خیز نظام برای غنی سازی بالای ۵۰ درصد

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با تهدید مجدد اسرائیل به حمله یکجانبه

در حالی که رئیس سازمان اتمی از احتمال غنی سازی بالاتر از ۵۰درصد خبر داده ، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل تهدید کرده است که این کشور قدرت حمله یکجانبه به اهداف هسته ای جمهوری اسلامی را دارد. همزمان معاون مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در گفتگوهای اتمی تلویحا گفته پایین بودن سطح نمایندگان گروه ۱+۵ باعث شکست مذاکرات اخیر در قزاقستان شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی در دانشگاه صنعتی شریف تهران تلویحا از احتمال پیشروی نظام به سمت غنی سازی بالا تر از ۲۰ درصد خبر داده است. حسن عباسی دوانی گفته است اگر نیاز به حضور در “زیر دریا” باشد تهران این کار را انجام خواهد داد. به گفته وی “اگر محققان ما نیاز به حضور بیشتر در زیر دریا داشته باشند باید موتور‌های کوچکی بسازیم که برای ساخت آن سوخت ۴۵ تا ۵۶ درصد غنی‌سازی شده نیاز است.”

بهار سال گذشته مقامات نظامی جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند که تهران در مرحله آغازین تولید زیردریایی هسته ای قرار دارد. امیر عباس زمانی ، معاون فنی نیروی دریایی ارتش خرداد سال 91 گفته بود: “زمانی که ما صاحب فناوری‌های صلح آمیز هسته‌ای هستیم پس می‌توانیم ساخت سامانه رانش زیردریایی اتمی را هم در دستور کار قرار بدهیم. الان در مراحل اولیه ساخت زیردریایی های اتمی قرار داریم. با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه مرتبط با آن پیدا خواهیم کرد، امیدوارم در آینده شاهد بکارگیری نسل زیردریایی‌های اتمی در نیروی دریایی ارتش باشیم.”

احتمال غنی سازی اورانیوم در سطحی بالا‌تر از ۵۰ درصد در حالی مطرح می‌شود که غرب همین حالا به خاطر اصرار جمهوری اسلامی بر ادامه غنی سازی اورانیوم در سطح ۲۰ درصد، شدید‌ترین تحریم‌های سی سال اخیر را علیه کشور وضع کرده است.

عباسی دوانی که بار‌ها در اظهارات خود تاکید کرده تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد ممکن نخواهد بود، در موضع جدید خود با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارشی مبنی بر غنی‌سازی ۵۰ درصدی ایران نداده گفته است: “فقط یک گزارش ۲۷ درصدی بوده که آن هم گاهی ممکن است در راه‌اندازی ماشین‌ها خطای اپراتوری وجود داشته باشد که ما برای آژانس توضیح دادیم و قابل قبول بود”.

گمانه زنی‌ها در خصوص احتمال حرکت تهران به سوی غنی سازی بالای ۵۰ درصد در شرایطی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر یوکیو آمانو مدیر کل آژانس هشدار هم داده که جمهوری اسلامی احتمالا مخفیانه در حال ساخت بمب هسته‌ای است.

 اورانیوم برای استفاده در کلاهک اتمی باید تا حدود ۹۰ درصد غنی شود، برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد برای ساخت یک کلاهک اتم، نیاز به غنی سازی ۲۲۵ کیلوگرم اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصد است.

 

اسرائیل: قدرت داریم به تنهایی حمله کنیم

اسرائیل گفته است هر موقع برنامه اتمی تهران از “خط قرمز” عبور کند، به آن واکنش نظامی نشان خواهد داد. پیش از این اوایل تابستان، سال ۲۰۱۳ به عنوان خط قرمز جدید درنظر گرفته شده بود اما اقدام تازه جمهوری اسلامی در تبدیل بخشی از ذخایر اورانیوم به میله سوختی ممکن است این زمان را باز هم به عقب بیندازد.

علی رغم این ها دو روز پیش بنی گانتز، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل مدعی شد که این کشور توان حمله به هر یک از اهداف هسته‌ای جمهوری اسلامی را دارد.

بنی گانتز در اسرائیل به عنوان فرمانده ای شناخته می شود که به اندازه سیاستمدارانی چون بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ، علاقه مند به حمله نظامی یکجانبه به سایت های اتمی ایران نیست. با این حال وی گفته است که ارتش اسرائیل این قدرت را دارد که به تنهایی به اهداف اتمی نظام یورش بیاورد.

بالاترین مقام نظامی اسرائیل می گوید: “ارتش و نیروی هوایی آن می توانند به هر یک از سایت های هسته ای ایران حمله کنند و نیازی به همراهی خارجی ها هم ندارند و اگر اسرائیل درنهایت تنها بماند، خود قادر به این کار هست.”

تنش ها بر سر برنامه اتمی تهران پس از آن بالا گرفت که مذاکرات اتمی دو هفته پیش میان دیپلمات های تهران و قدرت های جهانی ۱+۵سرانجامی جز ناکامی مجدد پیدا نکرد.

 

باقری: نمایندگان غرب تصمیم گیر نبودند

اوایل این هفته علی باقری ، معاون سعید جلیلی، در مذاکرات آلماتی 2 با اشاره به گفتگوهای اخیر دلایل ناکامی دو طرف را “تصمیم گیر نبودن” مذاکره کنندگان طرف غربی دانسته است. به گفته وی “علت اصلی عدم اختیارات لازم نمایندگان ۱+۵ بود. آنها تصمیم‌گیر نبودند و با توجه به اینکه وارد مذاکرات جدی می‌شویم، نمایندگان ۱+۵باید در سطحی باشند که تصمیم‌گیری کنند و نه منتقل کننده پیام مقامات خود باشند.” این در حالیست که تصمیم گیرنده نهایی در مورد پرونده اتمی جمهوری اسلامی، ایت الله خامنه ایست؛کسی که تاکنون دوبارتصمیم گیری مذاکره کنندگان خود در جلسات اتمی را نفی و نقض کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی در حالی از موضع بالا نسبت به مذاکرات 17 فروردین و پایین بودن سطح نمایندگان سخن می گویند که ایالات متحده از زمان روی کار آمدن دولت جدید باراک اوباما بارها اعلام کرده حاضر است به صورت دو جانبه و بدون هیچ پیش شرطی بر سر بحران اتمی تهران گفتگو کند. اما آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با این استدلال که وی “دیپلمات” نیست بلکه “انقلابی” است به دعوت واشنگتن پاسخ منفی داده است.

به باور ناظران مقامات جمهوری اسلامی به ویژه از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد در سال ۸۴، بیش از آنکه در پی حل و فصل واقعی بحران اتمی بوده باشند ، نسبت به مذاکرات نگاهی غیر جدی داشته و از آن برای تهییج هواداران نظام و ادامه ادبیات انقلابی بهره گرفته اند. برای نمونه فریدون عباسی دوانی در سخنرانی خود در دانشگاه صنعتی شریف ، بدون اشاره به اینکه ناکامی مذاکرات چه تاثیری بر اقتصاد متزلزل کشور و معیشت شهروندان گذاشته است، صرفا گفته است: “تیم مذاکره کننده ما باید در موضع قدرت باشد.”

به باور معاون محمود احمدی نژاد: “پشتوانه قدرت ما نیز مردم و روحیه انقلابی ما است.”

این رجزخوانی ها در شرایطی است که از اوایل سال ۲۰۱۲ ایالات متحده و اتحادیه اروپا حوزه نفتی و مالی جمهوری اسلامی را تحریم کرده اند؛ تحریم هایی که در کنار سو مدیریت دولت احمدی نژاد باعث شده ارزش ریال با سقوط آزاد مواجه شود و طی یک سال درآمدهای نقتی ایران ۴۰ میلیارد دلار کاهش یابد. امری که به باور کارشناسان اقتصادی و اذعان مسئولان جمهوری اسلامی باعث شده وضعیت اقتصادی کشور در بدترین شرایط در سی سال اخیر قرار گیرد.