از گیلان تا تهران؛ گسترش اعتصابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» شدت‌گرفتن اعتراضات بعد از تجربه معدن بافق

چند هفته پس از اعتصاب موفق صدها کارگر معدن بافق یزد که با تحصن تعدادی از خانواده‌های آنان همراه بود، اعتراضات کارگری در ایران شدت گرفته؛ در همین راستا خبرگزاری‌های رسمی روز گذشته دست‌کم از سه اعتصاب کارگری در واحدهای تولیدی مختلف خبر دادند.

ایلنا، خبرگزاری حکومتی کار ایران روز یکشنبه،۶ مهرماه گزارش کرد که ۹۰۰ کارگر شرکت واگن پارس اراک روز دوشنبه به اعتصاب خود ادامه دادند. آنها در اعتراض به تعویق حقوق سه ماه گذشته از روز شنبه دست به اعتصاب زده اند.

این خبرگزاری از اعتصاب دیگری هم در تهران خبر داده و نوشته که صبح دوشنبه، ۷ مهرماه “حدود ۲۸۰ کارگر معدن زغال سنگ سنگرود (معدن البرز غربی) که از گیلان به پایتخت آمده‌اند، برای دومین روز متوالی در اعتراض به تعویق سه ماهه حقوق و نامشخص بودن وضعیت معدن مقابل ساختمان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تجمع کردند.”

مرتضی نیک‌پور، از نمایندگان کارگران گفته است: “تجمع اعتراضی کارگران زغال سنگ سنگرود در تهران در حالی دومین روز خود را پشت سر گذاشته که روز یکشنبه نیز حدود ۱۵۰ کارگر برای تحقق خواسته‌هایشان مقابل ساختمان وزارت کار تجمع کرده بودند؛ تجمعی که با وعده پیگیری مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت کار خاتمه یافت.”

دور جدید اعتراضات کارگری که عمدتا در اعتراض به تاخیر در پرداخت حقوق است در حالی شدت گرفته که تعیین حداقل دستمزد مصوب مصوب ۶۰۹ هزارتومانی زندگی کارگران را با دشواری‌های زیادی روبرو کرده است. تعدادی از این کارگران در آمدی زیر حداقل دستمزد تعیین شده دارند و در مواردی از مزایای بیمه و دیگر خدمات کاری نیز برخوردار نیستند.

 ایلنا روز دوشنبه، ۷ مهرماه، دلیل سومین اعتصاب کارگری چند روز گذشته ایران را هم عدم پرداخت حقوق معوقه کارگران اعلام کرد.

اعتصاب حدود ۱۶۰ کارگر کاشی گیلانا هم روز دوشنبه ۱۳ روزه شد.

به نوشته ایلنا،‌ کارگران این شرکت خواستار پرداخت ۱۶ ماه حقوق معوقه خود،‌ دریافت حداقل حقوق و پرداخت حق بیمه سال جاری برای تمدید دفترچه‌های درمانی و تامین امنیت شغلی‌شان پس از پایان اعتصاب هستند.

بر اساس گزارش ها پرداخت حقوق کارگران کاشی گیلانا از سال ۸۸ تا شهریور سال جاری به مدت ۱۶ ماه به تعویق افتاده است.

در روزهای گذشته کارگران قطار شهری اهواز نیز در اعتراض به وضعیت صنفی خود دست به اعتصاب زده بودند.

اعتصابات کارگری در ماه گذشته به ویژه پس از اعتصاب موفق حدود ۵۰۰ کارگر معدن بافق شدت گرفت؛ اعتصابی که منجر به بازداشت برخی از کارگران و حتی رئیس شورای شهر شد.

آن‌زمان مقام‌های دولتی به کارگران گفته بودند خصوصی‌سازی معدن بافق لغو شده است و ۱۵ درصد از سهام این معدن نیز تا چهار ماه آینده به شهرستان بافق واگذار می‌شود؛ وعده‌ای که نماینده کارگران نیز آن را تائید کرد.

در هفته‌های اخیر ۹ تن از کارگران این معدن توسط یگان ویژه نیروی انتظامی بازداشت شدند که این موضوع اعتصاب پنج هزار تن از همکاران شان را به همراه داشت. این اعتصاب پس از آزادی بازداشت‌شدگان و وعده دولت برای واگذاری ۲۸ و نیم درصد سهام معدن به آنان پایان یافت.

اما به تازگی سایت بافق فردا خبر داده که تعدادی از کارگران شرکت سنگ آهن مرکزی بافق در دیدار با امام جمعه این شهرستان خواستار مختومه اعلام شدن پرونده ۹ کارگر بازداشت‌شده معدن سنگ آهن شدند.