شرط آزادی فعالیت در دانشگاه ها؛ دفاع از نظام

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» فتنه دیگری در راه است

در حالی که علی‌رضا پناهیان، رییس اتاق فکر نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، اعلام کرده است، آبروی جمهوری اسلامی بیش از خون‌های ریخته شده به ناحق، ارزش دارد، وزیر علوم خبر از آزادی فعالیت تشکل ‌ها در دانشگاه داده و با این شرط: “اجازه ترویج سکولاریسم و فعالیت علیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی را در دانشگاهها نمی توانیم بدهیم.”

این در حالیست که در روزهای اخیر، فشار بر فعالان دانشجویی در دانشگاه آزاد افزایش یافته است و بسیاری از فعالان دانشجویی این دانشگاه، با حکم‌های مختلف از سوی دادگاه‌ها و کمیته‌های انضباطی مواجه شده‌اند.

در حالی که دفترتحکیم‌وحدت، به عنوان تنها تشکل دانشجویی مستقل در دانشگاه‌ها تحت فشار است و دو تن از اعضای شورای مرکزی این تشکل دانشجویی ماه‌هاست در زندان به سر می‌برند، کامران دانشجو، وزیر علوم گفت: “اجازه ترویج سکولاریسم و فعالیت علیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی را در دانشگاهها نمی توانیم بدهیم.”

وی اضافه کرد: “قاعده کلی این است که تشکلهای موجود دانشجویی دارای مجوز در دانشگاهها قانونی هستند مگر اینکه خلاف آن ثابت شود بنابراین ما به نوع دیدگاههای تشکلهای سیاسی حساس نیستیم فقط تاکید داریم در چارچوب مقررات فعالیت کنند.”

آن‌گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، دانشجو در نشست هیئت مرکزی نظارت بر تشکلهای دانشجویی، گفت: “تشکلهای دانشجویی در اجرای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود آزادی عمل دارند و ما تنها اجازه ترویج سکولاریسم و فعالیت علیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی را در دانشگاهها نمی توانیم بدهیم که البته این ممنوعیت خواسته و مطالبه به حق مردم غیور و شریف و قریب به اتفاق دانشگاهیان است.”

وزیر علوم اضافه کرد: “تشکلهای دانشجویی با آزادی کامل جلسات نقد و مناظره در خصوص مکاتب مختلف فکری، سیاسی و برنامه های جاری در کشور را برگزار کنند و افراد با سلیقه های مختلف نگاه های خود را برای دانشگاهیان مطرح کنند، در عین حال در این مناظرات در کنار ارائه نظرات و سلیقه های فکری متفاوت از اسلام شناسان نیز باید استفاده شود تا به صورت صحیح مبانی اسلامی را تبیین کنند.”

وی خاطرنشان کرد: “نباید تشکلهای دانشجویی را در چند عنوان خاص محدود کنیم بلکه همه تشکلهایی که قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و مقررات نظام جمهوری اسلامی را در عمل قبول دارند می توانند فعالیت کنند.”

از سوی دیگر، علیرضا پناهیان که خبرگزاری فارس وی را رئیس اتاق فکر نهاد رهبری در دانشگاه های ایران معرفی کرده، گفته است: “خون به ناحق ریخته شده یک نفر با آبروی جمهوری اسلامی قابل مقایسه نیست که برخی این آبرو و عزت را در دنیا لکه ‌دار کردند.”

وی این سخنان را در نشستی با عنوان “فتنه دیگری در راه است” بیان کرد.

 

دانشگاه ارومیه: بازداشت یک دانشجو

و درست وقتی رئیس اتاق فکر نهاد رهبری در دانشگاه های ایران از در راه بودن فتنه دیگری خبرمی داد، سید مسعود علوی، دانشجوی دانشگاه ارومیه به خاطر تنظیم یک بیانیه دانشجویی توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

به گزارش دانشجونیوز، چندی پیش در اعتراض به روند منحل کردن تشکلات مستقل دانشجویی در برخی دانشگاههای کشور از جمله دانشگاه ارومیه، و نیز دراعتراض به توهینهای صورت گرفته دربرخی نشریات دانشجویی حامی نیروهای شبه نظامی نسبت به دانشجویان وتشکلات مستقل، بیانیه ای از طرف دانشجویان دانشگاه ارومیه در درون این دانشگاه منتشر شد. درپی انتشار این بیانیه ماموران امنیتی این شهر در تاریخ هشتم تیر با ورود به منزل شخصی سید مسعود علوی بدون داشتن حکم جلب، اقدام به تفتیش منزل و بازداشت ایشان کردند و وی را به مکان نامعلومی بردند.

 

دانشگاه آزاد:حبس برای یک دانشجو

فرزاد اسلامی دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد  تهران مرکز به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد. آن‌گونه که منابع دانشجویی به “روز” گفته‌اند بنا بر ابلاغ حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی؛  فرزاد اسلامی به جرم “تبلیغ علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی  از طریق شرکت در تجمع غیرقانونی 21 مهرماه  1388 در دانشکده فنی تهران مرکز” به یک سال حبس تعزیری محکوم شده که به مدت سه سال به حالت تعلیق در می آید.

دبیر سابق تشکیلات کانون دانشجویان مسلمان و مدیر مسئول نشریه توقیف شده ی بینش در شامگاه 12 آبان سال گذشته بازداشت شده و 15 روز رادر بند امنیتی 240  زندان اوین سپری کرده بود. گفتنی است پیش تر این دانشجو از طرف کمیته انضباطی دانشگاه تهران مرکز  به اتهام  تحریک و ترغیب دانشجویان به تجمع به سه ترم تعلیق محکوم شده بود.

همچنین حسین کیاروستا از دانش آموختگان دانشگاه آزاد و از فعالین ستاد کروبی در کرج به یک سال حبس تعلیقی محکوم گردید. این فعال دانشجویی با حکم شعبه 26 دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباسی، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام، به یک سال حبس تعلیقی محکوم شد که این حکم به مدت 5 سال به حالت تعلیق درآمده است. گفتنی است این فعال دانشجویی در روز عاشورا بازداشت شده و دو ماه را در زندان اوین به سر برده بود.

از سوی دیگر سلمان سیما، فعال دانشجویی دانشگاه آزاد که روز 22 خرداد برای دومین بار پس از انتخابات بازداشت شده بود، روز گذشته از زندان ازاد شد.

این عضو سازمان ادوار تحکیم وحدت که  سال گذشته نزدیک به صد روز را در بند 209 و 350 زندان اوین گذرانده بود از سوی شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است.

از دانشگاه آزاد قم نیز خبر می‌رسد که یش از شصت تن از دانشجویان دختراین دانشگاه از فروردین ماه سال جاری تاکنون به کمیته انضباطی احضار شده اند.

بر اساس گزارش هرانا، پس از انتقال دانشکده ی علوم انسانی دانشگاه آزاد قم ساختمان جدید این واحد واقع در پردیسان، عموما و از زمان اجرای طرح حجاب و عفاف خصوصا فشارهای جنسیتی فزاینده ای بر دانشجویان این دانشکده وارد شده تا جایی که بیش از هزار دانشجوی دختر از سوی حراست این دانشگاه تذکر گرفته اند.

گفته می شود بسیاری از دانشجویان احضار شده از فعالین دانشگاه بودند که به اتهام “ترویج بد حجابی” در بین دانشجویان، بایستی هدف خود از نوع پوشش انتخابی را شرح می دادند و کمیته انضباطی نیز در غیاب ایشان، احکامی نظیر درج در پرونده و بعضا تعلیق صادر می نمود.

دانشجویان دانشگاه آزاد قم، پیش تر و در روز جهانی زن(هشتم مارس) در اعتراض به رفتارهای نامناسب حراست این دانشگاه و تبعیض های جنسیتی تجمعی اعتراضی برپا کرده بودند.