ارزش‌ها و لرزش‌ها

نویسنده
کیومرث مرزبان

» حرف اول/ دریچه هفته

باز کمی فضا باز شد، باز جشنواره‌ی فیلمِ فجر شد و باز عده‌ای شروع کردند تا از این بازیِ فضا سوء استفاده بکنند و ارز‌ش‌ها و آرمان‌های انقلاب را زیرِ پا بگذارند.

ای بابا، این بود آرمان‌های امام راحل؟ امام بد کردند که گفتند با سینما مخالف نیستند و با فحشاء مخالف‌اند؟ این بود عوضِ دستِ امام درد نکند؟ که حالا بعد از سی و اندی سال از انقلاب اسلامی ما همچنان ارزش زیرِ پا بگذاریم؟ وا مصیبتا.

کار را به جایی کشیده‌اید که کمیسیون فرهنگی مجلس به زحمت بیفتد و ناراحت شود، شما این خبر را بخوانید و ببینید خجالت نمی‌کشید؟

“آقای آقاتهرانی که از شاگردان و نزدیکان محمدتقی مصباح یزدی است، با اشاره به آنچه “خط قرمزها” خواند، افزود: “مثلا در برخی فیلم‌ها به بدترین شکل ممکن به سبک زندگی اسلامی پرداخته می‌شود یا به ارزش‌ها تهاجم می‌شود. برخی از آنها هم فتنه و فتنه‌گری را توجیه می‌کند. برخی از این فیلم‌ها نیز به راحتی به ارزش‌ها توهین می‌کنند،”و..”

واللا من یکی که خیس عرق شدم از خجالت. خب مگر کاری دارد؟ رعایت کنید، از زمانِ ساختِ خطِ قرمز به بعد خط قرمز ها مشخص شد و قوانینی وضع شد، من چند خط را برای‌تان بازگو می‌کنم:

·       هتک حرمت مقدسین ومقدسات اسلامی و سایر ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

این یعنی که اگر با خدا هم شوخی کردید کردید، ولی اگر امامِ خدا و پیغمبرِ خدا و امامِ زمان و امامِ خمینی و امامِ خامنه‌ای را هتکِ حرمت کنید خطِ قرمز را زیرِ پا گذاشته‌اید.

·       نفی یا مخدوش نمودن ارزش والای انسان.

یعنی کاری را که گشتِ ارشاد و برخی مسئولین با مردم می‌کنند را شما در آثارتان با مردم کنید خطِ قرمز را زیرِ پا گذاشته‌اید.

·       اشاعه اعمال رذیله و فساد و فحشاء…

یعنی فیلم چیزی نداشته باشد که مجبور شویم بزنیم جلو.

·       بیان و یا عنوان هرگونه مطلبی که مغایر با منافع و مصالح کشور بوده و مورد سوء استفاده بیگانگان قرار گیرد.

یعنی اگر بیایید و مسائلِ درون خانوادگی را بیرون از خانه بیان کنید، حتی اگر درست هم باشد، خطِ قرمز را زیرِ پا گذاشته‌اید.

·       نشان دادن صحنه هایی از جزئیات قتل، شکنجه، جنایت و آزار که موجب ناراحتی و بدآموزی گردد.

یعنی اعدام در ملا عام و قتل‌های زنجیره‌ای بد آموزی نداشتند، چون واقعی‌اند، ولی نشان دادنِ این صحنه‌ها در فیلم به علتِ داشتنِ بارِ غیرِ واقعی ممکن است بد آموزی ایجاد کند از همین رو خطِ قرمز است.

·       بیان مخدوش حقایق تاریخی و جغرافیایی…

یعنی نامردید اگر فیلمِ تاریخی می‌سازید راستش را بگویید.

·       نشان دادن تصاویر و اصوات ناهنجار، اعم از نقص فنی و یا غیر آن…

یعنی تصویرِ و صوتِ احمد خاتمی و جنتی و سردار رادان و امثال‌هم هنجار است، ولی سوسن تسلیمی، بهروز وثوقی، فاطمه معتمدآریا و… ناهنجار بودند، پس از امثالِ این‌ افراد استفاده نکنید.

چند مورد دیگر هم هست که دیگر اظهر من‌الشمس است و نیاز به توضیحِ من ندارد.

خب این‌هایی که گفتم کاری داشت؟حیف نیست انقدر خودتان و مسئولین را به زحمت می‌اندازید؟ به ولله که اخراجی‌ها ساختن به مراتب راحت‌تر از ساختنِ چریکه‌ی تارا ست، خب حیف نیست خودتان را خسته می‌کنید؟