چهار سال حبس، دو تبرئه و یک بازداشت

نویسنده
سارا مقدم

» برخورد با زنان ادامه دارد

یک روز پس از تبرئه دو فعال زن در تهران به خاطر فعالیت در کمپین یک میلیون امضا، یک زن فعال دانشجویی در تهران حکم چهار سال زندان گرفت و یک فعال دیگر کمپین در اصفهان بازداشت شد.

ناهید کشاورز و سارا ایمانیان از فعالان کمپین یک میلیون امضا از اتهام اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام تبرئه شدند اما دادگاه برای مهرنوش اعتمادی از فعالان دیگر این کمپین که روز دوشنبه دستگیر شده بود قرار بازداشت موقت صادر کرد. اما حکمی که روز گذشته بسیاری از فعالان زن را متعجب کرد، حکم چهار سال حبس تعزیری برای عاطفه نبوی، فعال دانشجویی بود که تنها جرم وی حضور در راهپیمایی میلیونی 25 خرداد88 عنوان شده است.

عاطفه در شعبه 12 دادگاه انقلاب محاکمه و از اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق تبرئه شد اما به دلیل حضور در راهپیمایی اعتراضی سکوت، در روز 25 خرداد با اتهام اخلال در نظم عمومی و تبانی و اجتماع علیه نظام محکوم شد. نسرین ستوده وکیل عاطفه نبوی با غیر عادلانه خواندن این حکم، شرایط سیاسی و پیشینه خانوادگی  موکلش را در صدور آن بی تاثیر ندانسته و آن را مغایر با اصل شخصی بودن جرم دانسته است.

 

به مصلحت نظام نیست

شعبه 32 دادگاه تجدید نظردر رایی که دوم آذرماه صادر شد اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق جمع آوری امضا برای دو فعال کمپین، سارا ایمانیان و ناهید کشاورز را نه تنها رد کرده، بلکه صدور چنین حکمی را خلاف مصلحت کشور دانسته و در حکم صادر شده نوشته است : نظر به اینکه اقدام مرتکبین در جمع آوری امضاء یک میلیون نفری به عنوان اعتراض به حقوق زنان، تبلیغ علیه نظام تلقی می شود و تقاضای انعکاس آن به مقامات مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح را مطرح کرده است، لذا دادگاه، توجه اتهامات را مدلل نیافته و اساسا به مصلحت نظام و کشور نیست که افراد جامعه که خود را ملزم به فعالیت درون آن می دانند، با اتهاماتی فاقد مبانی، تحت تعقیب قرار گیرند. لذا دادگاه ضمن پذیرش تقاضا، حکم صادره را نسبت به نامبردگان (سارا ایمانیان و ناهید کشاورز) لغو و رای بر برائت آنان از اتهامات می نماید.

با این وصف خبرهای اصفهان حاکی از صدور قرار بازداشت موقت مهرنوش اعتمادی، عضو دیگر کمپین یک میلیون امضا در این استان است.

ناهید کشاورز جامعه شناس و فعال جنبش زنان درباره این حکم به روز می گوید : حکم من دیروز به دست نسرین ستوده وکیلم رسیده بود. این حکم مربوط به روز 13 اسفند 85 (حضور در مقابل دادگاه انقلاب) و 13 فروردین 86 (جمع آوری امضا برای کمپین یک میلیون امضا) در پارک لاله که دادگاهش 28 فروردین 88 تشکیل شد.اتهامی که به من وارد شده بود اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام بود.

شعبه 28 دادگاه انقلاب که ریاستش به عهده آقای محمد مقیسه بود، مرا به سه سال زندان محکوم کرد. اما دادگاه تجدید نظر من و سارا ایمانیان را از این اتهام تبرئه کرد.

ناهید کشاورز درباره مضمون دفاع خود در برابر این اتهام می گوید : دفاع ما براین اساس بود که جمع آوری امضا برای کمپین تبلیغ علیه کشور و ضد امنیت کشور نیست، بلکه اتفاقا این قوانینن نا عادلانه هستند که امنیت کشور و شهروندانش را به خطر می اندازند. متاسفانه قاضی دادگاه انقلاب به استدلال های ما توجهی نکرد ولی در دادگاه تجدید نظر خوشبختانه دفاع وکیلمان خانم ستوده پذیرفته شد. ایشان همه احکام تبرئه شده همان پرونده را هم ضمیمه کرده بودند.

کشاورز درباره برخوردهای جدیدی که با وجود تبرئه پرونده های پیشین با فعالان زن در کمپین یک میلیون امضا می شود، می گوید: نه فقط ما که دوستان دیگرمان، راحله عسکری زاده و نسیم خسروی نیز به خاطر جمع آوری امضا دستگیر شده و بعد از اتهام های وارد شده، حکم برائت گرفته بودند. با این حال شاهد دستگیری های جدید فعالان کمپین یک میلیون امضا هستیم. این نشان می دهد که هم نگاه واحدی در مورد فعالیت این کمپین وجود ندارد و هم مسوولان امنیتی و البته بخشی از قوه قضائیه، هر گونه تلاش شهروندان برای بهتر شدن شرایط حقوقی را تبلیغ علیه نظام تلقی می کنند.

وی این برخورد را چنین تعبیر می کند: گویا این بخش نابرابری مصرح در قوانین مدنی کشور را شالوده نظام می دانند که انتقاد از آن مخالفت با نظام محسوب می شود.

 او همچنین اظهار امیدواری می کند که صدور چنین احکامی به فعالان کمپین این جسارت را بدهد که تغییر قوانین تبعیض آمیز را هدف قرار دهند..