پدر خامنه‌ای در گنجینه مفاخر ثبت شد

نویسنده
نیما فرح آبادی

» با رونمایی از سند سجلی

پدر سیدعلی خامنه ای به عنوان یکی از “مفاخر دینی و علمای برجسته” آذربایجان، معرفی شد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود به زودی برای “معرفی هویت شناسنامه‌ای مفاخر دینی و علمای برجسته آذربایجان سند سجلی پدر مقام معظم رهبری در تبریز رونمایی خواهد شد.”

به گفته علی جعفری آذر، رونمایی از اوراق شناسایی پدر رهبر جمهوری اسلامی با حضور آیت الله مجتهدشبستری، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی انجام خواهد شد.

مدیرکل ثبت احوال آذربایجان شرقی از پدر علی خامنه ای به عنوان “مرحوم آیت‌الله سیدجواد حسینی‌خامنه‌ای، پدر معظم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی” نام برد.

او گفت که این اقدام در راستای تحقق یکی از برنامه‌های سازمان ثبت احوال تحت عنوان “گنجینه مفاخر و مشاهیر” صورت می‌گیرد.

 

فامیل میرحسین موسوی

سید جواد خامنه ای که پدر آیت الله سید علی خامنه ای رهبر کنونی جمهوری اسلامی و دیگر برادرانش (محمد، هادی و حسن) است در زمان ریاست جمهوری دومین پسرش یعنی در نیمه تیر سال ۱۳۶۵ در سن ۹۲ سالگی درگذشت و در حرم امام رضا در مشهد به خاک سپرده شد.

جواد خامنه ای روحانی ترک زبانی بود که مشهد را برای زندگی برگزیده بود و امام جماعت مسجد ترک ها بود. جواد خامنه‌ای اگرچه مخالف نحوه برخورد شاه با روحانیون بود، اما از فعالیت سیاسی پرهیز می‌کرد و نشست و برخاست پسرش با سیاسیون و روشنفکران را تایید نمی کرد. عمه جواد خامنه‌ای، همسر محمد خیابانی، روحانی مبارز دوره مشروطه بود.

میراسماعیل موسوی، پدر میرحسین موسوی که سال گذشته درگذشت، پسرعمه سید جواد خامنه ای بود.

آیت الله خامنه ای در سال ۱۳۸۵ به عیادت این پسر عمه پدرش در بوذرجمهری تهران رفت و از قضا، میرحسین موسوی همان زمان در خانه پدرش حضور داشت که تصاویر این دیدار در رقابت های انتخاباتی سال ۸۸ از سوی ستاد میرحسین موسوی مورد استفاده قرار گرفت.

 

روحانی ساده زیست

در کتاب جنجالی “شرح اسم” که بخشی از زندگی نامه علی خامنه ای را به رشته تحریر در اورده است، تصریح شده که پدر رهبر جمهوری اسلامی اهل فعالیت های سیاسی در مخالفت با سلطنت پهلوی نبود.

بر اساس این کتاب، سید جواد خامنه ای را نمی توان مرد سیاست و مبارزه به مفهومی که امروز تصور می شود نامید. وی پا به این عرصه نگذاشت و ادعای آن را هم بر زبان نراند.

در این کتاب همچنین به برخی از همکاری های پدر خامنه ای با ساواک، سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوران پهلوی نیز اشاره شده است.اما پس از ورود پسران سید جواد خامنه ای به صحنه مبارزه با حکومت پهلوی، خانواده خامنه ای در مشهد تحت مراقبت و گاه فشار قرار گرفت. گاه سه پسر او پشت میله ها به سر می بردند. در نیمه دهه چهل رفت و آمد اجباری سید علی خامنه ای به شهربانی و ساواک فزونی گرفت. از این رو از دی ماه سال ۱۳۴۵ ساواک به دنبال تهیه “بیوگرافی ملصق به عکس” آیت الله سید جواد خامنه‌ای بود و از شهربانی خراسان خواست تا این کار را انجام دهد.

مامور شهربانی پس از مراجعه به حاج سید جواد دست او را بوسیده و از او می‌خواهد با دو قطعه عکس به اطلاعات شهربانی بیاید. اما پاسخی که دریافت می‌کند این است: مرا با شهربانی کاری نیست، من با شهربانی سر و کاری ندارم.

این درخواست ساواک تا حدود ۴ سال بعد به تعویق افتاد تا اینکه حاج سید جواد تهدید شد “در صورتی که از تنظیم بیوگرافی و تسلیم عکس خودداری کند قهرا برای وی عواقب ناراحت کننده‌ای دارد” تهدید‌ها موثر افتاد و سید جواد خامنه‌ای با بی‌حوصلگی به ۱۹ سئوال از ۲۲ سئوال برگه مشخصات در حد یک، دو یا سه کلمه پاسخ داد.

دوستان قدیمی و افرادی که به طور خانوادگی با فامیل خامنه ای رفت و آمد داشته اند چه در میان موافقان و چه در مخالفان حکومت، تأیید می کنند که سیدجواد خامنه ای، روحانی گوشه گیر، قناعت پیشه، ساده زیست و دور از سیاستی بوده است.

در خاطرات علی خامنه ای در همین کتاب شرح اسم، از احترام فوق العاده او به پدر به دفعات یاد شده است.

انتخاب سیدجواد خامنه ای به عنوان یکی از گنجینه های مفاخر آذربایجان در حالی صورت گرفته که از او هیچ تألیف، کتاب یا اثر علمی و دینی قابل ذکری به جای نمانده است.