چه کسانی از ناامنی چابهار سود می برند؟

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» دستگیری اعضای جندالله در سیستان و بلوچستان

یک هفته پس از خنثی شدن یک حمله انتحاری به مقرر فرماندهی بندر چابهار استان سیستان و بلوچستان، خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی از بازداشت تعدادی از اعضای گروه جندالله در شهرستان قصرقند خبر داده‌اند. منابع خبری بلوچ می‌گویند بیم آن می‌رود که این افراد بی‌گناه باشند و تحت شکنجه مجبور به اعتراف شوند.

خبرگزاری تسنیم، به نقل از کوروش محمدی، فرماندار شهرستان قصرقند نوشته است که پنج نفر از این افراد در منطقه روکشه شهرستان قصرقند در عملیاتی توسط سربازان گمنام امام زمان دستگیر شدند. مقامات جمهوری اسلامی از اعضای وزارت اطلاعات به عنوان “سربازان گمنام امام زمان” نام می‌برند.

فرماندار شهرستان قصرقند استان سیستان و بلوچستان به خبرگزاری تسنیم گفته است عملیات برای دستگیری اعضای باقی‌مانده جندالله ادامه دارد.

کورش محمدی در مورد علت بازداشت اعضای این گروه توضیحی نداده،‌ اما منابع خبری مخالف در سیستان و بلوچستان گفته‌اند که این افراد در رابطه با حمله انتحاری هفته گذشته چابهار بازداشت شده اند.

 در همین حال برخی از سایت های اصولگرا به بررسی نقش کشورهای همسایه در حمله انتحاری هفته گذشته در چابهار پرداخته‌اند.

 

پاکستان، عامل حمله انتحاری چابهار؟

خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه از خنثی شدن یک حمله انتحاری در بندر چابهار خبر دادند. ایرج حیدری، فرماندار چابهار در مورد این حمله به خبرگزاری ایرنا چنین توضیح داد: “عامل انتحاری که به سلاح کلت کمری و کمربند انفجاری و همچنین نارنجک مجهز بود، قبل از ورود به داخل مقر انتظامی در مقابل در ورودی شناسایی و مورد هدف گلوله قرار گرفته است.”

 فرماندار چابهار گفته بود مهاجم پیش از آن کشته شود به طرف نیروهای امنیتی شلیک و یکی از آنها را مجروح کرد. او توضیحات بیشتری درباره هویت مظنون یا انگیزه مهاجم ارائه نداد.

در روز حادثه هیچ گروهی مسئولیت تلاش برای انجام این حمله انتحاری را به عهده نگرفت اما خبرگزاری تسنیم از شناسایی عامل حمله انتحاری روز سه‌شنبه ۱۸ تیرماه در چابهار خبر داد و نوشت عامل انتحاری منطقه انتظامی چابهار فردی به نام ملک جوگزی تبعه پاکستان بوده است.

پس از این رویداد، سایت العربیه فارسی خبر داد گروهی به نام “انصار السنه ایران” مسئولیت این حمله را به عهده گرفته است. ابوحفص البلوشی که خود را سخنگوی حرکت انصار السنه ایران معرفی کرده بود به این سایت گفت، که هدف این گروه اداره آگاهی نیروی انتظامی چابهار بوده و این گروه قصد داشته است که انتقام کمک ایران به رژیم بشار اسد رابگیرد.

العربیه همچنین به نقل از منابع محلی نوشت که هفت نفر از نیروهای انتظامی و عامل انتحاری در این حادثه کشته شدند. در حالیکه به گفته فرماندار چابهار براثر تیراندازی عامل انتحاری به طرف دژبان در ورودی تنها یک سرباز از ناحیه پا زخمی شد. خبرگزاری تسنیم هم نوشته بود، این حادثه هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی نداشته است.

در پی اعلام شناسایی عامل انتحاری، سایت اصولگرای عصر ایران در مطلبی با عنوان “دست پنهان پاکستان برای ناامنی درچابهار” به بررسی احتمالات دست داشتن کشورهای همسایه در این حمله انتحاری پرداخته است.

نویسنده این مطلب با بررسی همزمانی حملات تروریستی در چابهار با پروژه های توسعه اقتصادی در این بندر و رقابت آن با بندر کراچی در پاکستان،با استناد به خبر خبرگزاری تسنیم در مورد تابعیت مهاجم، کشورهای همسایه از جمله پاکستان را متهم به ایجاد این ناآرامی‌ها کرده است.

 

جندالله و نا آرامی‌های بلوچستان

با این همه هنوز مشخص نیست اعضای جندالله در قصر قند به چه دلیلی بازداشت شده‌اند. سایت اُستمان از سایت‌های مخالف جمهوری اسلامی و متعلق به بلوچ‌های معترض نوشته است: “در بیشتر موارد رژیم افرادی بیگناه را دستگیر می‌کند و بدون اینکه جرمی داشته باشند آنها را متهم به عضو بودن در سازمان جندالله می‌کند.”

 این سایت با بیان اینکه بیم آن می‌رود که افراد بازداشت شده تحت شکنجه مجبور به اعتراف در مورد جرایمی شوند که به آنها ارتباطی ندارد، نوشته است نیروی های نظامی در چندین روستای اطراف قصر قند حضور “وسیع” دارند.

استان سیستان و بلوچستان به واسطه چند انفجار بزرگ در اماکن عمومی و درگیری‌های مرزی، یکی از استان‌های نا‌امن کشور در سال‌های گذشته بوده است. طی چند سال گذشته در نتیجه این ناآرامی‌ها تعداد زیادی از شهروندان عادی، ماموران نظامی و انتظامی و قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند.

گروه جندالله مسئولیت برخی از حملات چند سال گذشته را به عهده گرفته است. این گروه در سال ۲۰۰۲ توسط عبدالمالک ریگی تأسیس شده و عملیات مسلحانه خود را از سال ۲۰۰۵ آغاز کرده است.

جندالله که فعالیت‌های خود را در چهارچوب دفاع از شهروندان اهل سنت در سیستان و بلوچستان تعریف کرده است، در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی قرار دارد.

با وجود اینکه مقامات جمهوری اسلامی بار‌ها مدعی شده‌اند که منطقه سیستان و بلوچستان را از نفوذ و تحرک گروه جندالله پاکسازی کرده‌اند اما سالانه درگیری‌هایی میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و گروه مسلح جندالله در مناطق مرزی شرق کشور گزارش می‌شود.