دولت فضایی

محمد جواد اکبرین
محمد جواد اکبرین

یک: مقامات امنیتی و انتظامی و قضایی کشور چند روزی است در حال تبلیغ کشف بزرگترین محموله قاچاق مواد مخدر سال به وزن۸۶۸۵ کیلو هستند. در حالی که در ۳۳ سال پس از انقلاب هر روز و هر ماه خبر از کشف محموله های بزرگ و کوچک مواد مخدر می رسد، حکومت نیز به طور مداوم از این کشف ها به عنوان کارآمدی نیروهای انتظامی یاد می کند . در حالی که اگر این سیاست یعنی مقابله با عرضه مواد مخدرموثرو کارآمد بود  باید در سه دهه ای که از پیروزی انقلاب می گذرد مساله قاچاق مواد مخدر و مهم تر از آن اعتیاد ریشه کن می شد.

در دوران دولت خاتمی مسولان ستاد مبارزه با مواد مخدر با این استدلال که دو دهه مبارزه با قاچاق مواد مخدر نا کار آمد بوده “سیاست کاهش تقاضا برای مواد مخدر” را بر “سیاست مبارزه با عرضه ” اولویت دادند.در این چارچوب سیاست های درمانی و فعالیت های اجتماعی و فرهنگی بیشتر بین جوانان مورد توجه قرار گرفت اما بعد از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد با توقف این برنامه ها بار دیگر سیاست مقابله با عرضه اتخاذ شد ؛ سیاستی که نیروی انتظامی نیز طرفدار سرسخت آن است زیرا با تکیه بر سیاست مبارزه با قاچاق، نیروی انتظامی می تواند امکانات و بودجه بیشتری برای  خود طلب کند. در واقع یکی از بانیان اصلی تداوم سیاست ناکارآمد مقابله با عرضه مواد مخدر، نیروهای انتظامی و مسلح هستند که در شرق کشور به بهانه مبارزه با مواد مخدر هم برای نهادهای نظامی و انتظامی بودجه بیشتری می گیرند؛ خود فرماندهان ارشد سپاه و نیروی انتظامی حاضر در در سیستان و بلوچستان نیز در این رهگذر، امکان برخورداری از مزایای مالی و اقتصادی حاشیه ای آن  را پیدا می کنند.

دو: خبرگزاری های نزدیک به حکومت  و نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی در حال بهره گیری از نا آرامی های لندن به عنوان یک فرصت تبلیغی علیه بریتانیا هستند. حاکمیت جمهوری اسلامی که بنگاه خبر پراکنی بی بی سی را یکی از عوامل گسترش ناآرامی های تهران و سایر شهرهای ایران پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ می داند، هم اکنون در حال تلافی است و از عناوینی چون قیام محرومین در لندن و انگلیس برای پوشش خبری این تحولات استفاده می کند. ضن اینکه حاکمیت جمهوری اسلامی درصدد است با بزرگنمایی رفتارهای پلیس انگلیس با معترضین، به نوعی برای سرکوب های دو سال اخیر در ایران مشروعیت تراشی کند. صرف نظر از ماهیت و ریشه ها و دلایل نا آرامی های اخیر در انگلیس به نظر می رسد از نگاه جمهوری  اسلامی آنچه که در این میان مهم است، نشان دادن نارضایتی های اجتماعی در کشورهای غربی مخالف جمهوری اسلامی و نیز توسل آنها به سرکوب چنین اعتراضاتی است. روندی که از سوی جمهوری اسلامی با این هدف پی گیری و بزرگنمایی می شود که سرکوب معترضان را یک رویه معمول در جهان نشان دهد. 

 سه: “ایران به سرعت در مسیر فضایی شدن حرکت می کند”. محمود احمدی نژاد به تازگی در دیدار با برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه ها با اعلام این خبر به مهمترین اقدامات دولت خود در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: “یکی از مهم ترین اقدامات دولت این بود که ایران هسته ای شد اگر چه هنوز بعضاً هیاهویی انجام می دهند اما دیگر موضوع هسته ای شدن ایران تثبیت شده است و این اقدام بزرگی بود که در سال های اخیر به سرانجام رسید”.

احمدی نژاد فضایی شدن ایران و حضور در عرصه های فضایی را یکی دیگر از دستاوردهای دولت خود عنوان کرد و گفت: “ایران با همت دانشمندان و متخصصین خود به سرعت در مسیر فضایی شدن حرکت می کند و بی تردید در سال های آینده ماهواره های کشورمان در مدار بالای ۳۴ هزار متری قرار خواهد گرفت”.

نتیجه: دولتی که هفته را با ادعای کشف بزرگترین محموله قاچاق مواد مخدر سال به وزن ۸۶۸۵ کیلو آغاز کند تا آخر هفته در مدار بالای ۳۴ هزار متری در فضا پرواز می کند و فرق میان هزاران زندانی و یکصد کشته و  قربانیان شکنجه گاه کهریزک را با مهار شورش های لندن توسط پلیس آنهم با حداقل هزینه را نمی فهمد؛ اینها طبیعی ترین رفتار یک دولت فضایی است.