل کرده است”. او از دولت اوباما به دلیل ممانعت از پیشنهاد پارلمان اروپا در انتقال ساکنین اردوگاه اشرف انتقاد کرد.

منبع: واشنگتن تایمز – 11 دسامبر