دختر رئیس جمهور سابق به زندان محکوم شد

نویسنده

» گزارشی از گاردین

سعید کمالی دهقان

دختر رئیس جمهور سابق ایران، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، به دلیل تبلیغ علیه نظام، به شش ماه زندان محکوم شد.

فائزه هاشمی، فعال سیاسی و نماینده سابق مجلس که از لحاظ تفکر به اصلاح طللبان نزدیک است، روز سه شنبه از حکم دادگاهش با خبر شد.

غلامعلی ریاحی، وکیل او به ایلنا گفت: “او به جرم تبلیغ علیه نظام، به شش ماه زندان محکوم شده است.”

ریاحی گفت که دادگاه انقلاب هاشمی را بمدت 5 سال  از فعالیت های سیاسی، فرهنگی و مطبوعاتی محروم کرده است. او 20 روز فرصت دارد  به این حکم اعتراض کند.

او بعد از حمایت آشکار از میر حسین موسوی و شرکت در اعتراضات، بر تقلبی بودن انتخابات ریاست جمهور سال 2009، صحه گذاشت. در آن زمان او دوبار به مدت کوتاه بازداشت و ممنوع الخروج شد.

گفته می شود دلیل صدور این حکم، مصاحبه او با سایت مخالفان حکومت، روز آنلاین، است که درآن از مزاحمت هایی که طرفداران حکومت برایش ایجاد کرده بودند، صحبت کرده بود.

انتقادات فائزه هاشمی از حکومت، در سال های اخیر باعث ناخوشنودی محافظه کارانی شده است که معتقدند دختر فردی که یک رهبر سیاسی محسوب می شود، باید از نظام طرفداری  کند نه از جنبش سبز که حالا به آن “فتنه” می گویند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است که کارش میانجی گری میان مجلس و شورای نگهبان، نهادی که می تواند همه مصوبات مجلس را رد کند، است.

در گذشته او نقش موثری در سیاست ایران داشت اما قدرت او بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 که منجر به رئیس جمهور شدن محمود احمدی نژاد شد، کاهش پیدا کرد.

احمدی نژاد با تبلیغات گسترده در مورد فساد مالی خانواده رفسنجانی، نقش مهمی در شکست او ایفا کرد. بعد از اینکه احمدی نژاد بار دیگر در سال 2009 رئیس جمهور شد، رفسنجانی در سکوت عمیق تری فرو رفت. در ماه مارس 2011، او از مجلس خبرگان، نهاد پر قدرتی که عزل و نصب رهبر را به عهده دارد، کناره گیری کرد.

مقامات ایران هفته گذشته در اقدامی غیر منتظره، وبسایت هاشمی رفسنجانی  که حامی آیت الله خامنه ای و  یکی از بنیانگذاران انقلاب بود  و کسی که نقش مهمی در انتصاب خامنه ای به رهبری بازی کرد را مسدود کردند.

غلامحسین اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز دوشنبه گفت وبسایت هاشمی به دلیل انتشار مصادیق مجرمانه مسدود شده است. سایت محمد خاتمی، رئیس جمهور اصلاح طلب سابق ایران نیز هفته گذشته مسدود شده بود.

حکم دختر هاشمی رفسنجانی، در آستانه انتخابات مجلس در ماه مارس صادر شده  که اولین انتخابات کشور بعد از انتخابات سال 2009 است.

بیش از 5 هزار نفر در این انتخابات ثبت نام کرده اند اما فقط کسانی که مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند، می توانند کاندیدا بشوند. گفته می شود تعداد کمی از اصلاح طلبان ثبت نام کرده اند و این درحالی است که اکثر گروه های مخالف انتخابات را تحریم کرده اند. رهبران مخالفان، موسوی و مهدی کروبی از ماه فوریه در حصر خانگی هستند.

مقامات ایرانی که از تحریم انتخابات ترسیده اند، گفته اند هرنوع تلاش برای تحریم انتخابات جرم محسوب می شود.

در حادثه ای جداگانه در شب سال نو مسیحی، به خانه ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور ایران که در فرانسه در تبعید است، حمله شد که به نظر می رسد دلایل این حمله سیاسی است. بنی صدر در سال های اخیر منتقد حکومت بوده است.

گاردین، 3 ژانویه