ریاست علی لاریجانی هشت ساله شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در آخرین انتخابات هیات رییسه مجلس

در آخرین انتخابات هیات رییسه مجلس نهم علی لاریجانی برای هشتمین بار به عنوان رییس مجلس انتخاب

شد و بخش عمده اعضای هیات رییسه نیز در مقام‌های خودابقا شدند. مساله مهم‌تر اما عدم ارائه لیست مشترک از سوی دو فراکسیون اصول‌گرایان و رهروان ولایت بود.
گرچه لاریجانی حمایت هر دو فراکسیون عمده مجلس را برای تصدی این پست همراه داشت، اما با وجود تلاش روزهای گذشته، دو فراکسیون رهروان ولایت - فراکسیون اکثریت مجلس با ریاست لاریجانی - و اصول‌گرایان در نهایت با یک‌دیگر ائتلاف نکردند. با این وجود هر دو فراکسیون در گزینه‌های ریاست مجلس و نواب رییس، کاندیداهای مشترکی داشتند. مساله‌ای که به عقیده خبرگزاری فارس “حساسیت انتخابات هیات رییسه را کاهش داد تا جایی که در نشست امروز خانه ملت کاهش لابی‌ها محسوس بود”.
پیش از این کاظم جلالی، رییس فراکسیون رهروان ولایت و رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، درباره موضع این فراکسیون برای انتخابات هیات‌رییسه گفته بود: “با دوستان‌مان در فراکسیون رهروان ولایت در حال رایزنی و گفت‌وگو هستیم تا اقدامات مناسبی را برای انتخابات هیات‌رییسه انجام دهیم”.
لاریجانی موفق شد ۲۰۵ رای از ۲۶۳ رای ریخته شده به صندوق را به دست آورد و رقیب او روح‌الله حسینیان (از اعضای جبهه پایداری و حامیان پیشین محمود احمدی‌نژاد) در این انتخابات ۳۶ رای به دست آورد؛ رایی که با توجه به مواضع حسینیان، می‌توان آن را نزدیک به تعداد اعضای جبهه پایداری در مجلس دانست. ۲۲ رای سفید که نه به لاریجانی و نه به حسینیان تعلق گرفت، از دیگر مسایل جالب این انتخابات بود.
لاریجانی سال گذشته با ۱۸۶ رای به ریاست مجلس انتخاب شده بود، کمتر از آرای ابوترابی‌فرد برای انتخاب نواب رییس. مساله‌ای که آن زمان به افزایش مخالفت‌ها با مشی سیاسی لاریجانی در حمایت از دولت روحانی تعبیر شده بود.
محمدحسن ابوترابی‌فرد با ۲۳۱ (بیش از آرای لاریجانی) و محمدرضا باهنر با ۱۹۲ رای به عنوان نواب اول و دوم مجلس انتخاب شدند. این دو نیز در دو لیست ارائه شده از فراکسیون اصول‌گرایان و رهروان ولایت، مشترک بودند.
در انتخاب ناظران هیات‌رییسه مجلس نیز عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت احمدی‌نژآد، جانشین بهروز نعمتی شد تا در کنار شریف حسینی و محمد آشوری به نظارت بر فعالیت هیات رییسه بپردازند. بهروز نعمتی سخن‌گوی هیات رییسه مجلس نیز بود.
محمدحسین فرهنگی،ضرغام صادقی، مهرداد بذرپاش، علیرضا منادی، احمدرضا دستغیب، و محمد دهقان نیز دبیران آخرین هیات رییسه مجلس نهم هستند.
محمدرضا باهنر، نایب‌رییس مجلس، پس از برگزاری انتخابات، درباره ارائه دو لیست متفاوت از سوی دو فراکسیون عمده مجلس، گفت: “فراکسیون ها و رهبران آنها علاقه مند هستند که با انجام توافق در سال آخر مجلس، از رقابت سخت و سنگین پیشگیری کنند، هر دو طرف نیز در این خصوص تلاش هایی را انجام دادند. البته این تفاهم بصورت قطعی انجام نشد، اما هر دو فراکسیون در لیست‌های منتشر شده، در انتخاب رییس و نواب رییس با یکدیگر هم نظر بودند و بنده به سهم خود از تلاش رهبران دو فراکسیون قدردانی می کنم”.
مجلس نهم که با اکثریت قاطعی از اصول‌گرایان تشکیل شده است، شامل دو فراکسیون اصلی اصول‌گرایان و رهروان ولایت است. فراکسیون رهروان ولایت در واقع حامیان علی لاریجانی، رییس مجلس، هستند. با این حال پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری، برخی نمایندگان - علی مطهری، علی‌رضا محجوب و عابد فتاحی - تلاش کردند تا فراکسیونی با نام اعتدال را در مجلس تشکیل دهند. فراکسیونی که گفته می‌شود حدود صد عضو خواهد داشت. تلاشی که در نهایت ناتمام ماند و به نتیجه نرسید.
گرچه اصول‌گرایان از فراکسیون رهروان ولایت به عنوان فراکسیون حامی دولت نام می‌برند، اما برخی نمایندگان مجلس نظر دیگری در این زمینه دارند. پیش از این ابراهیم نکو گفته بود که فراکسیون حامی لاریجانی، مسوولیت حملات به دولت را به عهده دارد: “الان قسمت مهمی از مدیریت حمله به وزارت امور خارجه یا وزارت علوم و ارشاد و یا حتی وزارت نفت با فراکسیون رهروان است. این هم مستقیما به تمایل لیدرهای این فراکسیون برای وجود چنین شرایطی بر می گردد. اینها مثلا در جریان کارت های زردی که به دولت داده شد کاملا تاثیر مستقیم داشتند و به نفع مخالفان دولت عمل کردند. به هر حال لیدرهای فراکسیون رهروان در جریان مناسباتش با دولت صادقانه کار نمی کنند ژست سیاسی آنها ربطی به ماهیت رفتارهایشان ندارد”.