مصباح یزدی: برخورد با مسیحی ها ناکارآمد بوده

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» حمله افراطیون به اقلیت های مذهبی ایران

آیت الله مصباح یزدی، روحانی افراطی حامی حکومت در تازه ترین اظهارات خود، با اشاره به ناکارآمدی تلاشها و هزینه های سازمان تبلیغات اسلامی در برخورد با مسیحیت در ایران، پیشنهاد کرد در کنار انتشار کتابهای “مهم”، مدارسی هم برای مبارزه با وهابیت درون نظام تشکیل شود. این سخنان در شرایطی مطرح شده که منابع خبری مسیحیان ایران از تشدید فشارها بر نوکیشان مسیحی و انتقال یک زندانی مسیحی به زندان رجایی شهر پس از ضرب و شتم توسط ماموران امنیتی خبر داده  اند.

 

اتاق فکر برای رفع آفت های روحانیت

محمد تقی مصباح یزدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجلس خبرگان رهبری در دیدار با رئیس و معاونان دفتر سازمان تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به وضعیت “آسیب پذیر” روحانیت بر ضرورت تشکیل “اتاق فکری” از مراکز فعال حوزه مانند جامعةالمصطفی، مدیریت حوزه، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات جهت رفع “آفت “های این حوزه تاکید کرد.

این روحانی افراطی گفته است: “امروز بسیاری از روحانیون هستند که از کارهای دفتر تبلیغات اطلاعی ندارند و باید به عنوان قدم اول وضع موجود را بررسی کرده و در معرفی صحیح خود، برنامه‌ها و اهداف اقدام کنیم.”

مصباح یزدی، که عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز هست در ادامه با اشاره به ترویج مسیحیت در برخی استان‌های کشور گفته است: “در راستای مبارزه با مسیحیتی که در بعضی استان‌ها رواج پیدا می‌کند کارهایی انجام گرفته و هزینه‌هایی هم صرف شده است اما بازدهی ندارد به این دلیل که برنامه و نظارتی ندارد.”

او افزوده: “اگر علاقه داریم که با وهابیت مبارزه کنیم باید مدرسه‌ای در این خصوص تشکیل دهیم و کتاب‌های مهمی در این زمینه نوشته شود و اینگونه به مبارزه بپردازیم.”

اظهارات مصباح یزدی و تاکید او بر مبارزه با اقلیت های مذهبی ایران به ویژه “مسیحی ها” و “وهابی ها” در حالی است که چندی پیش صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به حقوق اقلیت‌های دینی در نظام جمهوری اسلامی گفته بود: “در قانون اساسی جمهوری اسلامی به درستی، بر رعایت حقوق اقلیت‌های دینی تاکید شده است و برحسب شرع و دین مبین اسلام نیز همه ما موظف به رعایت و احترام به حقوق آنان هستیم.”

بر طبق اصل 12 قانون اساسی دین رسمی جمهوری اسلامی، اسلام، مذهب جعفری اثنی عشری است. از پیروان دیگر مذاهب اسلامی چون حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، زیدی به اقلیت تعبیر نشده و در همان اصل عنوان شده که پیروان این مذاهب از احترام کامل برخوردارند. آنها اگر چه در برابر اکثریت شیعه مذهب، اقلیت مذهبی به حساب می آیند اما اصل 12 قانون اساسی موجودیت و حفظ هویت آنها را به رسمیت شناخته و به آنها اجازه داده در مراسم مذهبی خود و تعلیم و تربیت دینی طبق فقه خویش آزادانه عمل نمایند و در احوال شخصیه و دعاوی مربوط به آن نیز مقررات فقهی خودشان مجری بوده و در دادگاه ها هم بر همین موازین عمل می شود.

اصل سیزدهم قانون اساسی در این مورد تصریح می کند: “ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیتی دینی شناخته می شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می کنند.”

 

بازداشت به خاطر باورهای مذهبی

اما به گزارش منابع خبری،فشارها علیه اقلیت های مذهبی در ایران همواره وجود داشته و به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم و اعتراضات مردمی به آن شدت گرفته است. یکی از کشیشان پروتستان گفته تنها در هشت ماهه اول پس از انتخابات هر هفته یک مسیحی در ایران دستگیر شده است.

طی هفته های گذشته منابع خبری مسیحیان هم خبرهایی  مبنی بر دستگیری نوکیشان مسیحی و انتقال برخی از آنها از زندانهای شهرستان ها به زندانهای بزرگتر پایتخت منتشر کرده اند.

محبت نیوز، آژانس خبری مسیحیان ایران، در فروردین ماه از هجوم ماموران امنیتی به یک کلیسای خانگی در شهر کرمانشاه و بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی خبر داد. دو تن از دستگیرشدگان در اردیبهشت ماه جاری با سپردن وثیقه بطور موقت تا زمان احضار مجدد و برگزاری دادگاه آزاد شدند.

این سایت همچنین گزارش داده که ابراهیم فیروزی، از زندانیان مسیحی که با گذشت بیش از سه ماه بازداشت برای دفاع به دادگاه انقلاب منتقل شده بود، پس از ضرب و شتم توسط یک مامور امنیتی مجددا به زندان رجایی شهر انتقال یافته است.

گفتنی اینکه در طول سالهای گذشته همزمان با بازداشت تعدادی از رهبران مسیحی در ایران، شماری  از شهروندان گرویده به کیش مسیحیت هم بازداشت شده و مورد آزار و شکنجه قرار گرفته اند.

حمید شفیعی از رهبران یک کلیسای خانگی در اصفهان، ریحانه آقاجری همسر او، یلسون عیسوی کشیش کلیسای آشوری “پنطیکاستی” در کرمانشاه از جمله رهبران مسیحی، مرضیه امیری‌زاده اسماعیل‌آبادی و مریم رستم‌پوراز جمله شهروندانی هستند که به خاطر گرویدن به دین مسیحیت در طول سالهای گذشته تجربه بازداشت و زندان داشته اند.

جمهوری اسلامی ایران بارها توسط نهادهای بین‌المللی و مدافع حقوق بشر به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی متهم شده است.

در تازه ترین مورد کمیسیون آزادی بین‌المللی مذهب در آمریکا، در گزارش سالانه خود که در پنجم اردیبهشت ماه جاری منتشر شد، به نام ایران در کنار کشورهای اریتره، ازبکستان، برمه، پاکستان، ترکمنستان، چین، سودان، عراق، عربستان، کره شمالی، مصر، نیجریه و ویتنام به عنوان کشورهای ناقض  آزادی‌های دینی اشاره کرده است.

بر اساس این گزارش در سال گذشته در ایران وضعیت آزادی‌های بهاییان، مسیحیان و دراویش و دیگر اقلیت های مذهبی به وخامت گراییده و جمهوری اسلامی همچنان آزادی‌های دینی وعقاید مذهبی شهروندان خود را زیرپا می‌گذارد.

در واکنش به این گزارش، رامین میهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ضمن رد این اتهام، آمریکا را “بزرگترین ناقض حقوق مذهبی” در جهان دانست و این کشور را به “استفاده ابزاری” از مذهب متهم کرد.

سازمان عفو بین الملل، سازمان دیده بان حقوق بشر، وزارت امور خارجه آمریکا، وزارت امور خارجه بریتانیا و شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، از جمله نهادها و اشخاصی هستند که طی سالهای گذشته بارها تداوم ایجاد محدودیت برای اقلیت های دینی و مذهبی در ایران را تائید کرده اند.