تهران خواهان روابط با دولت اسلامگرای قاهره

نویسنده

» گزارش از ایل مانیفستو از روابط ایران و مصر

محمود احمدی نژاد از محمد مرسی رئیس جمهور مصر خواست برای ایجاد روابط جدید به ایران سفر کند. روابط دیپلماتیک ایران و مصر از انقلاب سال 1979 تیره است.

این یک نشانه بزرگ تاریخی از سوی ایرانی است، کشوری که از سال 1979 روابطش را با مصر قطع کرده. رئیس جمهور ایران، محمود احمدی نژاد، از رئیس جمهور تازه انتخاب شده مصر درخواست کرد تا برای نشست غیر متعهد ها که روز 29 اوت در ایران برگزار می شود، به این کشور برود. اما تا این لحظه مشخص نیست که عضو سابق اخوان المسلمین این دعوت را قبول کرده است یا نه.

به گفته رسانه های مصری، دعوت احمدی نژاد از مرسی اولین برخورد رسمی بین دو رئیس جمهور است. در مورد اینکه ایران و مصر بعد از سقوط مبارک رابطه شان را بعد از 30 سال از سر خواهند گرفت یا تحلیل های بسیاری نوشته شده. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که ایران و مصر می توانند همه کدورت دهه هشتاد را از بین ببرند. کدورتی که از زمان امضای قرارداد صلح کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل آغاز شد. مصر پیش از آن به شاه ایران و خانواده اش پناهندگی داده بود. مسلم است که دو کشور بعد از سقوط مبارک و جایگزین شدن یک رئیس جمهور که با رئیس جمهور ایران دستکم از لحاظ اسلامی بودن مشترک است، بخواهند یک توازن قوا در خاورمیانه ایجاد کنند.مبارک که متحد اسرائیل و آمریکا بود، همیشه جمهوری اسلامی ایران را بعنوان رهبر منطقه، زیر سووال می برد.  

اما اظهارات برخی از مقامات دولتی مصر که حتی قبل از انتخابات گمانه زنی کرده بودند حاکی از آن است که که دو کشور اختلافات را کنار خواهند گذاشت و این منجر به بهبود روابط در کل جامعه اسلامی در خاورمیانه می شود. جامعه ای که ایران نماینده شیعه آن و مصر نماینده سنی آن خواهد بود.

موضعگیری جدید مقامات مصری واکنش مثبت ایران را به همراه داشت. بسیاری از تحلیلگران سیاسی ایرانی با خوشحالی از گشایش دیپلماتیک بین دو کشور حرف می زنند. کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می گوید: “ایران همواره خواستار روابط دیپلماتیک با مصر بوده، اما دولت قبلی مصر به ریاست حسنی مبارک از داشتن رابطه با جمهوری اسلامی می ترسید. اینک با سقوط وی دو کشور همه تلاش خواهند کرد تا به رابطه دیپلماتیک با یکدیگر برسند.“ 

به همین دلیل انتخاب شدن مرسی بعنوان رئیس جمهور درمصر چندان برای ایران غافلگیر کننده نبود. وزیر امور خارجه ایران گفت که انتخاب وی نشان می دهد که “بیداری اسلامی” در مصر و منطقه فراگیر شده است. وزیر امور خارجه ایران، انتخاب شدن مرسی را تبریک گفت و در نامه ای رسمی نوشت: “انقلاب مردم مصر نشان دهنده بیداری اسلامی و آغاز یک دوران جدید در خاورمیانه است.” ایران بارها گفته است که انقلاب مصر از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 الهام گرفته است.

ایل مانیفستو، 6 ژوئیه