انتقاد هاشمی رفسنجانی از اظهارات نابخردانه

نویسنده
شیرین کریمی

» پس از سخنان جزایری در مورد کره

در شرایطی که بحران در شبه جزیره کره، میان کره شمالی و ایالات متحده و متحدان آسیایی اش به اوج خود رسیده، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به تندی از اظهارات نابخردانه مقامات داخلی در خصوص این بحران انتقاد کرده؛ انتقادی که مخاطبش یکی از سرداران بلند پایه نظام است. همزمان معاون اطلاعاتی ستاد مشترک نیروهای مسلح نیز با بالا دانستن احتمال درگیری کره و ایالات متحده گفته است که غرب از این بحران برای فشار بر برنامه اتمی بهره می گیرد.

آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر از اظهارات تند مقامات نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی در مورد مسائل جهانی انتقاد کرده است. وی در دیدار با محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی این مجمع شگفتی خود را از “اظهارات نابخردانه و غیر کارشناسانه” برخی افراد در زمینه مسائل خارجی ابراز کرده است. او از کسی نام نبرده اما به نظر می آید این بار مخاطبش مسئول تبلیغات دفاعی ستاد نیروهای مسلح است. آیت الله هاشمی با اشاره به اظهارنظرها پیرامون بحران در شبه جزیره کره گفته است: “علیرغم ابراز خوشحالی نابخردانه برخی در داخل، اظهارنظرها و تبلیغات رسانه‌های غربی نشان می‌دهد که بزرگ‌نمایی و پروپال دادن به اقدامات کره شمالی برای بزرگ‌نمایی و چند برابر کردن خطر هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران برای منطقه و جهان بوده و همین می‌تواند زمینه تشدید فشارهای بیشتر بر کشور را فراهم کند.”

 

دفاع جزایری از کره شمالی

مواضع آیت الله هاشمی که روحانی میانه رویی محسوب می شود، پس از آن مطرح شد که سردار مسعود جزایری در اظهاراتی که انعکاس رسانه ای گسترده ای داشت، به دفاع از تحرکات اخیر کره شمالی پرداخت و گفت: “ملت و دولت کره شمالی که همواره هدف تهدید، زورگویی و زیاده‌خواهی‌های آمریکا و نظام سلطه قرار دارند، تلاش برای ارتقای توان بازدارندگی و نمایش قدرت دفاعی خود در برابر دشمن را حق طبیعی خود می‌دانند.”

بحران در کره شمالی در هفته های اخیر به اوج رسید. کمونیست ها در پیونگ یانگ، کره جنوبی و متحدش ایالات متحده را متهم کرده اند که در حال برنامه ریزی برای تهاجم به این کشور هستند. از همین رو رهبران تندروی این کشور طی هفته های اخیر واشنگتن، سئول و دیگر متحدانش در آسیای شرقی را تهدید به استفاده از سلاح اتمی کرده اند.

دو روز پیش بان کی مون دبیر کل سازمان ملل هشدار داد که که بحران شبه جزیره کره ممکن است از کنترل خارج شود.

 

همکاری با دیکتاتورترین کشور جهان

در چنین فضایی معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح با ورود به نزاع اتمی کره، به ژاپن و کره شمالی هشدار و گفت: “کره جنوبی و ژاپن در صورت عدم تغییر در سیاست‌های خود در قبال آمریکا ممکن است دچار تبعات منفی ناشی از بی‌ثبات‌سازی منطقه و بر هم خوردن توازن و ثبات اقتصادی خود شوند.”

کره جنوبی نیز به نوبه خود تهدید کرده که به کره شمالی حمله خواهد کرد و نشانه های قدرت سلسله “کیم” را درهم خواهد شکست. این موضوع در کره شمالی به مثابه تحقیر بزرگی به شمار می رود.

کره شمالی با نام رسمی جمهوری دموکراتیک خلق کره، یکی از منزوی ترین و رمز آلود ترین حکومت های جهان را دارد. در پی فروپاشی شوروی این کشور با قحطی شدیدی در دهه ۱۹۹۰ میلادی رو به رو شد که به مرگ حدود نهصد هزار تا دو میلیون نفر انجامید. دولتهای غربی جامعه کره شمالی را جامعه‌ای به شدت طبقاتی و برپایه روابط خویشاوندی وارتباطات سیاسی توصیف می‌کنند. بنا بر گفته منابع مختلف شهروندان کره شمالی اجازه عبورومرور آزاد، چه درداخل وچه خارج از کشور راندارند.

با این حال این کشور اواخر دهه 90 مجهز به بمب اتمی شد و حالا تهدیدی استراتژیک برای واشنگتن و متحدانش در شرق آسیا محسوب می شود.

 هفته نامه اکونومیست کره شمالی را دیکتاتوری ترین کشور جهان معرفی کرده است.

گفته می شود تهران و پیونگ یانگ به غیر از برنامه اتمی، در زمینه ساخت موشک های بالستیک نیز با یکدیگر مشارکت دارند. بر اساس گزارش ها همکاری جمهوری اسلامی در زمینه موشکی با کره شمالی از دهه ۸۰ میلادی در طی جنگ ایران و عراق آغاز شده است.

همچنین براساس گزارش سازمان ملل متحد در مورد تحریم ها که در سال ۲۰۱۱ انتشار یافته دو کشور تکنولوژی موشکهای بالستیک را بصورت مشارکتی انجام می دهند.

براساس گزارشی که ازسوی واشنگتن پست منتشر شده، “امکان همکاری میان ایران و کره شمالی برای توسعه تسلیحات اتمی وجود دارد”. مسؤولان آمریکایی بیم آن دارند که کره شمالی در زمینه ساخت بمب اتمی به پیشرفت هایی دست یافته باشد.

این احتمال وجود دارد که کره شمالی در جریان آخرین آزمایش هسته ای خود در ماه فوریه از بمب اتمی اورانیومی استفاده کرده باشد. این بدین معنی است که حکومت این کشور قادر به غنی سازی اورانیوم است. کره شمالی در دو آزمایش هسته ای اولش از بمب های پلوتونیومی استفاده کرده بود.

این مسأله می تواند بدین گونه تعبیر شود که همکاری های این کشور با ایران افزایش یافته و همچنین بیم آن می رود که جمهوری اسلامی روند پیشرفت برنامه هسته ای خود را در آزمایش اتمی کره شمالی پنهان کرده باشد.

همکاری های جمهوری اسلامی و کره شمالی در زمینه ساخت و گسترش سیستم های موشکی از سال ها پیش شناخته شده. این درحالی است که تهران و پیونگ یانگ در ماه سپتامبر نیز توافق نامه جامعی را در زمینه همکاری های فنی به امضاء رساندند.

در زمان عقد توافق نامه در تهران، جدا از مسؤولان عالی رتبه کره شمالی و محمود احمدی نژاد، فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشت.

 

سردار محرابی : بهره برداری غرب و اسرائیل

گفتنی است روز سه شنبه خبرگزاری فارس گزارش داد که معاون اطلاعات ستاد کل نیروهای مسلح در جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان پیش بینی کرده است: “احتمالاً درگیری‌هایی بین آمریکا و کره شمالی رخ خواهد داد.”

سردار محرابی به نمایندگان مجلس نهم گفته: “درگیری بین کره شمالی و آمریکا دارای یک سابقه طولانی است. “

به باور وی غرب قصد دارد از بحران کره شمالی برای فشار بر برنامه اتمی نظام استفاده کند. محرابی به نمایندگان اصولگرای مجلس گفته است: “غربی‌ها و به ویژه صهیونیست‌ها از تهدید آمریکا از طرف کره شمالی بهره‌گیری کرده و می‌خواهند فعالیت هسته‌ای ایران را با کره شمالی مقایسه و مشابه‌سازی کنند و به افکار عمومی جهان القاء کنند که ایران هم می‌خواهد از انرژی هسته‌ای در جهت تهدید سایر کشورها استفاده کنند.”

جمهوری اسلامی اگرچه در سال های پس از انقلاب نیروهای چپ و کمونیست ایرانی را به شدت سرکوب کرد، اما همواره روابط گرم و حسنه ای با کشورهای کمونیستی همچون چین، کوباو کره شمالی داشته است.

پاییز گذشته هم یک هیات پارلمانی از تهران رهسپار پیونگ یانگ شد. حمیدرضا ترقی عضو بلند پایه حزب موتلفه که ریاست این هیات را بر عهده داشت در آن زمان گفته بود: “طرفین گزینه های احتمالی برای کاهش تاثیرگذاری تحریم های اقتصادی کشورهای غربی علیه کره شمالی را مورد بحث قرار دادند”.

رفاقت اصولگرایان با کمونیست های کره ای چنان بالا گرفته که به ادعای ترقی، پیونگ یانگ حتی پرتاب یک موشک ماهواره ای را یک ماه قبل از اعلام رسمی در تاریخ 1 دسامبر به تهران اطلاع داده بود.

اوایل مهر روز، گزارشی از کریستین ساینس مانیتور منتشر کرد که بر اساس آن ایران و کره شمالی به توافقی در تهران دست پیدا کرده بودند که بر مبنای آن قراربود داد و ستد دو کشور در زمینه فن آوری هسته ای و موشکی افزایش پیدا کند.

بروس بشتول، مقام اطلاعاتی سابق ایالات متحده و نویسنده دو کتاب درباره ساختار نظامی کره شمالی می گوید: “این احتمال وجود دارد که ارسال فن آوری به ایران افزایش یافته باشد. ما شاهد آن هستیم که تعداد کثیری از دانشمندان کره شمالی به ایران سفر کرده اند.”

گرچه جزئیات داد و ستد تکنولوژیک اخیر فاش نشده است، اما بر اساس گزارش های دولت جمهوری اسلامی دو طرف پیرامون همکاری در حوزه پژوهش، مبادلات دانشجویی، آزمایشگاه های مشترک در فن آوری اطلاعات، مهندسی، بیو تکنولوژی، انرژی های تجدید پذیر، محیط زیست، توسعه پایدار کشاورزی توافق کرده اند.

به باور تحلیل گران در غرب، در کانون این فهرست، تعهد کره شمالی برای ارسال محموله های موشکی به ایران به چشم می خورد. بر اساس ادعای لری نیکپ، پژوهشگر سابق پژوهشکده کنگره آمریکا، در طی سه سال اخیر کره شمالی با فروش محموله های نظامی و فن آوری خود به ایران بین ۵/۱ تا ۲ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ایران و کره شمالی هر دو عضو شبکه عبدالقدیر خان بوده‌اند. او که پدر بمب اتمی در پاکستان محسوب می‌شد به هر دو این کشور‌ها در فن آوری غنی سازی اورانیوم و ساخت کلاهک اتمی کمک کرد. گمان می‌رود کره شمالی اکنون در حال تکمیل سایت برای گسترش غنی سازی بالای اورانیوم است. از سوی دیگر ایران نیز در غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم پیشرفت کرده است و از نظر فنی گام‌های کوتاهی تا غنی سازی ۹۰ درصد که در ساخت سلاح اتمی کاربرد دارد فاصله دارد.

بشتول معتقد است: “کره شمالی یک فروشنده است نه یک خریدار.” او می گوید نقش این کشور این است که با در اختیار گذاشتن دانشمند هایش، فن آوری سانتریفیوژ و حتی مواد خام به برنامه غنی سازی بالای اورانیوم در ایران یاری رساند. او تاکید می کند کره شمالی ذخائر غنی از اورانیوم خام و دیگر مواد در اختیار دارد