صرفه جویی و اطاعت از رهبر

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نقش مردم در اقتصاد مقاومتی تعیین شد

مدتی پس از اعلام طرح “اقتصاد مقاومتی” از سوی مقامات اداره سیاسی سپاه پاسداران و تاکید آیت الله خامنه ای بر آن به عنوان راهکار مقابله با تحریم های بین المللی علیه جمهوری اسلامی و گرانی های اخیر، مقامات مسئول در نخستین گام پای مردم را وسط کشیده و خواستار صرفه جویی و اطاعت آنها از رهبر جمهوری اسلامی شده اند.

مصطفی پورمحمدی رییس سازمان بازرسی کل کشور طی اظهاراتی در مسجد الرضا تهران در این مورد گفت: “باید بدانیم که الآن یک جنگ اقتصادی علیه ما شکل گرفته که بسیار جدی نیز است. هم مردم باید به فکر باشند و ببینند چه کمکی می‌توانند انجام دهند؛ هم دولت باید کمک کند تا فضای تولید و مصرف تنظیم و کنترل شود، ‌جلوی احتکار و گران فروشی تا آنجا که مقدور است گرفته شود و هم تولید کنندگان سعی کنند تا آنجا که می‌شود تولید را رونق دهند.”

قائم مقام سابق وزارت اطلاعات در دوره های علی فلاحیان و قربانعلی دری نجف آبادی با گفتن اینکه”برای کنترل گرانی‌ها باید یک حرکت دو جانبه انجام دهیم. اول اینکه مسئولین تلاش کنند تا بر بازار مسلط شوند. دوم اینکه به تولید کمک کنیم تا جنس به بازار بیاید و به طور طبیعی قیمت‌ها متعادل شود” در ادامه افزود: “مسئولیت بعدی به مردم باز می‌گردد؛ مردم نیز باید نظارت کنند. این‌که مرغ گران شد مردم باید مراقب باشند تا به ایجاد فضای کاذب کمک نکنند. این مسئله موجب تشنج بازار می‌شود.”

این مقام امنیتی قضایی جمهوری اسلامی به مردم توصیه کرد: “خیلی اوقات اگر حداکثر 20 درصد مصرف را کنترل کنیم بازار کنترل می‌شود. مثلاً اگر تا امروز در ماه یک کیلوگرم گوشت مصرف می‌کردیم از امروز۸۰۰ گرم گوشت مصرف کنیم. با مصرف ۲۰۰ گرم گوشت کمتر، هیچ خانواده‌ای با مشکل مواجه نمی‌شود. خیلی اوقات با خوب و درست مصرف کردن می‌توانیم بازار را کنترل کنیم.”

وزیر سابق کشور همچنین تاکید کرد: “ما که در مقابل بی‌عدالتی‌ها و مستکبری‌های دنیا ایستاده‌ایم باید خود را برای این موقعیت آماده می‌کردیم و امروز آماده‌ایم. البته فشار زیاد است. باید تدبیر بیشتری به خرج دهیم. از ولخرجی، بی‌تدبیری و کم تدبیری‌ها دست بر داریم. یک سری بی‌تدبیری‌ها در جریان است که باید آن‌ها را رفع کرد.”

البته مصطفی پورمحمدی آبانماه سال گذشته هم همزمان با آغاز گرانی ها طی سخنانی در استان های لرستان و کردستان با تایید” وجود نارضایتی ها در میان مردم”گفته بود: “یکی از علل نارضایتی‌ها این است که به مردم وعده‌های زیاد داده‌ایم و انتظارشان زیاد است. چرا این قدر خود را بدهکار می‌کنیم؟ مسئولان باید در حد توان خود قول بدهند.”

او با اشاره به اینکه “حجم حساسیت‌ها و مخالفت‌هایی که در عرصه جهانی علیه جمهوری اسلامی اعمال می‌شود زیاد است” تاکید کرده بود که دوام حکومت جمهوری اسلامی به “اما و اگر” مشروط شده است.

وی همچنین گفته بود: “ما راضی نیستیم در اوج این اصطکاک‌ها قرار بگیریم. خود دشمنان بیشتر دامن می‌زنند تا ما در یک جایگاه بسیار بالا و در یک نقطه اوج این اصطکاک و کشمکش قرار بگیریم. شرایط، سخت و حساس و به بیانی دیگر نگران‌کننده است اما شرایط استثنایی و نقطه عطفی است. معمولا ملت‌های بزرگ در این نقطه قرار می‌گیرند و «اگر بتوانند» رسالت خاص خود را انجام دهند، ماندگار خواهند شد”.

 

اطاعت کنید

همزمان با این اظهارات حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم نماینده منصوب آیت الله خامنه ای در سازمان عقیدتی سیاسی ارتش نیز گفته “رمز سربلندی ایران در برابر همه تهدیدات و توطئه های دشمنان، دوری از اختلافات و اطاعت از فرمایشان مقام معظم رهبری و تنها راه مقابله با این تحریم‌ها نیز صبر و بردباری ملت ایران است.”

او با این ادعا که “دشمن بیش از سه دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب با بکار بستن امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در صدد ضربه زدن به انقلاب و به زانو درآوردن ملت آزاده ایران اسلامی است که البته درهمه دوران‌ها با شکست مواجه شده است” خواستار همبستگی “مسئولان و مردم” و “صبر و بردباری” آنها دربرابر تهدیدات و فشار تحریم ها شد.

روز جمعه نیز حجت الاسلام علی سعیدی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران طی اظهاراتی در نماز جمعه شهر شاهرود استان سمنان درباره گرانی های اخیر و تشدید تحریم های بین المللی گفت: “هدف غرب شکستن اراده و مقاومت ملت مسلمان ایران است، اما دشمنان بدانند، این عنصر که بر گرفته از اسلام و غیرت ایرانی است، پایان ندارد.”

او نیز همچون رییس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خواستار اطاعت و پیروی مردم از آیت الله خامنه ای و طرح “اقتصاد مقاومتی” شده و تاکید کرده: “پیروزی ملت ایران در همه عرصه‌های مقابله با دشمن، در گرو حفظ وحدت و برادری و حرکت در مسیری است که مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند، است.”

او البته در عین حال افزوده: “تا هنگامیکه این ملت با مقاومت و ایستادگی خود، برای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، تلاش می‌کند، هیچ خطری متوجه این ملت نخواهد شد.”

مقام های امنیتی و نظامی و منصوبان آیت الله خامنه ای در شرایطی خواستار “صرفه جویی مردم” و اطاعت آنها از او شده اند که عملکرد رهبر جمهوری اسلامی درحمایت از دولت محمود احمدی نژاد در عرصه اقتصاد، سیاست داخلی و خارجی و همچنین پافشاری بر فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی موجب صدور قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل و تحریم های نفتی از سوی امریکا، اتحادیه اروپا و سایر کشورهای دنیا شده و کشور در چنین شرایطی قرار گرفته است.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از منتقدان دولت محمود احمدی نژاد روز گذشته در این راستا گفت: “مجموعه‌ای از عملکردها و سیاست‌ها امروز ما را به «اقتصاد مقاومتی» رسانده و لازم است که این راهکار جدید ابتدا به درستی تعریف و سپس کارشناسانه و مدبرانه سیاستگذاری گردد و مجری مناسب و صالحی اجرای آن را به عهده بگیرد.”

او که پس از انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری ۱۳۸۸ در آخرین حضورش در نماز جمعه تهران برای خروج کشور از بحران خواستار “پایبندی به قانون اساسی و حرکت در چارچوب های قانونی”، “ازبین رفتن تردیدها در باره انتخابات”، “آزادی زندانیان” و “جلب رضایت مردم و دلجویی از آسیب دیدگان” از سوی مسئولان شده بود همچنین افزود: “ما نباید با درآمد سرشار نفتی سالیان گذشته به اینجا می‌رسیدیم، اما هم اکنون نیز اگر به درستی و مدبرانه عمل کنیم و روابط خود را با دنیا تلطیف و تنش‌زدایی را مبنای عمل قرار دهیم، می‌توانیم با توان مدیران با تجربه کشور و دلسوزان نظام از برهه حساس کنونی به خوبی گذر کنیم.”

 هاشمی رفسنجانی این اظهارات را در جمع تعدادی از علما، روحانیون، نمایندگان ادوار مجلس و مردم شهر مذهبی قم مطرح کرده است. رییس سابق مجلس خبرگان رهبری که از سوی مقام های سپاه پاسداران به حمایت از “سران فتنه”متهم شده در سه سال اخیر بارها بر مواردی که در نماز جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸مطرح کرده بود تاکید و اعلام کرده است که “تلاش می کنم پیگیر مواضع خود که اعلام کرده ام باشم.”

 

طرح ها برای اجرای اقتصاد مقاومتی

در پی افزایش تحریم های بین المللی و گرانی بی سابقه کالاهای اساسی و قرار گرفتن کشور در شرایط بحران اقتصادی آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ۳ مردادماه طی دیداری با مقامات مختلف کشور تحت عنوان “کارگزاران نظام” دیدار و در جریان این دیدار اعلام کرد که راه مقابله با تحریم های بین المللی و فشارهای اقتصادی اجرای “اقتصاد مقاومتی” است.

او همچنین با تاکید بر اینکه باوجود این تحریم ها “ما نه تنها در محاسبات خود تجدید نظر نکنیم بلکه با اطمینان بیشتر به راه مورد نظر ملت ادامه دهیم” افزود: “امروز تعادل در مصرف یک حرکت جهادی است و همه دستگاههای دولتی و غیردولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز از اسراف و استفاده از تولیدات داخلی را جدی بگیرند.”

رهبرجمهوری اسلامی کمتر از یک هفته بعد، در 8 مردادماه نیز دوباره بر این موضوع تاکید و در دیدار با “جمعی از محققان، پژوهشگران، متخصصان و نوآوران در عرصه علم و فناوری” اعلام کرد که “اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست بلکه یک واقعیتی است که می‌بایست محقق شود.”

پس از این اظهارات، منصوبان آیت الله خامنه ای به تحلیل و تفسیر گفته های رهبر جمهوری اسلامی پرداخته و موضوع “اقتصاد مقاومتی” را راهکار موثری دانسته و نقش مردم در آن را برجسته کرده اند.

از جمله یدالله جوانی از مقامات ارشد سپاه پاسداران طی مقاله ای در هفته نامه صبح صادق در تاریخ دوشنبه 3 مرداد با تاکید بر “جنگ اقتصادی” تاکید کرده که “ همه باید دولت جمهوری اسلامی را برای شکستن تحریم ها و دور زدن آنها یاری کرده و دولت نیز باید توان مردم را دراین نبرد اقتصادی مورد توجه قرار دهد.”

همچنین بنا بر گفته اعضای مجلس شورای اسلامی طی توافقی که بین مجلس و دولت صورت گرفته است در اولین اقدام در راه اجرای “اقتصاد مقاومتی” یارانه نقدی بخشی از شهروندان در زمان اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی(حذف) یارانه ها اجرا خواهد شد. هفته نامه صبح صادق هم که زیر نظر نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه پاسداران منتشر می شود طی دومقاله به این موضوع و نقش مردم در راه اجرایی کردن “اقتصاد مقاومتی” پرداخته است.

ارگان سیاسی سپاه نوشت: “مقابله با فساد، دلالی و سوداگری، اتکای اقتصاد به توده های مردم، قطع وابستگی و نیل به خودکفایی، اولویت گذاری شرکا و فعالیت های اقتصادی و تقویت فرهنگ مقاومت از اصول اقتصاد مقاومتی شمرده می شود.”

 نویسندگان این نشریه در این مقاله همچنین خواستار “ساماندهی فضای اطلاعاتی” به منظور دسترسی “یکسان” آحاد جامعه به اطلاعات اقتصادی شدند.

 اداره سیاسی سپاه پاسداران همچنین طی مقاله دیگری در شماره اخیر این نشریه یکی از راه های عملیاتی شدن “اقتصاد مقاومتی” را “تداوم هدفمندی یارانه ها” دانسته و با تاکید بر اینکه “استمرار هدفمندی یارانه ها هم به جهت مقابله با فرهنگ اسراف در مصرف - از جمله کاهش مصرف سوخت- علاوه بر آنکه می تواند به اقتصاد کشور کمک کند، آسیب پذیری کشور را نیز در تحریم ها کاهش می دهد” توقف یا بازگشت به دوره پیش از حذف یارانه ها در شرایط جاری کشور را به ضرر جمهوری اسلامی دانسته است.

 این نشریه که پیش از این در آذرماه سال گذشته همزمان با شروع دور جدید گرانی، تورم و بیکاری در کشور و همزمان با طرح موضوعاتی همچون استفاده “نزدیکان احمدی نژاد” از یارانه های نقدی برای اهداف انتخاباتی (انتخابات نهمین دوره مجلس-12 اسفند) خواستار توقف اجرای این طرح شده بود، هم اکنون با تشدید تحریم ها و ادامه بحران اقتصادی برای اجرای شعار”اقتصاد مقاومتی” آیت الله خامنه ای خواستار ادامه آن شده است.