امید برای رسیدن به توافق در بغداد

نویسنده

» نگاه نوول ابزرواتور:

آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران که متهم به دستیابی به سلاح اتمی است، پس از دو روز مذاکرات “مثبت”، روز سه شنبه تصمیم گرفتند که در تاریخ ۲۱ می یعنی قبل از نشست بغداد، مجدداً مذاکراتی را در وین به امید ایجاد پیشرفت های بیشتر انجام دهند.

هرمان ناکرتس، رییس بازرسان و معاون مدیر کل آژانس اتمی، در این خصوص اظهار داشت: “دو طرف با یکدیگر تبادل نظر مثبتی داشتند و روز دوشنبه مجدداً به مذاکره خواهیم پرداخت.”

علی اصغر سلطانیه، سفیر جمهوری اسلامی در آژانس اتمی، طی یک نشست کوتاه مطبوعاتی مشترک با آقای ناکرتس [که به ندرت پیش می آید] گفت: “مذاکرات در فضایی بسیار مناسب پیش رفت و نتیجه پرباری داشت.”

با این حال، هر دو از ارائه جزئیات بیشتر و پاسخ به سؤالات روزنامه نگاران خودداری کردند.

به گفته بسیاری از کارشناسان، این دیدار درواقع آزمایشی است برای محک زدن نیات ایران قبل از نشست بغداد که در تاریخ ۲۳ می برگزار می شود.

آژانس اتمی روز دوشنبه مجدداً ایران را مجاب به همکاری کرد و از بازرسان خواست تا با مراجعه به “مدارک، اشخاص، اطلاعات و تأسیسات”، سؤالات مبهم درخصوص ماهیت برنامه هسته ای ایران را روشن سازند.

حکومت تهران علی رغم تکذیب های بسیار، ازسوی کشورهای غربی و اسراییل مظنون به تولید سلاح اتمی تحت پوشش یک برنامه غیرنظامی است.

هرمان ناکرتس در ادامه گفت: “آژانس اتمی درتلاش است تا نسبت به حل و فصل تمامی سؤالات مبهم با تهران به توافق برسد.”

به گفته آقای سلطانیه، دو طرف در این خصوص پیشرفت های قابل توجهی کرده اند. او گفت: “ما در زمینه روند آماده سازی و مذاکره برای حل و فصل مسایل مبهم به پیشرفت هایی دست پیدا کردیم.”

سه ماه پیش به دنبال عدم انجام دو بازرسی توسط بازرسان آژانس در تهران، مذاکره میان ایران و آژانس اتمی به طور ناگهانی از ادامه بازماند.

آنها امکان دسترسی به سایت نظامی پارچین را نیافتند. براساس ظن و تردیدهای آژانس، جمهوری اسلامی چندین آزمایش انفجار غیراتمی در این مرکز انجام داده که می تواند برای آزمایشات اتمی نیز مورد استفاده قرار گیرد و این موضوعی است که حکومت تهران آن را تکذیب کرده.

آژانس اتمی در ماه نوامبر گزارشی را منتشر کرد که طی ۸ سال تحقیق، انتقادآمیزترین آنها محسوب می شد. در این گزارش، لیستی از عناصر که نشان می داد ایران تا سال ۲۰۰۳ و احتمالاً پس از آن، فعالیت هایی برای تولید سلاح اتمی به انجام رسانده آمده بود.

کارشناسان و دیپلمات ها معتقدند که به دست آوردن نتیجه مثبت در وین آغاز خوبی برای نشست بغداد خواهد بود که طی آن کشورهای بزرگ و ایران به بطن موضوع و حل اختلافات طرفین در این زمینه خواهند پرداخت.

سران جمهوری اسلامی طی هفته های اخیر پیشنهاد داده اند که این کشور حاضر است براساس برخی شرایط، فعالیت های غنی سازی تا میزان ۲۰ درصد را متوقف کند.

روزنامه لس آنجلس تایمز نیز به نوبه خود نوشته است که ایالات متحده احتمالاً با غنی سازی ایران به میزان ضعیف برای تولید برق موافقت خواهد کرد؛ بحثی  که اسراییل به شدت مخالفت خود را با آن نشان داده.

منبع: نوول ابزرواتور، ۱۵ می