لغو عزاداری از ترس اعتراض عمومی

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از وحشت دولت از ناارامی های رمضان

توماس اردبرینک

مقامات ایران مناسبت‌های مذهبی شیعه را در ماه مقدس رمضان لغو یا مختصر کرده‌اند که این موضوع ترس از استفاده مخالفان از آنها به منظور اعتراض را نشان می‌دهد.

به گفته اداره روابط عمومی مرقد امام خمینی، مراسم بزرگی که قرار بود آخر هفته آینده در مصلی بنیانگذار جمهوری اسلامی آیت‌الله روح‌الله خمینی برگزار شود به «دلیل پاره ای از مشکلات» لغو شد.

روزنامه منتقد دولت، اعتماد، روز یکشنبه گزارش داد که سخنرانی معمول رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای که در پایان ماه رمضان انجام می‌گیرد از یک مکان بزرگ به فضای کوچکتری منتقل شده است.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، در قم، مرکز مذهبی کشور، به بسیاری از روحانیون مشهور که به آرامی از مخالفان حمایت می‌کنند گفته شده‌ است که حق سخنرانی در روز چهارشنبه در مهمترین آرامگاه شهر را ندارند.

با وجود آنکه از ماه ژوئیه تظاهرات بزرگی رخ نداده است، لغواین مراسم و تغییر مکان‌ها نشان می‌دهد که رهبران ایران هنوز از اعتراضات نامزدهای شکست خورده ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هراس دارند.

این دو تن و حامیانشان می‌گویند پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات 22 خرداد تقلبی بوده است که این ادعا را دولت رد می‌کند. اعتراضات ماه ژوئن و ژوئیه به سختی دولت را تکان داد اما سرکوب شدید تظاهرات، خیابان ها را تقریبا طی بیش از یک ماه گذشته آرام نگاه داشته است.

موسوی در بیانیه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرده است از حامیان خود خواسته است که با «متقلبان» مبارزه کنند و کروبی خواستار تظاهرات ایرانیان در روز 18 سپتامبر (27 شهریور) که تظاهرات علیه اسرائیل صورت می‌گیرد شده است.

به گزارش روزنامه سرمایه وی گفته است: «در روز قدس شما بار دیگر قدرت مردم را می‌بینید و متوجه می‌شوید مردم از کدام طرف حمایت می‌کنند.»

رئیس‌جمهور پیشین محمد خاتمی از حامیان موسوی قرار بود در مراسم مذهبی که از روز چهارشنبه آغاز می‌شود در مرقد امام سخنرانی کند اما وی از انجام این کار منع شده است. به گزارش روزنامه اعتماد میلیون‌ها نفر قرار است در این راهپیمایی شرکت کنند. این مراسم سالانه توسط حسن خمینی نوه روحانی 37 ساله امام خمینی که از موسوی حمایت می‌کند برگزار می‌شود. او متولی رسمی آرامگاه است.

حامیان احمدی‌نژاد در میان سپاه پاسداران، امامان جمعه و قانونگذاران تندرو به تکرار خواسته خود مبنی بر دستگیری موسوی، کروبی و خاتمی پرداخته اند. می‌گویند آنها رهبری نقشه‌های با پشتیبانی کشورهای خارجی را برای سرنگونی دولت بر عهده داشته‌اند.

روز چهارشنبه در مستقیم‌ترین حمله  به خاتمی تا امروز، فرمانده سپاه پاسداران، محمدعلی جعفری رئیس‌جمهور پیشین را متهم به سازماندهی اعتراضات کرده و گفته است که آنها رهبری ایران آیت‌الله خامنه‌ای را مورد هدف داشته‌اند. جعفری گفته‌ است که سخنانش بر پایه یک مکالمه تلفنی خاتمی است که «اگر ما برنده شویم به رژیمی با رهبری ضعیف یا بدون رهبری دست پیدا می‌کنیم.» همچنین جعفری گفته است که نیروهای او اطلاعاتی در مورد یک نقشه شش ماه قبل از انتخابات داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری مجلس که وابسته به جناح حامی خاتمی است، روز یکشنبه خاتمی متقابلا حمله کرد و گفت: «ما علیه آنانی هستیم که به نام مقابله با لیبرالیسم غربی سعی در مجبور کردن مردم به راه ترجیحی خود با روش‌های فاشیستی و ایده‌های توتالیتری دارند. من به تمام حامیان سیستم هشدار می‌دهد که اعتماد عمومی را پیش از اینکه تمام فرصت‌ها به کلی از دست برود دوباره جلب کنند.»

منبع: واشنگتن پست، 7 سپتامبر 2009