مردم نگرانند، دولت سردرگم

نویسنده
نازنین کامدار

» استاندار تهران: بعید می دانم معترضان موفق شوند

درحالی که اخبار متفاوتی از واریز یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در تهران منتشر شده و هنوز زمان اجرای هدفمندی یارانه ها معلوم نیست، نشانه های نگرانی دولت با تشدید  فضای امنیتی در پایتخت و اظهار نظرهای تهدید آمیز مقامات، هر روز پررنگ تر می شود.

در همین راستا، علاوه بر ممنوعیت انتشار آمارهای اقتصادی و “فتنه گر” خواندن معترضان احتمالی به افزایش تورم و قیمت کالاها،  ایست های بازرسی شبانه در معابر عمومی برپاشده و مانور نیروهای لباس شخصی و نظامی و همچنین کاهش مجدد سرعت اینترنت، به فضای ملتهب  اجتماعی و اقتصادی موجود دامن زده است.

 

6 ماه خرید نکنید

در این میان، محمود احمدی نژاد که به زعم کارشناسان و همچنین سرمقاله نویس روزنامه جمهوری اسلامی، کفایت لازم برای اجرای این طرح را که خود از آن به عنوان “جراحی اقتصادی” یاد کرده ندارد، شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد واعلام کرد زمان دقیقی برای اجرای طرح اعلام نخواهد کرد.

احمدی نژاد که پیش از این اعلام شده بود برای توضیح در باره نحوه اجرای هدفمندی یارانه ها در سیمای جمهوری اسلامی حاضر می شود، در این برنامه زنده تلویزیونی، گفت: “مردم با طرح آشنا هستند و من نمی‌خواهم مفصل توضیح دهم”.
او، در ادامه با بیان اینکه رقم 81 هزار تومان یارانه واریزی برای دوماه و به صورت علی الحساب است، از مردم خواست “حداقل 6 ماه تقاضای خرید نداشته باشند و هر بار دیدند کالایی گران شده، یک هفته آن را نخرند تا دولت قیمت را کنترل کند”.

وی همچنین گفت: “مردم هر جا دیدند جوی درست شده است، خرید نکنند. مردم اطلاع دهند، ما بلافاصله جایگزین می‌کنیم؛ برخوردی می‌کنیم که مردم متوجه می‌شوند کار درست است. مواد مهم و مورد نیاز مردم را که معمولا بر زندگی مردم اثرگذار است، به اندازه کافی ذخیره کرده‌ایم؛ کالا هم به اندازه کافی و به اندازه دو تا سه سال مصرف در کشور وجود دارد و واردات و تولید در حال انجام شدن است”.

وی بار دیگر تحریم های سنگین اقتصادی غرب بر ضد ایران را نیز “کاغذپاره” دانست و گفت: “اساسا در ایران کسی به این موضوع اهمیتی نمی دهد”.

 

لباس شخصی ها و نظامیان در خیابان

با این حال، از همان روز نیروهای نظامی و امنیتی در خیابان های تهران مستقر شده و شاهدان عینی در گفت و گوبا روز و برخی سایت های دیگر از انتقال تجهیزات ویژه اطفاء حریق به نزدیکی پمپ های بنزین، استقرار نیروهای پلیس با لباس مخصوص در ایستگاه های مترو و نیز مانور موتورسواران لباس شخصی و گاردهای سرکوب در تمامی محورهای اصلی مناطق 22 گانه تهران خبر داده اند.

سایت خبرنگاران سبز در همین زمینه نوشته است: “از صبح شنبه، شهر تهران در زیر سنگین‌ترین حضور نیروی انتظامی و لباس شخصی‌ها قرار گرفته است و متوقف کردن خودروها و بازدید سرنشینان و مدارک آنها و همچنین زیر و رو کردن وسایل خودرو، ترافیک سنگین تهران را بیش از پیش سنگین نموده است”.

حضور مجدد یگان های پلیس و لباس شخصی در پایتخت در شرایطی آغاز شده که دولت همچنان مراحل ابتدایی اجرای هدفمندسازی را با بی نظمی به پیش می برد و هنوز سرنوشت واریز یارانه ها به حساب های بانکی معلوم نیست؛ این در حالیست که از هم اکنون شوک تورمی ناشی از اعلام آغاز طرح به افزایش دستکم ۳۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی منجر شده است.
سایت خبرآنلاین، در همین ارتباط روز گذشته از افزایش بهای اجاره مسکن در تهران خبر داده تا  روشن شود که حلقه تورم کالاهای اساسی تکمیل  شده است.

خبرآنلاین می نویسد: “مالکان بهای اجاره ملک خود را کاهش نمی‌دهند، آنها معتقدند با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بهای مسکن افزایش خواهد یافت و به همین دلیل اجاره ملک خود را بالاتر اعلام می‌کنند و حتی حاضرند ملک خود را خالی نگه دارند تا وضعیت مشخص شده و به اصطلاح ملک خود را به قیمت اجاره دهند. این بی میلی مالکان برای کاهش ندادن بهای اجاره ملک و اعتقاد به گرانی مسکن در آینده‌ای نه چندان دور، جو روانی را بر بازار حاکم کرده است که تنها به گرانی گرایش دارد”.

 

افزایش قیمت ها

نگرانی شهروندان از افزایش ناگهانی قیمت کالاها که با سخنان محمود احمدی نژاد تشدید شده است، موجب شد تا روزنامه کلمه در گزارشی با عنوان “مردم فتنه گرنیستند، نگرانند!” به انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت و نیز برقراری حکومت نظامی در شهر بپردازد.

روزنامه کلمه نوشته است: “به جای پاسخ دادن به سئوالات مردم، عده ای به تمهیدات امنیتی و تشدید جو پلیسی برای کنترل تبعات اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و اعتراضات آتی آن دست زده اند… این در حالی است که مردم از افزایش نرخ تورم نگران هستند و روز به روز قیمت کالاهای اساسی مردم چون گوشت و برنج و روغن افزایش می یابد. زمانی در روزنامه ها با تیتر بزرگ طرح هدفمند کردن یارانه ها یک جراحی بزرگ خوانده شده بود، به نظر می رسد در این طراحی باید توانایی بیمار سنجیده می شود و سپس جراحی انجام می شود. اگر این کار بدون مراقبت کافی انجام شود، بیمار در معرض خطر قرار می گیرد و حتی ممکن است جان سالم بدر نبرد”.

علاوه بر این،  روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله ای از “امنیتی کردن طرح هدفمندسازی” انتقاد کرده و نوشته است: “آنچه در هفته‌های اخیر در زمینه تبلیغات بر ضد هدفمندسازی از زبان بعضی مسئولان اجرائی شنیده شده، قدری فراتر از تبلیغات است بطوری که در افکار عمومی شائبه نوعی تلاش برای سیاسی کردن موضوع و حتی امنیتی کردن آن مطرح شده است”.

جمهوری اسلامی با اشاره به بی کفایتی دولت در اجرای طرح می افزاید: “واقعیت این است که اجرای طرحی که مورد وفاق همه‌ صاحبنظران و همه جناح‌های سیاسی است و کلیه دستگاه‌های وابسته به قوای سه گانه و امکانات متعلق به نظام را با خود دارد، نه دچار مشکل امنیتی است و نه هیچ مشکل دیگری که بتواند اخلالی در روند اجرائی آن پدید آورد. به همین دلیل، آنچه ممکن است از این قبیل اظهارات برداشت شود، نوعی ضعف در اجرای طرح و یا بی اعتمادی به مردم است. اینها اموری هستند که مسئولان اجرائی به ویژه دست اندرکاران اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باید با رفتارها و گفتارهای متقن و منطقی خود و با اعتماد به نفس بالائی که در هنگام سخن گفتن درباره این طرح نشان می‌دهند از القاء آنها پرهیز نمایند و حتی عکس آنرا به افکار عمومی بفهمانند”.

استاندار تهران نیز در گفت و گو با ایسنا، از “اتخاذ تدابیر لازم جهت مقابله با بحران” سخن گفته و افزوده است: “تدابیر لازم در راستای برخی احتمالات پس از اجرایی شدن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها همچون کمبود اقلام در سطح بازار، گران فروشی و مقابله با جنگ روانی در این زمینه را در نظر گرفته‌ایم، لذا هیچ جای نگرانی وجود ندارد”.

 او افزوده است:” هدفمند کردن یارانه‌ها اجرای عدالت است و اجرای عدالت هم همیشه مخالف دارد و برای همه شیرین نیست و کسانی که منافع‌شان به خطر می‌افتد و دچار زیان و ضرر می‌شوند، معمولا در برابر اجرای عدالت مقاومت می‌کنند. این در حالیست که متناسب با پیش‌بینی‌هایی که برای این گونه موارد صورت گرفته، فکر نمی‌کنم افرادی که بخواهند از این فضا به صورت غیراصولی سوء استفاده کنند، توفیق یابند”.

علاوه بر تدابیر گسترده امنیتی در سطح شهر تهران،  دولت مسئولان حراست ادارات و مراکز دولتی را در یک همایش توجیهی برای گزارش هرگونه نارضایتی در میان کارمندان “توجیه” کرده است.

بنا به گزارش خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی و نظامی، مدیرکل حراست استانداری تهران دیروز گفته است: “مسئولان حراست‌‌ ادارات کل و سازمان‌های استان تهران در همایش یک روزه تخصصی و توجیهی با وظایف خود در طرح هدفمند‌ی یارانه‌ها آشنا شدند”.

محمدحسین اسماعیلی‌ افزوده: “با توجه به اینکه دستگاه‌های اجرایی استان مجریان طرح هدفمندسازی یارانه‌ها در استان تهران هستند‌، حراست‌های این سازمان‌ها نیز برای اجرای موفقیت‌آمیز طرح ‌وظایفی برعهده دارند که در این همایش به تشریح وظایف آنان پرداخته شد”.

گفتنی اینکه در کنار این اقدامات، سرعت اینترنت در کشور نیز بار دیگر کاهش یافته که یادآور روزهای پس از انتخابات دهم است.