احمدی نژاد و باز کردن حلقه الجزایر

نویسنده

رییس جمهور احمدی نژاد روزهای شش و هفت اوت اولین سفر خود را به الجزایر انجام می دهد. روابط اقتصادی دوجانبه، وضعیت خاورنزدیک و همکاری در زمینه مبارزه علیه تروریسم، از مواردی هستند که در این سفر موضوع بحث دو رییس جمهور را تشکیل می دهند؛ موضوعاتی که برای هر دو طرف از اهمیت خاصی برخوردار است.

اولین دیدار محمود احمدی نژاد از الجزایر به این هدف انجام می شود تا روابط دو کشور مجدداً بهتر شود. رییس جمهور ایران در ماه ژانویه بنا به دلایل داخلی سفر کوتاه خود به الجزیره را لغو کرد.

این دو کشور در اوایل سال 2000 تصمیم گرفتند تا روابط خود را پس از سال ها به حال عادی بازگردانند. محمد خاتمی، رییس جمهور اصلاح طلب پیشین، در سال 2004 در پاسخ به دیدار رییس جمهور عبدالعزیر بوتفلیقه به الجزایر سفر کرد.

این دیدار در آن زمان روابط دو کشور را به حال عادی بازگرداند. در حقیقت، مقامات الجزایر دولت ایران را در سال های 1990 به حمایت از گروه های اسلام گرا محکوم کردند و این مسأله ای است که تهران همواره آن را تکذیب کرده و از سوی دیگر از اقدام دولت الجزیره مبنی بر سرکوب اسلام گرایان نیز محکوم کرد.

در اوایل سالهای 90، دولت الجزیره تهران را به حمایت از تروریسم اسلامی و قطع روابط دیپلماتیک متهم کرد. امروز رییس جمهور ایران به مطبوعات الجزایری اعلام کرده که “ کشورش هرگونه شیوه تروریستی را تحت هر نام یا انگیزه ای رد می کند”. به دنبال ازسرگیری روابط دیپلماتیک در اواخر سال 2000، سران این دو کشور به طور مرتب درخصوص موضوعات متفاوت با یکدیگر به توافق می رسند. در آن زمان رؤسای جمهور دو کشور، خاتمی و بوتفلیقه دیدارهای متعددی با یکدیگر داشتند، ولی این اولین دیدار رییس جمهور احمدی نژاد با همتای الجزایری خود است.

ازطرف دیگر، ایران روی حمایت الجزایر از برنامه هسته ای اش حساب می کند. دو کشور همچنین خواستار گسترش همکاری های اقتصادی هستند. در واقع، ایران که سالانه 1 میلیون خودرو تولید می کند، به بازار اتومبیل الجزایر و همچنین ساخت مسکن در این کشور علاقه مند شده.

درحال حاضر شرایط به گونه ای است که ایران برای مقابله فشارهای اعمال شده در پرونده هسته ای و حمایت امریکا از کشورهای حوزه خلیج فارس در جستجوی پایگاه بیش تر در میان اعراب علاقه مندست که روابط خود را با الجزایر استحکام بخشد. باز کردن این حلقه تنگ، هدف استراتژیک ایران از این سفر است.

به هرحال، الجزیره و تهران از نظر به دست آوردن انرژی صلح آمیز هسته ای و حمایت از جنبش های فلسطینی با یکدیگر توافق نظر دارند، ولی در خصوص تأسیس یک سازمان اپک در زمینه گاز که ایرانی ها نسبت به آن بسیار مصر هستند، از عقاید یکسانی برخوردار نیستند. این موضوعات، از جمله نقش ایران در حل و فصل جنگ عراق، در بطن نشست های سیاسی رؤسای جمهور احمدی نژاد و بوتفلیقه خواهد بود و در صورت بهبود روابط دوجانبه ایران و الجزایر، می توان اذعان داشت که دیدار احمدی نژاد در سه زمینه به این روابط استحکام بیشتری خواهد بخشید: گشایش یک بانک ایرانی، امضای قرارداد هوایی بین الجزایر و ایران و ساخت اتومبیل و مسکن.

منبع: رادیو بین المللی فرانسه، 6 اوت 2007

مترجم: علی جواهری