دعوا به صحن علنی مجلس کشید

نویسنده
رژین یونسی

» درگیری به بهانه میتینگ حامیان دولت

بحث برگزاری همایشی که قرار است امروز پنج شنبه، ۲۹ فروردین ماه در استادیوم صدهزار نفری آزادی برگزار شود، کار مخالفان و موافقان دولت را در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه به درگیری لفظی و جدل رسانه‌ای کشاند.

مقدمه سخنان محمد قسیم عثمانی، نماینده بوکان که به عنوان آخرین سخنران مخالف رد شدن لایحه بودجه پشت تریبون رفته بود، باعث ایجاد تنش در صحن علنی مجلس شد؛ تنشی که به رسانه‌ها هم کشیده شد.

عثمانی، سخنان خود را با شعری آغاز کرده که حکایت از سفره‌های خالی مردم داشته است. روزنامه اعتماد در شماره دیروز خود نوشته است که همزمان با سخنان نماینده بوکان، مهدی کوچک‌زاده با فریادهای بی‌امان، همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نماینده بوکان در ابتدای سخنان خود در مخالفت با رد کلیات بودجه به “میتینگ تبلیغاتی دولت در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی” اشاره کرده و گفته: “پول این میتینگ‌های سیاسی‌‌ همان پول داروی بیمارانی است که پرداخت نشده و کسانی که از عدالت دم می‌زنند با پول بیت‌المال این میتینگ‌ها را برگزار می‌کنند.”

به دنبال این سخنان، مهدی کوچک‌زاده و روح‌الله حسینیان، از اصولگرایان حامی دولت، از عثمانی خواسته‌اند که “به جای جوسازی” صحبت‌های خود را مطرح کند.

در حین تنش لفظی نمایندگان در صحن علنی مجلس، لاریجانی خطاب به عثمانی گفته است: “مطالب خود را بیان کنید.”

اما خبرگزاری دولتی ایرنا، روز سه شنبه، ‌این گفته رئیس مجلس را “سکوت لاریجانی در مقابل معترضان” توصیف کرده است.

به گزارش ایرنا مهدی کوچک‌زاده، خطاب به لاریجانی رییس مجلس گفته که عثمانی مخالف کلیات است نه موافق آن و در موضوع نیز سخن نمی‌گوید.

نماینده بوکان پس از اعتراض کوچک‌زاده خطاب به وی گفته است: “شما هر جا به نفعتان است از فرمایشات رهبری استفاده می‌کنید و می‌گویید در بین صحبت‌های من سخن نگویید ولی هم اکنون خودتان این کار را انجام می‌دهید که صحیح نیست.”

دولت با وجود مخالفت بسیاری از مسئولان و نمایندگان مجلس در نظر دارد، امروز، پنج شنبه، ۲۹ فروردین ماه به بهانه تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، همایشی در استادیوم صدهزار نفری آزادی برگزار کند. مخالفان محمود احمدی‌نژاد اما با اعتراض نسبت به برگزاری این همایش، آن را یک “میتینگ انتخاباتی” خوانده‌اند.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی تهران، عوض حیدرپور، نماینده مجلس و آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید از جمله افراد و شخصیت‌هایی هستند که با برگزاری این همایش مخالفت کرده‌اند.

 

 نمایندگان بی‌غیرت‌اند!

اما تنش روز سه شنبه، ۲۷ فروردین در صحن مجلس به گزارش خبرگزاری‌های حکومتی آنجا شدت گرفته که محمد قسیم عثمانی لطیفه‌ای را در واکنش به مهدی کوچک‌زاده و روح الله حسینیان مطرح می‌کند.

عثمانی گفته بود: “برای اینکه فضا عوض شود من هم لطیفه‌ای بگویم. یکی از دوستان به من گفت آیا شما هم کاندیدای ریاست جمهوری می‌شوید که من گفتم بله. او گفت برای این کار باید شیعه ۱۲ امامی باشی. من هم در پاسخ به او گفتم اگر مشایی رجل سیاسی است خلیفه سوم نیز شیعه ۱۲ امامی است.”

به گزارش روزنامه اعتماد اگرچه عثمانی پس از این مزاح، سخنان خود درباره بودجه را مطرح کرد، اما خشم کوچک‌زاده و حسینیان و دیگر حامیان دولت در مجلس،رسایی و کریمی قدوسی همچنان ادامه داشت. آن‌ها با حضور در جایگاه هیات رییسه اعتراض خود به سخنان عثمانی را پیگیری می‌کردند.

این مزاح نماینده بوکان اگرچه انتقاد از احتمال کاندیداتوری اسفندیار رحیم مشایی برای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه محسوب می شود، اما در عین حال می تواند کنایه به شروط احراز صلاحیت نامزدی ریاست جمهوری هم باشد که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

در اصل ۱۱۵ قانون اساسی که به “شرایط رئیس جمهور” مربوط است، آمده: “رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی‏الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.”

طبق قانون اساسی “مذهب شیعه اثنی عشری” مذهب رسمی در جمهوری اسلامی است و بر این اساس پیروان سایر ادیان و مذاهب خود به خود از حق ورود به مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری محروم اند.

نمایندگان اهل سنت مجلس در آذر ماه سال ۹۰ در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در کنار سایر مشکلات مربوط به اهل سنت ایران، خواهان اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی شده بودند.

محمدقسیم عثمانی، نماینده سنی مذهب بوکان، اما در گفت‌وگو با روزنامه “اعتماد” در مورد احتمال ورودش به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گفته است: “ما را چه به کاندیداتوری. هدف من این بود که از این طریق هزینه رد صلاحیت آقای مشایی را که در این حد دارد برای او تبلیغات می‌کند برای نظام پایین بیاورم. راه کاهش هزینه رد صلاحیت آقای مشایی این است که ما سپر بلای نظام شویم که فردا نظیر آن فتنه‌یی که در سال ۸۸ بر اثر یک سری خودخواهی‌ها و منیت‌ها به وجود آمد را به خاطر رد صلاحیت آقای مشایی شاهد نباشیم.”

اعتماد نوشته است پس از پایان سخنان عثمانی، روح‌الله حسینیان که هنوز از این مثال خشمگین بود، با فریاد “بی‌غیرت‌ها” نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد.

روح الله حسینیان اما در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفته که او آن بخش از سخنان عثمانی که مشایی را به خلیفه سوم تشبیه کرده بود نشنیده است.

به گفته حسینیان او “فقط برای مقابله با سیاه‌نمایی” اعتراض کرده اما بعد که موضوع تشبیه مشایی به خلیفه سوم را شنیده، سکوت نمایندگان اهل سنت مجلس نسبت به این “توهین” برایش سئوال برانگیز بوده است.

این نماینده اصولگرا افزوده است: “تعصبی نسبت به مشایی و خلیفه سوم ندارم که بخواهم دفاع کنم گرچه مخالف هستم، اصلا مشایی که هست که از او بخواهم دفاع کنم؟ دولت آقای احمدی‌نژاد مگر چیزی باقی گذاشته که بخواهم دفاع کنم؟”