انتقاد روحانی از دولت قبلی

نویسنده

» گزارش سیاتل پای

رئیس‌جمهور منتخب ایران از زمان پیروزی در انتخابات ماه ژوئن، انتقادهای زیادی از دولت محمود احمدی‌نژاد عنوان کرده است و روز دوشنبه گفت که برخی از شاخص‌های کلیدی اقتصادی بدتر از آن است که قبلا گزارش شده.

این ادعاها انعکاس‌دهنده وعده‌های انتخاباتی او در مورد تمرکز بر بهبود وضعیت اقتصاد کشور است که با تحریم‌های غرب علیه ایران آسیب جدی دیده است. همچنین عنوان شده است که دولت اعتدال‌گرای روحانی می‌تواند احمدی‌نژاد را مستقیما مسئول سوءمدیریت اقتصادی کشور بداند.

این می‌تواند به مخالفان سیاسی احمدی‌نژاد کمک کند که وجهه او را خراب‌تر و از ظهور مجدد احتمالی او در آینده جلوگیری کنند. احمدی‌نژاد هنوز برنامه‌ خود برای روزهای پس از تحویل پست ریاست‌جمهوری را عنوان نکرده اما گزارش‌ها حاکی از آن است که او قصد دارد در صحنه سیاسی ایران باقی بماند و در امور کشور ایفای نقش کند.

به گزارش بسیاری از روزنامه‌ها گروه متخصصان همکار روحانی به این نتیجه رسیده‌اند که از سال 2006 تا سال 2012 سالانه تنها 14 هزار شغل ایجاد شده است. احمدی‌نژاد که در سال 2005 به قدرت رسید ادعا می‌کند که دولت او صدها هزار شغل ایجاد کرده است.

روحانی گفت، تورم در واقع 42 درصد است نه 32 درصدی که قبلا گزارش شده. روز یکشنبه بانک مرکزی نرخ تورم را 36 درصد عنوان کرد.

وی در بیانات خود که در روزنامه شرق منتشر شده گفت: “ما از مسئولان کنونی درباره وضعیت کشور سئوال کردیم، اما گزارش‌های آنها و گزارش‌های گروه ما تفاوت زیادی با هم دارد.”

هواداران روحانی امیدوارند مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای بتواند روابط بهتری با غرب برقرار کند و برخی از آزادی‌های سیاسی و اجتماعی را که توسط تندروها محدود شده بود بازگرداند.

اما سیاست‌های کلیدی کشور در دست رهبران حاکم است. تاثیر فوری روحانی می‌تواند در زمینه اقتصاد بروز کند که بخشی از دستور کار رئیس جمهور محسوب می‌شود.

روحانی روز یکشنبه در دیدار با نمایندگان مجلس خواستار همکاری نزدیک بین دولت و مجلس شد تا بتوانند بر مشکلات کشور فائق آیند.

او در بیانات منتشر شده خود گفت: “امروز، کشور وضعیت سخت و پیچیده‌ای دارد که بخشی از آن به خاطر سیاست‌های داخلی و بخشی به خاطر فشارهای ناعادلانه خارجی است.”

ایران به خاطر برنامه هسته‌ای خود تحت تحریم‌های متعدد بین‌المللی قرار گرفته است. غرب بیم آن دارد که این برنامه اهداف نظامی داشته باشد. ایران این ادعاها را رد می‌کند.

روحانی طی کمپین انتخاباتی خود بارها احمدی‌نژاد را که دیگر نمی‌توانست برای بار سوم نامزد شود مورد انتقاد قرار داد. او ماه گذشته نزدیک به 51 درصد آرای مردم ایران را از آن خود کرد.

منبع: سیاتل پای - 15 ژوئیه 2013