وعده سخت‌ترین مجازات بدون برگزاری دادگاه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» اتهام فعالان اینترنتی دستگیر شده: همکاری با ضد انقلاب

با گذشت یک ماه از بازداشت فعالان سایبری توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در کرمان، رییس کل دادگستری این استان، اتهام بازداشت شدگان را انجام “پروژه‌ها و طرح‌های ضد انقلاب خارج‌نشین” عنوان کرد و مدعی همکاری آنها با بی‌بی‌سی فارسی و وبسایت ندای سبز آزادی شد.

حنیف مزروعی، عضو شورای سردبیری ندای سبز آزادی در گفت‌وگو با روز، منکر هرگونه همکاری با بازداشت شدگان شد و تاکید کرد که این وبسایت اساسا هیچ همکاری در داخل کشور ندارد. بی‌بی‌سی فارسی هم پیش از این بارها تاکید کرده که در ایران خبرنگار و همکار ندارد و صادق صبا، رییس بخش فارسی بی‌بی‌سی در مصاحبه با روز توضیح داده بود که اساسا امکان هیچ‌گونه همکاری غیرعلنی و مخفیانه‌ای با فردی در داخل کشور را ندارند.

 

طرح اتهامات از سوی دادگستری کرمان

علی توکلی، رییس کل دادگستری استان کرمان روز دوشنبه ۱۶ دی ماه درباره “ فعالان سایبری معاند” دستگیر شده چنین توضیح داد: “این باند با ظاهری موجه و فعالیت به ظاهر قانونی، تعدادی از پروژه‌ها و طرح‌های ضد انقلاب خارج‌نشین به ویژه بی‌بی‌سی فارسی را انجام و از جمله پس از فتنه ۸۸، سایت ندای سبز آزادی برای سران فتنه توسط همین گروه طراحی و راه‌اندازی شد.”

او همچنین مدعی شد که این گروه از لندن تحت عنوان کمک به انجمن‌های خیریه و با چند واسطه، کمک مالی ‌گرفته و مدیر گروه “با هزینه سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس” به چند کشور سفر کرده است.

سخنان رییس کل دادگستری مبتنی بر اعترافات دستگیر شدگان بوده. آنها به گفته او اعتراف کرده‌اند موظف بودند “در هر تنش اجتماعی سوار بر موج، القائات و شبهه های خود را در جامعه منتشر کنند”.

این مقام قضایی، پیش از برگزاری هرگونه محاکمه‌ای، این افراد را به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و اقدام علیه نظام”، مستحق “سخت‌ترین مجازات” دانسته است.

توکلی معتقد است: “دشمن اکنون سبک زندگی را نشانه گرفته است و با القای تجمل گرایی و میل به مادیات، مردم را از روح معنوی و اسلامی جدا کرده است.”

 

اطلاعات سپاه و دستگیری فعالان اینترنتی

دستگیری فعالان اینترنتی در استان کرمان با اطلاعیه وبسایت “نارنجی” در روز ۱۲ آذر ماه رسانه‌ای شد. این وبسایت که به طور تخصصی در حوزه اطلاع رسانی تکنولوژی و آی تی فعالیت می‌کرد در آن روز نوشت: “بنا به دلایل نامعلوم بعضی از نویسندگان و اعضای فنی تیم نارنجی به نام‌های علی اصغر هنرمند، عباس واحدی، علیرضا وزیری، نسیم نیک‌مهر، ملیحه نخعی، محمدحسین موسی زاده و سارا سجادپور توسط سپاه دستگیر شده اند و فعلا از محل آنها اطلاعی نداریم. تا زمان حصول اطمینان از این دوستان، آپدیت نارنجی را به حالت تعلیق در می آوریم. انشالله اگر عمری بود اخبار تکمیلی را به اطلاع می رسانیم”. این اطلاعیه ساعاتی بعد از روی وبسایت حذف شد.

“نارنجی” که از سال ۸۶ فعالیت خود را آغاز کرده، در سال ۸۹ برنده عنوان بهترین سایت اطلاع‌رسانی در سومین جشنواره آنلاین وبسایت‌های ایران شد و در سال ۹۱ جایزه بهترین وبلاگ فارسی از نگاه دویچه‌وله را کسب کرد. این وبسایت در داخل ایران تاسیس شده و مجوز قانونی برای فعالیت داشت و اعضای تحریریه و بخش فنی آن در کرمان حضور داشتند.

یک روز بعد معاون دادستان کرمان از دستگیری ۱۶ نفر در این شهر به اتهام طراحی وبسایت برای “سایت‌های آموزشی شهروند خبرنگار به سفارش شبکه‌های خبری غربی” و “همکاری با شبکه‌های بیگانه” خبر داد. احمد قربانی، سفارش گرفتن از “ضد انقلاب خارج‌نشین” و طراحی “سایت‌های اصلی ضد نظام مقدس اسلامی و سایت‌های مرتبط با فتنه ۸۸” را از دیگر اتهامات این “باند” دانست و مدعی شد که دستگیر شدگان خط و مشی اصلی خود را از افراد فراری خارج‌نشین می‌گرفتند.

چندی بعد، سپاه کرمان با صدور اطلاعیه‌ای خبر داد که “نیروهای سایبری اطلاعات سپاه ثارالله استان کرمان”، 9 سایت و پایگاه اینترنتی را هک کرده‌اند. در این اطلاعیه آمده بود “این پایگاه‌های معاند که با هزینه میلیونی و حمایت فتنه‌گران داخلی طراحی شده بودند، به طور کامل از دسترس خارج شدند”.

ندای سبز آزادی، سبزنامه، سیزپروکسی، نوروز، استان‌بان، سی‌میل، نوگام، ایران آپی‌نیون و دگرواژه وبسایت‌های هک شده بودند.

شبکه استانی کرمان هم تصاویری نه چندان واضح از دستگیرشدگان، با دست بسته و رو به دیوار پخش کرد و آنها را مرتبط با “شبکه‌های جاسوسی” و “رسانه‌های استکباری” معرفی کرد.

 

ندای سبز آزادی: تکذیب می‌کنیم

حنیف مزروعی، عضو شورای سردبیری ندای سبز آزادی در گفت‌وگو با روز، ادعای رییس دادگستری کرمان مبنی بر طراحی و راه‌اندازی این وبسایت توسط گروهی در داخل کشور را تکذیب و تاکید می‌کند: “ندای سبز آزادی هیچ همکاری در داخل کشور ندارد.”

او به تجربه شخصی خود از دوران بازداشت در سال ۸۳ و در پرونده موسوم به “سایت‌های اینترنتی” اشاره می‌کند. به گفته مزروعی، نیروهای امنیتی همواره سعی کرده‌اند روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای را به خارج از کشور مرتبط کنند: “یکی از عوامل فنی را مجبور کرده بودند تا با برادرش در آمریکا تماس بگیرد و او هارد سرور وبسایت‌های «رویداد» و «امروز» را از شرکتی که خدمات داده بود، بگیرد و برای عواملی که ما را دستگیر کرده بودند بفرستد. اما حتی دانش و توان این را نداشتند که از آن استفاده کنند و از ما می‌خواستند تا راهش بیندازیم.”

حنیف مزروعی معتقد است که ممکن است با اجبار، دستگیر شدگان را وادار به مشارکت در حمله سایبری به ۹ وبسایت کرده باشند.

وبسایت ندای سبز آزادی هم در اطلاعیه‌ای عنوان کرده است که “اشاره رئیس کل دادگستری استان کرمان به اعتراف های اخذ شده، نگرانی درباره وضیت بازداشت شدگان را افزایش می‌دهد. تجربه ثابت کرده که اعترافات این چنینی تحت شکنجه و رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی اخذ می شود و به لحاظ حقوقی فاقد ارزش است.”

در آخرین نمونه دستگیری گسترده روزنامه‌نگاران که در اسفند ماه سال گذشته و توسط وزارت اطلاعات دولت احمدی نژاد صورت گرفت، دستگیرشدگان را در خدمت عملیات روانی سازمان جاسوسی دولت انگلیس معرفی کردند. در اطلاعیه وزارت اطلاعات هم نام چند رسانه فارسی خارج از ایران به عنوان طرف‌های همکار این روزنامه‌نگاران ذکر شده بود که مدیران و دست‌اندرکارانشان در مصاحبه با روز این ادعا را تکذیب کردند.

همکاری با بی‌بی‌سی فارسی در سال ۹۰ هم مستمسک دستگیری چند روزنامه‌نگار دیگر بود که وزارت اطلاعات به آن نام “چشم روباه” داد. اما صادق صبا، رییس بخش فارسی بی‌بی‌سی در مصاحبه با روز تاکید کرد: “بی‌بی‌سی فارسی هیچ همکاری در داخل ایران ندارد.” او توضیح داد که روش استخدام در بی‌بی‌سی و نحوه همکاری با افراد “کاملا روشن و شفاف و مطابق با قوانین استخدامی بریتانیا” بوده و هیچ‌گونه همکاری غیرعلنی و مخفیانه‌ای با هیچ فرد یا افرادی وجود ندارد.