بازگشت آیت الله منتظری

نویسنده
رشید اسماعیلی

» گزارشی از سایت حقوق مدنی نو

دیویت باداش

سحرگاه روز یکشنبه، چهارم سپتامبر،ایران سه مرد را به دلیل داشتن روابط جنسی با همجنس خود، به دار آویخت. این سه مرد به جرم “ارتداد” اعدام شده اند زیرا با وجود اینکه همجنسگرایی در ایران جرم است، ایران وجود همجسنگرایان در این کشور را رد می کند.

به گزارش ای اف پی، دو نفر به جرم تجاوز و یک نفر به جرم قاچاق مواد مخدر در زندان اعدام شدند.

از آغاز سال تا کنون 180 نفر در ایران اعدام شده اند. رسانه های ایران تعداد اعدام شده های سال گذشته را 179 نفر اعلام کرده اند اما سازمان های حقوق بشری تعداد این افراد را بسیار زیاد تر برآورد می کنند.

ایران بعد از چین بیشترین تعداد اعدام را در سال 2010 به خود اختصاص داده است.

مقامات ایرانی می گویند، مجازات اعدام برای حفظ قانون لازم است و بعد از صدور حکم توسط قاضی لازم الاجرا است. قتل، تجاوز، سرقت مسلحانه، قاچاق مواد مخدر و زنا جرم هایی است که مجازاتشان اعدام است.

به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران،  گفته می شود این سه مرد که اسم و سن شان ذکر نشده است به غیر از جرم لواط، مرتکب آدم ربایی و دزدی هم شده بودند.

محمود امیری مقدم، سخنگوی این سازمان گفت: “اعدام های روز گذشته به جرم لواط از موارد نادری است که مقامات ایرانی به آن اعتراف کردند، زیرا کسانی که به دلیل همجنسگرایی اعدام می شوند معمولا جرمشان تجاوز اعلام می شود. اما در این مورد خاص ذکری از تجاوز به میان نیامده  است.”

سازمان حقوق بشر ایران اخیرا تحقیقاتی در مورد اعدام این سه مرد به جرم لواط انجام داده است.

طبق گزارش ایسنا، سه مرد  دیگر امروز در اهواز اعدام شدند و جرم یکی از آنها 6309 گرم هروئین و دو نفر دیگر به جرم تجاوز و دزدی بود.

در این گزارش نیز سن کسانی که اعدام شده اند، ذکر نشده است.

امیری مقدم  در مورد موج جدید اعدام ها در هفته های آینده هشدار داد. او گفت: “بعد از یک وقفه کوتاه در ماه رمضان، گزارش هایی در مورد اعدام افراد در روز های پیش رو دریافت کرده ایم. تعداد زیادی از این اعدام ها قرار است در ملا عام اجرا شود.”

حقوق مدنی نو، 7 سپتامبر