دعوت از ۲۵۰ هزار نفر برای رسیدن به ۱۰۰هزارنفر

نویسنده
نازنین کامدار

» "پروژه اغتشاش" در ورزشگاه آزادی؟

میتینگ دولتی ها امروز در حالی در ورزشگاه آزادی برگزار می شود که از یک سو نهادهای امنیتی با آن مخالف اند است و از سوی دیگر دولت در تنها واکنشی که نسبت به انتقادها و فشارها نشان داده، اعلام نامزدی مشایی در این مراسم را رد کرده و آن را “جوسازی” دانسته است.با این حال رسانه های داخلی از تماس های متعدد با روسای سازمان های مختلف جهت جلوگیری از اعزام سهمیه پرسنل شان به ورزشگاه خبر می دهند. در مقابل دولتی ها هم برای خنثی کردن این ترفند، بیش از ۲۵۰هزار نفر را به این جشن دعوت کرده اند تا در صورت انصراف برخی سازمان ها و افراد، کماکان ورزشگاه صدهزار نفری پر شود.

 بروز تشنج در این مراسم بارها از سوی مقامات انتظامی و چهره های سیاسی پیش بینی شده؛ موضعی که باعث برپایی ایست های بازرسی در سطح معابر منتهی به ورزشگاه، کاهش ناگهانی سرعت اینترنت، اختلال در شبکه تلفن همراه و نیز گشت هوایی هلی کوپترها بر فراز تهران شده است.
 در تازه ترین اطلاعات از این میتینگ که سایت فرارو آن را منتشر کرده آمده است: “در آخرین نشست کمیته برگزاری همایش آزادی و جریان انحرافی، بر ضرورت برگزاری قطعی مراسم در روز پنج شنبه تاکید شده است و بر این اساس مراسم مذکور از سوی دولت برگزار خواهد شد.بر پایه همین گزارش، تیم مذکور از ۲۵۰ هزار نفر برای حضور در این همایش دعوت و پیش بینی کرده است از این تعداد، ۱۵۰ هزار نفر در مراسم شرکت کنند. صد هزار نفر روی سکوهای آزادی، و تعداد ۵۰ هزار نفر نیز بر روی چمن مستقر خواهند شد”.
این سایت افزوده:“خبرهای رسیده اما حاکی است که روند انصراف از حضور در این مراسم شدت یافته و بسیاری با تاکید بر انتخاباتی بودن این همایش از حضور در آن منصرف شده اند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در سفر اخیر استانی دولت به سمنان هم، استقبال چندانی از دولت نشد و بر اساس شنیده ها مسئولی نیز در این خصوص عزل شده و شخص ملک زاده، مسئولیت مستقیم برگزاری همایش آزادی را بر عهده گرفته است”.
سایت رجا نیوز هم از احتمال وقوع درگیری در امروز خبر داده و نوشته: “پروژه اغتشاش و مظلوم نمایی در صورت کمبود جمعیت و یا هر اتفاق دیگری، یکی از برنامه های تدارک دیده شده برای همایش دولت است. در جلسه جریان انحرافی تصمیم گرفته شده است، تا عده ای در شکل و قالب نیروهای حزب الهی، برای این مراسم تدارک دیده شود، تا در صورت لزوم برنامه را به هم ریخته و پروژه مظلوم نمایی را به نفع دولت اجرا کنند. برای این منظور هم نیروهایی تدارک دیده شده اند تا درصدد به هم زدن مراسم برآمده و در نهایت میتینگ را به هم بریزند.تیمی هم به عنوان کمیته پشتیبانی مراسم، با حضور چهره های موثر در دولت تشکیل شده است. این تیم به لحاظ محتوایی و شکلی، پشتیبانی مراسم را بر عهده خواهند گرفت.برنامه احمدی نژاد برای حضور در این مراسم هم معلوم شده است. وی صبح ابتدا در مراسم روز ارتش سخنرانی می کند و بعد از ظهر در میتینگ آزادی حضور می یابد. وی در این مراسم سخنرانی کرده و بلافاصله بعد از آن، راهی ونزوئلا و مراسم تحلیف رییس جمهور جدید این کشور می شود.سهمیه در نظر گرفته شده برای پایتخت برای حضور در این مراسم، سی هزار نفر است و البته توصیه شده است هر کس هر تعداد جمعیت جدیدی که می تواند برای این مراسم، بیاورد، از این اقدام دریغ نکند. برای شهرهای دیگر نیز چنین توصیه ای انجام شده است.گفتنی است نحوه استقرار، وضعیت بهداشتی و امنیتی همچنان از موضوعات بحث برانگیز این مراسم است و هنوز برنامه های این بخش به صورت کامل تدارک دیده نشده است”.
در هین حال به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم که به اصفهان سفر کرده در جمع خبرنگاران بار دیگر خواستار لغو همایش امروز شده و گفته است: “هر زمان که کاندیداها مشخص شوند و صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان تایید شود براساس وظیفه امنیت مراسم‌ آنها را تامین می‌کنیم. توصیه ما این است که این عده تا آن زمان از ایجاد تنش در جامعه و برگزاری مراسم‌ها و میتینگ‌های فاقد مجوز قانونی پرهیز کنند”.
علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به فارس گفته است: “برگزاری مراسم تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی، با چنین حجم و برآورد هزینه ای، مسبوق به سابقه نیست و چنین روندی نه در دولت های گذشته دیده می شود و نه حتی در سالهای پیشین دولت فعلی. با توجه به اینکه کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد، برگزاری مراسم در محل تجمع بزرگی همچون استادیوم صدهزار نفری آزادی با بهانه تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی، این ذهنیت را در تمام جامعه ایجاد کرده که این اقدام، یک گردهمایی تبلیغاتی و انتخاباتی است. با توجه به اینکه از امکانات دولتی در مراسم مذکور استفاده میشود، این امر مغایرت قانونی دارد و یک تخلف آشکار به شمار می رود. با توجه به اینکه زمان قانونی تبلیغات انتخاباتی آغاز نشده، این تخلف قانونی برای رد صلاحیت کسانی که در این عرصه گام میگذارند، کافی است و ارگانهای نظارتی به خصوص شورای نگهبان باید نسبت به این مساله دقت لازم را داشته باشند”.
دولت اماگوشش به این تهدیدها بدهکار نیست و به نوشته سایت روزنامه ایران، مرتضی تمدن، استاندار تهران که شایعه برکناری اش به دلیل مخالفت با این مراسم منتشر شده بود، از “برگزاری قطعی” این میتینگ خبر داده و گفته است:“خبری از برکناری من نیست و روی صندلی استانداری نشسته ام. همچنین جشن بزرگ ستاد تسهیلات نوروزی قطعا برگزار می شود”.

وی افزوده است: “البته برخی از چهره ها و صاحب نظران اظهار نظرهایی کرده اند که محترم است ولی می خواهم بگویم که این جشن صرفاً برای تجلیل از عزیزانی است که در بخشهای مختلف در ستاد تسهیلات نوروزی فعالیت کرده اند. سال گذشته این جشن در هر استان برگزار می شد ولی امسال به دلیل پایان سال دولت دهم به صورت یکجا در استادیوم آزادی برگزار می شود. همچنین بر اساس وظیفه ذاتی استانداری تامین امنیت این مراسم بر عهده ماست”.
از سوی دیگر محمد شیخان، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهور در واکنش به “اعلام نامزدی مشایی” در این مراسم آن را تکذیب کرده و آنطور که خبرآنلاین گزارش داده گفته است: “اخبار منتشر شده مبنی بر اعلام کاندیداتوری مشایی در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی بی‌اساس و فاقد اعتبار است و شائبه انتخاباتی بودن این برنامه قویا تکذیب می شود. اینگونه خبرسازی‌ها هیچ گونه پایه و اساسی ندارد و باید آن را در ادامه حاشیه‌سازی‌های کاذب علیه دولت دانست”.