آیت‌الله‌ها در سینماهای فرانسه و اسرائیل!

نویسنده

» چهره‌ها و خبرها

اعتراض کارگردان در زمین فوتبال

 علی ملاقلی پور پسر رسول ملاقلی‌پور که این روزها سانس های نخستین فیلمش “قندون جهیزیه” را گرفته و به فیلم “محمد رسول الله (ص)” ساخته مجید مجیدی داده‌اند، به تنهایی در خیابان‌های تهران به تبلیغ فیلمش پرداخته است. از او، فیلمش و سایر فیلمسازانی که بدون حمایت دولتی فیلم می‌سازند و اینگونه ناجوانمردانه توسط فیلمسازان دولتی مورد ظلم واقع می‌شوند، حمایت کنیم.

او امروز در بازی ستارگان فوتبال جهان با ایران هم به میان میدان آمد و اعتراض خود را اعلام کرد.

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

ایران و اسرائیل خواهان لغو کنسرت برن‌بویم

با آن‌که قرار بود “برن‌بویم” به همراه ارکستر اشتاتکاپله برلین 16 شهریور در ایران کنسرتی برگزار کند، این برنامه با اعلام رسمی سخن‌گوی وزارت ارشاد لغو شد.
قرار بود “برن‌بویم” به همراه ارکستر اشتاتکاپله برلین ۱۶ شهریور در ایران برنامه اجرا بکند و خبر این کنسرت در جدول برنامه‌های بنیاد رودکی شهریور آمده بود. اما طی اتفاقاتی که دیگر تبدیل به رویه شده، فشارهای بیرونی بر وزارت ارشاد تاثیر خود را گذاشت تا امروز سخنگوی این وزارت خانه رسما اعلام کند: “با حضور هر هنرمند یا گروهی از هر جای دنیا که ارتباطی با رژیم صهیونستی دارند، مخالف هستیم؛ بر همین اساس سفر ارکستر آلمانی منتفی شد.” به نظر می‌رسد دلیل این اتفاق، محل تولد “برم‌بویم” باشد که در کشور اسرائیل متولد شده. هرچند که این هنرمند مشهور مدتی است که تابعیت فلسطینی گرفته و خود را شهروند فلسطین می‌داند.

پیش از این وزیر فرهنگ کشور اسرائیل در توییتر خود نوشته بود در صورتی که این ارکستر به ایران برود از آلمان شکایت خواهد کرد.

 

فالاچی و خمینی در سینما

زندگی “اوریانا فالاچی”، یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران قرن بیستم که مصاحبه‌هایش با محمدرضا شاه پهلوی و آیت‌الله خمینی (به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸) باعث شهرت‌اش در میان ایرانی‌ها شد، در قالب فیلمی ۲۰۰ دقیقه‌ای به نام “اوریانا” ساخته شده و به زودی نسخه‌ای از آن در سینماهای سراسر دنیا اکران خواهد شد.

نسخه‌ی سینمایی فیلم زندگی “اوریانا فالاچی” با نام “اوریانا” و کارگردانی “مارکو تورکو” در ۱۰۶ دقیقه در فرانسه روی اکران است. این فیلم پیش از این، در دو قسمت از تلویزیون دولتی ایتالیا پخش شده. فالاچی به دلیل مصاحبه‌هایش با محمدرضا شاه پهلوی و آیت‌الله خمینی (به ترتیب در سال‌های ۱۳۵۱ و ۱۳۵۸) در میان ایرانیان شهرت زیادی دارد. نکته‌ی جالب توجه این فیلم، تصویر کردن مصاحبه‌ی تاریخی فالاچی با خمینی است که البته اشکالات تاریخی فراوان دارد. در این سکانس‌ها پاسدارهای محافظ خمینی چفیه‌های‌شان را مثل کردها دور سرشان بسته‌اند و فضای شهر قم شبیه کشورهای عربی ساخته شده و روی تصاویر هم از موسیقی عربی استفاده شده. در بخش بازسازی مصاحبه‌ی فالاچی و خمینی، وقتی پرسش ژورنالیست مشهور ایتالیایی درباره‌ی دیکتاتور بودن خمینی توسط مترجم ترجمه نمی‌شود، فالاچی خود به زبان انگلیسی سوال‌اش را مطرح می‌کند و رهبر انقلاب ایران هم به همین زبان پاسخ او را می‌دهد و در جای دیگری دیالوگی به زبان فرانسه بین آیت‌الله و روزنامه‌نگار شکل می‌گیرد که واقعیت تاریخی ندارد. ضمن این‌که جاری شدن عقد موقت بین فالاچی و مترجم‌اش هم در فیلم نمایش داده می‌شود که باز با اتفاقات تاریخی و ثبت شده مطابق نیست.

فیلم بخش‌های مهمی از زندگی فالاچی مثل مخالفت صریح‌اش با اسلام در کتاب “خشم و غرور” را هم بازتاب نمی‌دهد تا این ترکیب تاریخ، زندگینامه و رومانس از سوی منتقد “هالیوود ریپورتر” کاری ضعیف و پائین‌تر از حد اعتبار و شهرت فالاچی خوانده بشود.

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

تبلیغ رهبری برای فیلم اسرائیلی!

به زودی سفارت ایران در اینجا افتتاح خواهد شد”. این عنوانی است که روی پوستری بزرگ نوشته و بر فراز ساختمانی قدیمی در اسرائیل نصب شده.

در پوستری بزرگ که بر فراز ساختمانی قدیمی در اسرائیل نصب شده، آمده: “به زودی سفارت ایران در اینجا افتتاح خواهد شد”. این پوستر که در چند روز اخیر بحث‌های زیادی ایجاد کرده و تعبیر به تلاش هنرمندان ایرانی و اسرائیلی برای ایجاد روابط دیپلماتیک بین این کشور شده، در حقیقت پوستر یک فیلم کمدی اسرائیلی است. در پوستر شماره تلفنی وجود دارد که پس از تماس با آن می‌توان صدای یک کمدین اسرائیلی را شنید که با تقلید لحن رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید : “ یادت نره فیلم رو ببینی!”

این فیلم که نام‌اش “فلافل هسته‌ای” است توسط کارگردانی به نام “درور شائول” ساخته شده و داستان دو دختر نوجوان، یکی از ایران و دیگری از اسرائیل را روایت می‌کند که هر دو در شهرک‌هایی زندگی می‌کنند که نزدیک معدن است و هر دو تصمیم می‌گیرند از طریق فناوری مدرن مانع از هولوکاست هسته‌ای شوند.

 

ناصر ملک‌مطیعی زنده است!

خبر به سرعت در گروه‌های مختلف تلگرام و دیگر شبکه‌ها پخش شد: ناصر ملک مطیعی در بیمارستان “بهمن” تهران فوت کرد. جالب آن‌که این خبر در اکثر گروه‌هایی که نام “خبرنگاران” را بر خود دارند پخش شده و بسیاری هم آن را کپی و پیست کردند!

این اتفاق در حالی است که ناصرخان ملک مطیعی چند شب پیش به خاطر مشکل عروقی در بیمارستان دی تهران بستری شده بود و اصلا به بیمارستان بهمن پای نگذاشته! همین باعث شد که فرزند ناصر ملک‌مطیعی، علی، در مصاحبه‌ای این خبر را تکذیب کند و بگوید: “ مردم هرچند وقت یکبار شایعاتی از این دست را پخش می‌کنند، یک روز استاد مشایخی، یک روز استاد کشاورز و یک روز هم پدر من! اینکه شایعه فوت پدر این چند روز زیاد شده، بیشتر به دلیل بستری شدن وی در بیمارستان است. شاید اگر در بیمارستان بستری نمی‌شد، این شایعات هم به وجود نمی‌آمد. به هرحال خودتان مشاهده می کنید که پدر هیچ مشکلی ندارند.” بهروز وثوقی دوست و هم‌کار قدیمی ملک‌مطیعی پس از انتشار این شایعه با این بازی‌گر تماس گرفت تا از سلامتی او مطمئن بشود.

در فیس‌بوک روز آنلاین بخوانید.

 

شجریان در ۹۰ و ۲۰:۳۰

پس از لغو کنسرت محمدرضا شجریان در ترکیه به “دلایل فورس ماژور”، بستری شدن او در بیمارستان به پرسش‌ها و شایعات پایان داد. پرسش‌هایی که مربوط به لغو کنسرت بود و شایعاتی که معطوف به عدم استقبال مردم و فروش نرفتن بلیط‌ها بود. بیماری و بستری شدن شجریان، یک اتفاق دیگر را هم در پی آن داشت؛ شکستن حصر رسانه‌ای او. پس از اتفاقات سال ۸۸ و همراهی شجریان با مردم، اسم و تصویر و صدای این آوازخوان مشهور موسیقی ایران در صدا و سیما ممنوع شده بود و حتی مصاحبه‌های شخصیت‌های سیاسی مثل مجید انصاری به خاطر بردن نام شجریان با جرح و اصلاح روی آنتن می‌رفت. اما بستری شدن شجریان در بیمارستان کسری باعث شد که بخش خبری بیست و سی گزارشی تهیه و در آن شجریان را استاد خطاب کند و عادل فردوسی‌پور هم در برنامه‌ی فوتبالی نود برای صاحب “آن صدای نازنین” آرزوی بهبودی بکند. این میان اما روزنامه‌ی کیهان کماکان بر همان تم قبلی حمله و فشار علیه شجریان پافشاری کرد و در مطلبی او را “رفیق بهائیان” و “ارادت‌مند گوگوش” خواند و بیماری‌اش را تمارضی برای جلب توجه دانست! محمدرضا شجریان برای پایان دادن به شایعات، از روی تخت بیمارستان پیامی تصویری برای علاقه‌مندان‌اش فرستاد که در سایت‌ها و صفحه‌های اجتماعی منتشر شد.

پیام تصویری شجریان را در فیس‌بوک روزآنلاین ببینید.