خامنه ای هیچ مخالفتی با مذاکرات ندارد

نویسنده
شیرین کریمی

» مشاور فرهنگی فرمانده سپاه خبر داد

در حالی که از فردا دور تازه مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی و گروه ۱+۵ در وین برگزار می شود، وزیر خارجه پیش بینی کرده است که دو طرف ظرف شش ماه به تفاهم دست پیدا می کنند. همزمان با رئیس سازمان انرژی اتمی که خواستار همکاری غرب با تهران برای “تسکین شرایط بد اقتصادی جهان” شده، مشاور فرهنگی فرمانده سپاه نیز از مذاکرات اخیر حمایت کرده و خبر داده که رهبر جمهوری اسلامی هیچ مخالفتی با این مذاکرات ندارد. از سوی دیگر در شرایطی که رئیس پارلمان بار دیگر از سیاست های هسته ای رئیس دولت حمایت کرده، سایت نزدیک به جبهه پایداری از پاسخ ندادن حقوقدانان به فراخوان حسن روحانی سخن به میان آورده است.

“مذاکرات سخت و فشرده ای پیش رو است”؛ این را جواد ظریف در آستانه مذاکرات تازه هسته ای میان تهران و گروه ابرقدرت های جهان به صدا و سیما گفته است. او با این حال با اشاره به توافق سوم آذر میان دو طرف، به آینده امیدوار و معتقدست “اقدام مشترک فرصتی را برای آنها فراهم کرده و هنوز هم از این فرصت چندماهی باقی است که تلاش کنند مقداری از این بی اعتمادی را کم کنند.”

 حسن روحانی در سخنرانی سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب گفته بود این مذاکرات از ۲۸ بهمن آغاز می شود اما ظاهرا زمان شروع رسمی مذاکرات فردا صبح است. ظریف که امروز رهسپار وین می شود همچنین به مواضع اخیر مقامات آمریکایی مبنی بر وجود گزینه نظامی روی میز ایالات متحده واکنش نشان داده و گفته است: “این حرف ها، حرف های بی موردی است که آمریکایی ها زده اند و باید از گفتن حرف های بیهوده ای که هیچ فایده ای برای دولت آمریکا نداشته و فقط مانع از این می شود که مقداری از بی اعتمادی که در طول سه دهه گذشته در بین مردم ایران نسبت به آمریکایها شکل گرفته رفع شود، خودداری کنند.”

پیش بینی رئیس دستگاه دیپلماسی از سرعت پیشروی مذاکرات کنونی که برای یافتن “راه حل نهایی” بحران هسته ای نظام انجام می شود هم این است که امکان تفاهم در ظرف “شش ماه” وجود دارد.

 

همکاری برای تسکین شرایط بد اقتصاد جهان

همزمان علی اکبر صالحی رئیس کنونی سازمان انرژی اتمی از گروه ۱+۵ خواسته است تا حقوق هسته ای جمهوری اسلامی را به رسمیت بشناسد. وی که در دولت دوم محمود احمدی نژاد به عنوان وزیر خارجه در کابینه حضور داشت گفته است: “انتظار داریم حق ایران به رسمیت شناخته شود، با ایران برای تسکین شرایط بد اقتصادی جهان همکاری کنید و همچنین با ایران تعامل و در این باره «ان پی تی» را تقویت کنید.”

از سوی دیگر بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که قرار است دو نماینده در مذاکرات پیش رو در وین داشته باشد، “احتیاط” در مذاکرات را ضروری دانسته و گفته است: “حواسمان هست حقوق هسته‌ای کشورمان مخدوش نشود و آنچه باعث می‌شود محتاط شویم ورود طرف مقابل به حقوقمان در مذاکرات است.”

توافق ‍ژنو در داخل کشور با حمایت رهبر جمهوری اسلامی، استقبال گروه های اصلاح طلب و همچنین نیروهای اصولگرای میانه رو مواجه شده است، اما رسانه های تندرو و برخی نمایندگان عضو جبهه پایداری به شدت به آن تاخته اند. هر چند به نظر می رسد مصالحه هسته ای یکی از مطالباتی است که سپاه نیز با چراغ خاموش آن را دنبال می کند. درهمین راستاطی سه ماهی که از توافق ‍ژنو می گذرد، سرداران ارشد به ندرت از مفاد این توافقنامه انتقاد کرده اند. حتی روز گذشته مشاور فرهنگی فرمانده سپاه از آن دفاع هم کرد.

 

صفار هرندی: خامنه ای هیچ مخالفتی ندارد

در حالیکه برخی نمایندگان افراطی در بهارستان پیشتر ادعا می کردند آیت الله خامنه ای از توافقنامه سوم آذر ناراضی است، محمدحسین صفار هرندی روز یکشنبه در جمع دانشجویان بسیجی در شهر بجنورد گفت: “برداشت ما این است که رهبر معظم انقلاب حامی اصل مذاکره هستند و هیچ مخالفتی نیز با مذاکرات ندارند.”

وی که از سرداران سپاه است و در دولت نخست محمود احمدی نژاد وزیر ارشاد بود با دفاع قاطعانه از مذاکرات اخیر گفته است: “در مذاکرات نیز تمام خطوط قرمز نظام رعایت شده و هیچ خیانتی از سوی مذاکره کنندگان صورت نگرفته است.”

البته مشاور فرهنگی سردار جعفری برای آنکه تیم مذاکره کننده را نصیحتی هم کرده باشد ادامه داده است: “بچه های ما باید سعی کنند چنانچه در جاهایی غفلتهایی شده و یا جاهایی که امکانی از دست ما رفته، در مذاکره نهایی احیاء کنند.”

 

 

لاریجانی : بحث تعلیق نیست، من می دانم

علی لاریجانی رئیس پارلمان نیز در گفتگویی اختصاصی با روزنامه همشهری از دیپلماسی هسته ای دولت روحانی حمایت کرده است. در این مصاحبه که قرار است متن کامل اش در ویژه نامه نوروزی این نشریه منتشر شود خبرنگار روزنامه شهرداری تهران با این مقدمه که “شما منتقد آقای روحانی بودید در زمانی که مذاکرات سعدآباد منعقد شد و الان حامی سیاست‌های ایشان هستید در زمانی که توافقنامه ژنو منعقد شده” از لاریجانی خواسته توضیح دهد که آیا این موضوع “پارادوکس” ندارد؟

رئیس مجلس هشتم و نهم در پاسخ گفته: “پارادوکس نیست. الان بحث تعلیق غنی‌سازی‌ نیست. آقای روحانی و دیگران هم این موضوع را گفته‌اند. اخیرا هم در ۲۲بهمن آقای روحانی گفتند که به هیچ وجه زیر بار تعلیق غنی‌سازی‌ نمی‌رویم. پس شرایط کاملا متفاوت است. ملاحظه کنید در آن زمان ایران به هر دلیل تعلیق را پذیرفت؛ اختلاف نظر هم در داخل کشور بود اما به هر حال ایران تعلیق را پذیرفت، ولی غربی‌ها نفهمیدند. به‌عبارت خیابانی‌اش حقه بازی کردند. پس ۲زمان است و ۲شرایط.”

لاریجانی سپس افزوده است: “الان بحث تعلیق نیست که اگر بود اشکال داشت. من می‌دانم که نیست.”

همزمان خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه و نهادهای امنیتی هم که تاکنون گزارشی علیه مذاکرات پیش رو منتشر نکرده، روز گذشته صرفا مطلبی در بررسی سیر تحولات هسته ای در شش ماه اخیر از زمان روی کار آمدن حسن روحانی منتشر کرد.

گرچه این خبرگزاری در گزارشی دیگر که به معرفی نمایندگان کشورهای ۱+۵ پرداخته از نماینده بریتانیا انتقاد و در توصیف سایمون گس نوشته است: “سر سایمون لارنس گس، مدیرکل امور سیاسی وزارت خارجه انگلیس است که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ سفیر انگلیس در تهران بوده است. پیش از آن او سفیر انگلیس در یونان بود، اما بهار ۲۰۰۹ به عنوان سفیر ایران برگزیده شد و به دنبال آشوب‌های پس از انتخابات سال ۸۸‌، در برخی اعتراضات خیابانی حضور یافت و مطالبی نیز علیه حقوق بشر در ایران نوشت.”

 

انتقاد رجانیوز از فراخوان روحانی

اما رجانیوز که همچنان به انتقادات خود از دیپلماسی حسن روحانی ادامه می دهد، با انتشار مطلبی نوشته است: “دومین درخواست رئیس جمهور از دانشگاهیان برای دفاع توافقنامه ژنو با اقبال مناسبی از سوی اساتید و دانشجویان روبرو نشده است و حال آنکه این بار حقوقدانان مورد مخاطب رئیس جمهور بودند.”

رجانیوز که به جبهه پایداری و آیت الله مصباح یزدی نزدیک است با اشاره به فراخوان هفته گذشته رئیس دولت یازدهم از کارشناسان حقوقی برای بررسی توافق سوم آذر نوشته است: “با این حال تاکنون هیچ یک از حقوقدانان مطرح کشور، برای بررسی نقاط مثبت توافق ژنو گفتگویی انجام نداده و یا یادداشتی منتشر نکرده اند.”

این در حالی است که اخیرا یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص دعوت روحانی از حقوقدانان برای نقد و بررسی توافقنامه ژنو، درباره این توافقنامه گفته بود: “توافق ژنو یک متن منحصر به‌ فرد از نظر شکلی و محتوایی است و قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی دارد.”

در همین حال دیروز ثمینا رستگاری هم در روزنامه اعتماد یادداشتی منتشر و تحلیل خود در خصوص چرایی دعوت روحانی از دانشگاهیان و حقوقدانان برای مشارکت در توافق اخیر را چنین بازگو کرد: “جدای از چالش دولت با مخالفان و منتقدان تندرو اش بر سر توافق ژنو، به نظر می رسد روحانی در تلاش است تا با احیای مجدد نقش صاحبنظران و کارشناسان و اساتید دانشگاه و دانشگاهیان فضای نقد و انتقاد را به جامعه بازگرداند.”