بیماری، بی خبری و شکنجه

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» وضعیت زندانیان در مصاحبه خانواده ها با روز

خانواده های اسانلو و شهابی در مصاحبه با “روز” نسبت به وضعیت این دو زندانی سیاسی ابراز نگرانی کردند. همسر رضا شهابی از ادامه اعتصاب غذای این فعال کارگری خبر داد و مادر افشین اسانلو گفت فرزندش به دلیل اینکه برادر منصور اسانلو است تحت فشار مضاعف قرار می گیرد.

رضا شهابی، راننده اتوبوسرانی و عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد تهران که از 22 خرداد 89 در بازداشت به سر می برد علیرغم برگزاری دادگاه، حکم اش هنوز ابلاغ نشده و در بلاتکلیفی به سر می برد؛او از اول آذر ماه دست به اعتصاب غذا زده است.

افشین اسانلو، برادر منصور اسانلو هم به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده و در حال حاضربه دلیل وخامت وضعیت جسمی از زندان به بیمارستان منتقل شده است.

منصور اسانلو، رئیس هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خرداد ماه بعد ازچهار سال حبس با قرار وثیقه آزاد شد.

همزمان نزدیکان کوهیار گودرزی به “روز” گفتند که این فعال حقوق بشر همچنان بلاتکلیف در بند 209 زندان اوین به سر می برد. آقای بشیرزاده، پسرخاله کوهیار گودرزی گفت که “کوهیار همچنان بند 209 است تاکنون چند بار تماس تلفنی با دوستان و نزدیکان داشته اما همچنان بلاتکلیف است و با اینکه به گفته خودش بازجویی های او تمام شده اما او را به بند عمومی منتقل نکرده اند”.

کوهیار گودرزی، دبیر کمیته گزارشگران حقوق بشر است و مادرش نیز پس از او بازداشت و به زندان مرکزی کرمان منتقل شده است. به گفته آقای بشیرزاده، پروین مخترع، مادر کوهیار، همچنان در زندان کرمان و در انتظار صدور حکم به سر می برد.

 

افشین اسانلو در انتظار جراحی

فاطمه گلگری، مادر افشین اسانلو به “روز” می گوید فرزندش هیچ گونه فعالیت سندیکایی و سیاسی نداشته اما به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به 5 سال حبس تعزیری محکوم شده است.

افشین اسانلو به گفته مادرش در ترمینال جنوب بازداشت شده؛او راننده اتوبوس است و مادرش درباره آخرین وضعیت او که از زندان به بیمارستان منتقل شده می گوید: اینقدر پسرم را زدند و با کابل بر پای او زدند که کف پایش پاره شده و کارش به بیمارستان کشیده، الان هم که می گویند غده ای زیر کتفش است.

 خانم گلگری می افزاید: افشین بیش از یکسال است که در زندان است بدون اینکه هیچ گناهی داشته باشد چون برادر منصور است خیلی اذیتش کرده اند؛شاید تنها گناهش همین باشد. 5 سال دنبال منصور در دادگاهها و سالن های ملاقات دویدیم تا بالاخره با قرار وثیقه آزاد شد و اکنون افشین در این وضعیت است؛ الان هم که او را به بیمارستان منتقل کرده اند و می گویند باید جراحی شود و غده را در بیاورند.

مادر آقای اسانلو می گوید: افشین بی گناه است مثل خیلی از جوانان مردم که بی گناه زندانی شده اند. نمیدانم تا کی میخواهند آنها را در زندان نگهدارند، افشین نیاز به جراحی دارد و بعد از جراحی نیاز به استراحت دارد؛ من همه جا رفته ام هر جایی دستم می رسیده نامه برده ام جوابی که نمیدهند اما درخواست کرده ام مرخصی بدهند تا حداقل بعد از جراحی در خانه استراحت کند و سلامتی اش را به دست بیاورد.

 

وضعیت خطرناک رضا شهابی

همسر رضا شهابی هم به شدت نگران وضعیت سلامتی این فعال کارگری است و به “روز” میگوید: او از اول اذر دست به اعتصاب غذا زده و با توجه به بیماری و وضعیت جسمی که دارد به شدت نگران هستیم و نمیدانیم چه باید بکنیم.

به گفته ربابه رضایی، همسرش در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود دست به این اعتصاب زده. خانم رضایی میگوید: چند مهره گردن همسرم از کار افتاده، مهره های ستون فقراتش مشکل دارد و وضعیت خیلی بدی دارد این مدت در زندان نیز مشکلات زیادی پیدا کرد، مشکل قلبی و معدوی دارد، درد کلیه به شدت آزارش میدهد و نیاز به درمان دارد. بارها تقاضای مرخصی کرده ایم تقاضای آزادی با وثیقه کرده ایم تا صدور حکم دادگاه با وثیقه آزاد شود و بتوانیم او را درمان کنیم اما هیچ جوابی نگرفته ایم؛پیش هر مسئولی هم که می توانستیم برویم رفته ایم و دیگر نمیدانیم کجا باید برویم که حرف ما را بشنوند.

او می افزاید: همان ماههای اول از ما وثیقه خواستند، بردیم اما خبری از آزادی نشد.دیگر هم جواب نمیدهند و من واقعا برای جان همسرم نگران هستم برای سلامتی اش نگران ام.امیدوارم مسئولی صدای ما را بشنود و نگذارد همسرم بیش از این از دست برود.

آقای شهابی از جمله فعالین کارگری است که بعد از بازداشت در سال 2005، از کار تعلیق و حقوقش قطع شده بود. این فعال کارگری تازه چند هفته بود با رای دیوان عدالت اداری به سر کار بازگشته بود که بازداشت شد.

تارنمای سندیکای اتوبوسرانی درباره وضعیت آقای شهابی گزارش داده که این کارگر زندانی اعتصاب غذای خود را در شرایطی آغاز کرده است که وضعیت جسمانی‌اش بسیار وخیم است تا جایی که بنابر گفته پزشکان غضروف بین تعدادی از مهره‌های ستون فقرات‌اش از بین رفته و به دلیل فشار مهره‌ها روی اعصاب نخاعی، احتمال از کار افتادن دست و پای چپ او وجود دارد؛ هم‌چنین رضا شهابی از درد شدید در ناحیه گردن، کمر و دست رنج می‌برد و قلب و کلیه‌اش وضعیت خوبی ندارد.

 

بی خبری از رژین محمدی و آریا آرام نژاد

از وضعیت رژین محمدی و آریا آرام نژادهم اطلاعی در دست نیست. رژین محمدی وبلاگ نویس و دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه مانیل فیلیپین 23 آبان هنگام ورود به ایران در فرودگاه امام خمینی بازداشت و هرچند پس از 24 ساعت با قرار وثیقه آزاد شد اما 5 روز بعد ماموران امنیتی برای بازداشت او به خانه پدری اش در کرمانشاه یورش بردند. آنها به دلیل عدم حضور رژین موفق به بازداشت او نشدند اما او را به دادسرای اوین احضار و سپس بازداشت کردند.

گزارش ها از انتقال این وبلاگ نویس به بند 2 الف سپاه حکایت دارد و گفته می شود او از سوی بازپرس شعبه سوم دادسرای اوین به اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام و انجام فعالیت های حقوق بشری متهم شده است.

وب سایت کلمه از انتقال آریا آرام نژاد، هنرمند و آهنگ ساز از بازداشتگاه اداره اطلاعات کل استان مازندران به زندان متی کلای بابل خبر داده است.

براساس این گزارش، در روزهای گذشته آریا آرام نژاد از بند انفرادی بازداشتگاه شهید کچوئی اداره اطلاعات ساری به بند انفرادی زندان متی کلای شهرستان بابل منتقل شد.

یک منبع مطلع از منابع محلی گفته که بند انفرادی زندان متی کلا ۱٫۵ در ۲ متر و از لحاظ امکانات بهداشتی در سطح پائینی است. این بند محل نگهداری مجرمین خطرناک و همچنین مجرمینی که دچار تخلف در بند عمومی زندان متی کلا شده اند، است.

آقای آرام نژاد به دستور مقامات امنیتی و اطلاعاتی و دادستان شهرستان بابل، ممنوع الملاقات و ممنوع از تماس تلفنی است.

او در پی هجوم ماموران امنیتی به منزلش مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بازداشت شده است. این هنرمند جوان و آهنگ‌ساز نام‌آشنای هوادار جنبش سبز پس از عاشورای 1388 هم پس از انتشار ترانه‌ای با عنوان “علی برخیز” که با استقبال قابل توجهی روبه‌رو شد، حدود 50 روز بازداشت بود. دادگاه بدوی او را به 9 ماه حبس تعزیری محکوم کرده که این پرونده در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.